Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1944 ggr
[Springerpoo]
0

Uppspelt

Hej!

Jag har en sheltiegrabb på 10, snart 11 månader. Som liten var han världens coolaste, t.ex. så kunde han bara lägga sig och sova mitt i allt på en utställning med 500+ hundar och han kunde tagga ner fint när vi gick grundkurs. De senaste månaderna så har han inte kunnat slappna av vid stökigare miljöer. Han gnäller och har ingen koll på mig och han ska vara överallt. Jag försöker miljöträna så ofta jag hinner och jag försöker även gå i civilisationen istället för i skogen, men det har inte hjälpt så värst mycket. Han kan även bli så uppspelt att han försöker "attackera" andra hundar (han skulle aldrig skada eller bita en annan hund allvarligt). Han blev även sjuk när han var 6 månader så vi missade en stor del miljöträning då. 

Jag kör med att ignorera de dåliga beteendena (såklart så går jag in OM något händer) och det funkar sådär. Känns som det har tagit lite stopp och att det inte hjälper så mycket. Gör även så på utställningar att vi försöker checka av området och det hjälper lite lite.

Kan detta vara könsmognaden eller kan det vara p.g.a dålig träning? Jag sliter mitt hår just nu p.g.a detta, och så har han blivit trotsig på köpet. Vad har ni för tips för att slappna av i stökiga miljöer? Vi vill ju så gärna ställa ut i sommar och jag vill även börja tävla lite i höst.

JoannaLi
3

Jag skulle träna mycket passivitet. För mig känns det som att det är det som saknas - att trots att han är bra miljötränad så går han upp för mycket i stress (kan även vara positiv-) som han inte kan släppa på ett bra sätt, så att det istället slår över. :)

Gollums Fru
1

Fy vad jag känner igen mig! Vill börja med att säga, ge inte upp! Jag tror att det mycket väl kan vara tonåren. Min blev/är precis likadan. Stressar upp sig lätt och hittar på egna uppgifter i stökiga områden, såsom att hålla alla hundar och barn på behörigt avstånd. Min kille gick från helt tyst och problemfri till att ha koll på allt och skälla i tid och otid. Försök att fortsätta med den det som tidigare funkat. Här är några tips som faktislt gjort att min kille lugnat ner sig (och tom. somnat i andra hundars sällskap!??!). * Var konsekvent med träningen * Träna bara när du har tid och är på bra humör, samt när du vet att din hund förmodligen kommer lyckas och gå stärkt ur en livlig situation. * Dela upp er utevistelse/promenader i sektioner, varannan måste han lyda dig oavsett (tex.om du ber honom att sitta och han hela tiden flyger upp igen, sätt milt ner honom på marken tills han får frikommando igen) och vissa där han får göra vad han vill och balla ur totalt. * Miljöträningen ökas successivt i små hanterbara steg för din hund. Besök nya platser och varva vistelsen med lydnadsövningar och passivitetsträning. Lär din hund att lugna ner sig själv. Jag har suttit ute i flertalet timmar och hållt fast en sprattlande hund som vill springa efter precis allt, men jag har hållt fast honom tills han lugnat ner sig och släppt honom först då. Nu börjar en av-och-på knapp bli synlig. Jag kan lugnt säga till honom att han ska ligga och var lugn även i lite stökigare miljöer. * Ha kul ihop och tajta till er relation ytterligare! Gör utmanade saker som ökar hundens självkänsla och er relation. Gör balansövningar på stenar när ni är ute och går, lek lite dragkamp, var det bästa din hund vet! Återigen, ge inte upp! Jag har slitit mitt hår både en och två gånger, men är du ihärdig med träningen och har kul med din hund så kommer det här också lösa sig tillslut. Passivitetsträning kan vara lurigt. Man kan hålla fast en sprattlande hund i månader utan att se resultat och helt plötsligt har hunden "över en natt" blivit en lugn ängel. Lycka till!

Jasa nej saja!

Lona
2

När det blir sådär (bakslag i träningen/allmänlydnaden får alla) så brukar jag backa lite när det gäller träning och krav. Ibland blir det helt enkelt för mycket i skallen på valpar och unghundar med olika utvecklingsstadier, hormoner som hoppar omkring och så vidare. Så - backa lite men se till att det du gör/tränar på verkligen går igenom. Hellre ett litet "lätt" pass som funkar än ett svårare där ni misslyckas. Det gäller att hela tiden läsa sin hund ich stämma av så att det blir en lagom utmaning som får hunden att "växa" samtidigt som det inte får bli för tufft. Du fick många bra tips av Gollums fru, se vilka som kan passa och funka för er! Och - jämför inte med andra och vad deras jämnåriga hundar kan! Ni är här och nu, lägg en bra grund så får du dubbelt tillbaks senare :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

russin
6

För mig är det ju att ignorera dåliga beteenden samma sak som att tycka dom är okej. Visa din hund att det inte är okej att göra vissa saker istället 🙂

Maja2
4

Att ignorera dåliga beteenden betyder att se till att hunden inte på något vis finner någon belöning för sitt beteende. En hund som inte känner tillstymmelse till belöning för ett beteende, gör inte om det många gånger. Jag skulle backa i träning och krav under en period. Träna bara hemmavid, och lägg ner miljöträningen en period.

Lona
0

#5, Fast somliga beteenden är ju självbelönande- och går inte alltid att förhindra eller förebygga. Men nu är vi kanske lite OT :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Springerpoo]
0

Tack för alla tips! Jag ska försöka backa lite så vi kommer in på rätt spår igen😃 Vill bara nämna att jag försöker alltid belöna när han gör rätt och är duktig🙂

#2 Tack så hemskt mycket för dina tips!!😂

#4 Funkar inte på honom, han blir snarare värre då. Det blir som att hälla vatten på brinnande olja.

Maja2
0

#6 , precis, då måste man se till att hunden inte kan självbelöna sig :)

Frida B
0

#8 svårt om det är utfall pga osäkerhet till exempel.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)