Att döma andra
Jag har en valp på 9 månader, en staffordshire bullterrier och han gillar att leka. Ofta är det så att jag stöter på andra med hundar som försöker undvika oss och det är så j*vla tråkigt. Idag så när vi kom ut ur porten så satt min granne ute på gräset med sin nya valp som vi träffade häromdagen och så fort hon såg mig och min hund så ställde hon sig upp och gick runt huset för att sitta där istället. Vi lär våra barn att inte döma någon för sitt utseende men att döma en hund är okej eller? Ska jag behöva säga till alla hundägare jag stöter på att han är snäll? Han är en valp som blir glad för minsta lilla men nästan alla verkar vara rädd för honom. Ruggigt tråkigt är det!
kan ha att göra med rasen självklart, men folk gjorde och gör likadant för min schäfer labrador tik, har alltid gjort och jag har slutat bry mig. Folk med små raser kan gå ifrån alla som har lite "kraftigare och större hundar" för dom är rädda att deras hund ska skadas om dom hälsar.
Jag är dock ingen människa som låter min tik hälsa på andra hundar hit och dit, jag litar inte på främmande hundar så fort och det kan snabbt vända, däremot har jag en valp nu som många hundägare vill att deras hundar ska hälsa på, så min tik får lära sig att vänta vid sidan av och se på tills jag tycker det är läge att hon ska få hälsa.
Många raser blir dömda, och jag förstår att dom blir det, har fel människa en stark ras så förstår jag direkt varför dom blir en aning oroliga, och jag förstår t.o.m. varför folk dömer min hund fast hon går fot och inte gör något när jag går med henne, eller när jag går med båda hundarna, jag är inte lång, jag är inte bred, jag är 164, normal vikt och har 2 stora raser jag inte ser ut att "kunna hålla tillbaks" så jag förstår att folk kan bli oroliga fast jag har koll på läget, men då får dom vara oroliga och se att det inte är någon fara när jag sköter mitt.
Vet du att det var för att just din hund kom, din granne kanske hade flyttat sig oavsett vilken hund som dök upp? Jag tänker så här: Man skaffar en viss typ av hund och får då vara beredd på att alla inte kommer att gilla den typen av hund. Jag har en irländsk terrier, vissa anser att de är skvatt galna. Det kan jag ta för jag vet att min inte är det. Däremot så vet jag ju inte vilka erfarenheter de människor jag träffar på har av min typ av hund. Har de träffat på katastrofexemplar med katastrofägare är det inte så konstigt att de undviker den typen av hundar framöver, det är inget man behöver ta personligt.
Det går ju inte att komma ifrån att din typ av hund förhållandevis ofta verkar hamna i fel händer och beter sig därefter, man får helt enkelt visa upp att man är ett gott exempel istället för att bli ledsen.
Åh, kan vi inte byta? För mig är det precis tvärt om. Jag har en liten söt hund. Spelar ingen roll om han står på två ben och hänger i kopplet och skäller, en del verkar tycka det är en jättebra idé att släppa fram sina hundar ändå. (Lite mer begåvade hundägare tar omvägar runt oss istället. ) Jag tycker bara det är trevligt när folk att folk visar hänsyn när man står och försöker lugna en halvgalen unghund :)
#0 Så fin vovve du har!
Det finns en brun staffy i vår trappa som är sååå snäll o en i lägenhetshuset bredvid som är sååå gullig!
Man kan förstå varför dessa raser har fått dåligt rykte men man har ingen kontroll över hur andra människor tänker, det gäller allt här i livet.
När mina barn frågade mig varför han eller hon sade/gjorde något svarade jag med 'jag vet inte, du får fråga dem. Vi är allihopa olika'.
Njut av din goda hund o försök inte tänka på andras reaktioner.
kram
Man får lära sig att inte bry sig och försöka tänka att andra människor har rätt till sina känslor. De kan heller inte veta om din hund är snäll eller inte och även om det känns orättvist kanske de inte vill/vågar ta risken. Dessutom är det ju inte säkert att de flyttar sig/byter sida på grund av er skull i vissa fall kan de ju faktiskt handla om att deras egen hund behöver utrymme, flyttar sig för solen eller vilken annan anledning som helst. Så länge ingen är otrevlig skulle jag nog säga att du ändå har tur.
Ser man en hundras man har svårt med eller är rädd för reagerar man ofta genom att undvika den. Då tänker man sällan att just den individen kanske är snäll, om man mött andra som inte är det. Min moster har en staffe, och den biter folk hårt, rev mig överallt på benen så jag fick blåmärken och rivsår när jag var där och den lyssnade inte när den blev tillsagd av någon. Uppenbarligen är det fel ras för min moster, hon skulle behövt en mindre ras. Men det gör ingen skillnad för mig, jag är rädd för såna hundar efter den behandlingen. Så kommer en sån hund i min närhet, och speciellt i närheten av min hund, så flyttar jag mig illa kvickt.
Jag ser det som något positivt att folk går undan och inte kommer fram. Tror inte alls det beror på din ras så ofta som du tror.
Jag vill halst inte att mina ska halsa, blir jobbigt plus att min ena inte klarar av for mycket med hundar, speciellt hundar som har hog energi. Inget emot staffar men ofta sa ar det agarnas fel och hunden inte far tilrackligt med activitet osv.
Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag går bort oavsett hund jag stöter på. Inte för att jag inte litar på, eller tror att hunden är farlig. Men mina töser blir väldigt obekväma runt andra hundar och då väljer jag hellre att avlägsna mig från platsen. Det kan ju vara så enkelt att man bara tänker på hur ens egen hund agerar och mår i en sådan situation, det behöver ju inte handla om just din hund.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Om hon själv har en ny valp så är det kanske inte så konstigt att hon går i väg. Dels för att hon inte känner din hund och vill vara försiktig med valpen, dels för att hon försöker vänja valpen direkt att inte hälsa på andra hundar så fort den ser en, det är storleksskillnad på valpen och en staffe, och valpen kanske inte är fullt vaccinerad ännu.
Jag tycker inte det är konstigt alls.
Jag tycker det är jätte- obehagligt när en amstaff alt pitbull hund är lösa och kommer fram till min hund som inte gillar hanhundar! Det spelar ingen roll om ägaren säger att den är snäll, dessa kamphundar är ju framavlade för att kampa, det finns i generna, jag har vallhund och det finns genetiskt fastän jag inte håller på att valla! Sedan är det väldigt konstigt kan jag tycka att pitbull och amstaff har blivit så populära! Media har ju visat rena monsterhundar som äter upp både armar och ben, här var det en incedent med en pitbull som en kille gav bort till en annan kille, den nya killen hade ingen hundvana alls, bet stort hål på en annans hund, killen själv höll nästan själv på att förlora livhanken, då hunden angrep honom, innan polisen kom! Då den var tvungen att avlivats på plats! Vet att Amstaffar kallas "the nanny dog" med, men ni som valt den rasen måste förstå att alla gillar inte "mördarhundar" det spelar ingen roll om ägaren säger att den är snäll! Man måste alltid ta ansvar som djurägare vad ens hund kan ställa till med och man måste ta hänsyn att det finns hundrädda människor!
#11 när en bullhund biter någon, säger media "pitbull". När en golden retriever, Tax eller border collie biter någon, säger media "hund". Tänk lite på den innan du uttalar dig om hur rätt media har och kallar hundarna för mördarhundar.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag undviker inte muskelhundar sådär medvetet, men jag skulle aldrig släppa ihop min Tinja med en igen. Gjorde det med en Amstaffblandis på stallet, den hunden sprang ju ändå lös hela tiden, var mig och Tinja hack i häl konstant. Trots att de var samma storlek och samma ålder så tyckte Tinja det var jättejobbigt, och hon leker normalt sett med vilken hund som helst. Bufflig, hon tacklade Tinja så hon skrek till, skulle alltid bita i benen och ta tag i nacken och ruska. Inte för att hon var elak, utan att det är i hennes gener att göra så.
För att inte tala om att Benji sånär på en cm kunde ha mist ögat åt en Pitbull, som helt enkelt bet honom i ansiktet för att vi passerade för nära på en gångväg. Mannen som ägde hunden gick helt sonika därifrån..
Det finns säkert jättefina snälla muskelhundar, men jag kommer inte ha dem i min umgängeskrets om det inte är en hund som bevisligen kan bete sig lugnt och anpassa sin lek till andra hundar.
#11, Det är vanliga staffar, inte amstaff, som kallas för "Nanny dogs". Jag skulle tro att en rejält övervägande andel av de hundar som media benämner som "amstaff" eller "pitbull" helt enkelt är buskavlade blandraser. De flesta renrasiga, reggade amstaffar eller pitbulls (nu syftar jag på APBT) hamnar förhoppningsvis inte i händerna på såna klantarslen till hundägare som vissa mindre genomtänkta muskelhundsblandningar gör. Självklart finns det seriösa ägare till amstaffmixar också men dessvärre väldigt många som inte riktigt har koll på vad det är för slags hund de har i kopplet.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Och jag undviker de flesta bullraser för att min hunds bästa kompis var en amstaff blandis som nu bor miltals vägar bort. Jag undviker dom för att min hund blir så sjukt glad över att han tror sig se sin bästa vän.
Sen skulle jag bara bli glad om någon flytta sig miltals väg bort när jag kommer med min hund, det är jobbigt när lösa hundar (som för övrigt inte får vara lösa) kommer upp till min hund i tid och otid. Och det är jobbigt när människor jäääämt ska klappa min hund när jag försöker träna.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
12# Här i området som jag skrev om blev en hund skadad illa av en pitbull, detta var inte bara som media skrev om. Jag kände hunden som bliv biten av pitbullen. Det var en pitbull, sedan kan jag inte säga om det var någon blandning i den. Som ägare till kamphundar måste man förstå! att det finns hundrädda människor, och speciellt visa hänsyn om man är ägare till en kamphund! Alltför ofta kommer dessa hundar lösa! Här i området finns en kille som hetsar sin kamphund mot ett träd! Genitiskt är en kamphund framavlad till att kampa! En golden är en apporterade hund, även om det visst finns sällskapshundar också som kan bita! Så kan jag tycka det är underligt att kamphundar har blivit så populära? De framavlade till att kampa! En schäfer är en vallhund, en polishund. Förut var schäfern väldigt populär i missbrukarsamanhang, nu verkar det vara kamphundar som tar över! Och jag tror inte dessa människor är "hundmänniskor" faktiskt, de vill ha ett vapen! Ska man ha en kamphund bör man ha stor kunskap, ala Cesar Milan.

Jag går alltid undan med mina två små hundar om jag bedömer att mötet kan bli jobbigt. En kvinna stod och väntade på mig med två chihuahuor i flexi som sträcktes över två cykelbanor så jag gick ner i diket och ut i skogen istället.
Ofta ser jag på mina, inte på den jag möter, om mötet kan bli bra eller inte. Det har inget med person eller ras att göra.
>>>Malum domesticum<<<
Tyvärr så finns det ju en del fördomar mot den typ av hund du har. Däremot tror inte jag heller att granne var rädd för din hund. Det kan ju helt enkelt vara så att hon inte vill att valpen ska hälsa på alla, eller så visade hon helt enkelt respekt gentemot dig och gick bort en bit för att det inte skulle hända något.
Men ta inte illa vid dig! Hemma hos min mamma hade vi en riktigt stor hund. Och ja, ibland så vände folk och gick åt andra hållet, eller drog upp hunden i halsbandet upp i famnen för att de var rädda.
Nu har du ju själv chansen att motbevisa många genom att uppfostra din hund till en lugn, trevlig och social hund!
Jag säger bara, nej, dessa hundar är inte farliga. Visst om dom hamnar i fel händer kan de bli de, men likaså med schäfrar och rottisar. Döm inte en hund efter deras gener, dom är individer och lika olika som vi människor.
#16 Det låter väldigt spännande det du skriver. Att en i ditt område hetsar sin hund mot ett träd 😂 Låter mer som den här personen försöker få hunden att göra dogparkour eller har nosaktivering med godisbitar fast i barken. Så som jag uppfattat de så skaffar inte folk dessa hundar för att ha dom att kampa med eller ha dom som "vapen". Det kan ju (hör och häpna 😎) vara så att folk faktiskt skaffar dessa hundar för att de är sociala och humoristiska till sättet. Nog för att Caesar Milan har kunskap, men han använder metoder som inte ens är lagliga att tillämpa enligt svensk lag. Enligt min åsikt så är inte detta någon idol man ska sträva efter att vara.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
#18, OT men det finns folk som hetsar sina hundar mot träd. Oftast är det väl i och för sig lågt hängande grenar de hetsar hunden mot, alternativt en hängande kamptrasa/knut men det finns även de som hetsar hunden att hoppa och hugga mot stammen 😟.
Hur träden mår av den behandlingen kan vi nog gissa och inte sjutton vill jag möta en hund som tränas på det viset 😮.
(Beror nog lite var man bor, vilken typ av "muskelhundsmänniskor" man möter, sen jag flyttade från stan så möter jag bara några trevliga staffar ibland.
När jag bodde i en förort däremot, nej, där vill jag varken träffa vissa hundar, hussar eller mattar.)
#19 Min granne har en väldigt trevlig amstaff tik som aldrig gjort någon illa och står ut med det mesta, säger inte ens ifrån när min valp tuggar för hårt på henne, hon kan hoppa upp och bara hänga i grenar för hon tycker det är så kul. Hon kan kampa med leksaker och dra som en jäkla idiot medans hon lyfts upp utan att bry sig, men direkt när man säger att det är nog så slutar hon.
Det är inge fel på det anser jag :)
Hunden kan även gå lös och springer inte fram till andras hundar, lyssnar på inkallning och är det goaste och snällaste jag träffat i hundväg hittills, min mammas dvärgpudel är aggressivare.
#20, Nej, min hund kan definitivt också kampa rejält, det är mer när en husse (för det är oftast en husse i det fallet) står och hetsar sin hund för att det är fräckt som jag reagerar negativt på det.
En hund som glatt kampar under kontroll är helt ok men att hetsa till kamp utan att ha lydnad på hunden…där går definitivt min gräns.
Dessvärre fanns det en del typer av det senare slaget där jag bodde tidigare.
#16 oj. Där insåg jag att jag inte ska fortsätta diskutera, då jag bara kommer bli förbannad. Cesar misshandlar, och jag diskuterar inte med folk som gillar människor som använder olagliga verktyg och sparkar på hundar. Hejdå
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#16 Nu måste jag svara på dig, du trycker ner "kamphundar" (antar att du menar bullhundar) otroligt mycket, varför ska folk ha sådan respekt för att dom äger en kamphund? Är det för att dom KAN göra skada? Borde inte ALLA hundägare då ha mer respekt? Kanske småhundsägare som låter sina hundar rusa rakt över gatan i rullkoppel?
Eller låter hundar rusa rakt emot folk?
Amstaffar TRÄNAR man till att vara elaka emot folk och man TRÄNAR dom till att kampa, precis som man TRÄNAR vallhundar att valla.
Om en människa äger en schäfer och INTE använder den till att valla kan den göra mycket annat, amstaffar med, även alla andra bullhundar eller vilken ras som helst. En hund BLIR det du gör den till och en RAS är inte något farligt.
Om man går med sin "bullhund" eller amstaff som då är en terrier måste man hålla kort koppel bara för andra är rädda? Fast den går fot, fast den är en assistanshund? Fast den kan lydnad och inte hoppar på folk? VARFÖR? För att det är en viss ras? So what? Man kan träna en Chihuahua till att bli en kamphund, och påtal om chihuahuas om du är så intresserad av cesar milan så har han väl någon gång sagt att chihuahor är mycket värre hundar än då pitbull/amstaff för dom ofta ofta ofta blir bortskämda och inte får rätt uppfostran. Och kollar du på cesar milan får du tänka på att det är i USA inte i Sverige. Helt olika saker.
Amstaffar har blivit populära för dom är otroligt trevliga familjemedlemar, dom är duktiga, kan vara otroligt duktiga med djur och barn, underbara glada raser som älskar allt och alla om dom inte får fel ägare. Men ALLA raser kan få fel ägare.
Ja tror som Fredrik Steen, Att Cesar Millan kan hund! Alla hans metoder är dock inte bra! Men Cesar kunskaper är högre en hans värsta kritiker! Ja tycker inte det är försvarsbart att en kamphund biter en annan hund svårt! eller att den biter en människa svårt heller,Sedan om ni älskar kamphundar så får ni göra det, men alla människor gör inte det! De finns människor som är jätte rädda för dem , jag tycker man ska visa hänsyn! Nu tänker jag inte diskutera mera ang, detta men det är min synpunkt.
#24 Är inte försvarsbart att NÅGON hund gör det. Vilket här i Sverige sker oftare med "vanliga" raser, schäfer, rottweiler, goldens.
Jag har många omkring mig med "kamphundar" och jag vet om 2 dåliga utav kanske 20styckna. Den ena var i helt fel händer och den andre HADE varit i helt fel händer.
Jag vet fler historier om rottisar och schäfrar som huggit folk då, även snälla snälla familjehundar, labradorer, goldens, barnen hade klängt och pang.
En rottis hugg min bästa vän när hon var yngre för hon kom hem till sitt egna hem. Schäfrar som bitit folk i ansiktet så dom är rädda.
Mina grannar var rädda för schäfrar, och nu älskar dom min schäfer korsning.
När jag är ute med mina hundar så går vi alltid iväg om det dyker upp andra hundar. Det spelar ingen(!) roll om det är en liten plutthund, en "kamphundsliknande" hund, en retriever eller något större.
Däremot, de enda som verkar ta illa upp av det är just de med "kamphundsliknande" hundar. De tar ofta för givet att jag är rädd för deras hundar och att det är därför jag går iväg, vilket inte alls stämmer (hade jag varit rädd för hundarna hade jag dessutom haft svårt att jobba då jag träffar och hanterar sådana hundar i jobbet då och då).
Kort sagt: vet man inte varför någon går iväg med sin hund, ta inte för givet att det beror på egna hundens ras eller liknande. Det enda som går att göra i en sådan situation är att ha sin hund kopplad, hålla god kontakt med den och visa den andra hundägaren att man har kontroll på sin hund och inte kommer släppa fram den.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#24 Det är inte bara Cesars metoder som är förkastliga, upplysningsvis så är forskningen som stödjer Cesar Milans teorier sen länge utdaterad och numera finns nyare forskning på hundar och dominans osv. Men om du hellre vill tro på gammal motbevisad forskning så är det ju upp till dig.
Jasa nej saja!
#0 Folk kan ha träffat alla möjliga hundar vars ägare sagt att de är hur snälla som helst, men så har det hänt något olyckligt ändå.
Njut av livet med din (otroligt charmiga) hund och låt inte andras erfarenheter eller fördomar dra ner dig.
Jag har också en hund som många backar för eller tar omvägar runt.
Detta ser jag mest som något positivt då han kan låta som en furie vid för täta hundmöten.
(Om inte den mötande hinner ta avstånd först så gör jag det vid nära möten.)
// Harley
Trådar som handlar om en muskelhund på ett forum drar lätt iväg till en
för/emot debatt mot hundtypen, för/emot C. Milan osv.
Försök hålla er till ämnet i trådstarten, annars får ni gärna starta en ny tråd för att diskutera vidare på "sidospåren". 🙂
// Harley
#24: Alla hundägare ska väl visa hänsyn oavsett hundras, hundrädda människor kan vara rädda för alla slags hundar - stora som små. Det är inte okej oavsett ras att hunden springer fram till okända människor/hundar. Det är verkligen inte okej att hunden, oavsett ras, biter andra människor/hundar. Men nej, jag tänker inte ta någon extra hänsyn (vad det nu skulle vara, stänga in oss i min lägenhet?) för att jag har hundar av kamphundstyp.
Sen antar jag att du är ung, men som ett tips för framtiden kan jag också tillägga att om man vill ha en seriös och givande diskussion (detta är trots allt ett diskussionsforum) bör man avhålla sig från att kalla andra människors hundar för "mördarhundar" eller uttala sig om vilka som är "hundmänniskor" utifrån deras rasval.
Det handlar om okunskap , man dömer snabbt och kan ha rätt eller fel det vet man inte. Jag undviker inte hundar jag tittar på ägaren först. Hur man hanterar situationen. Läser hundens kroppspråk. Har väldigt svårt får vara rädd för hundar när ägaren som är boven till det hela. ( om det är i negativa situationer) sen finns det folk som daltar med sina hundar , det blir fel signaler till hunden. Det är så mkt som spelar in varför folk undviker vissa, endel hundägare spänner direkt hundkoppelt. Då går folk omvägar för ägaren spänner och går vid sidan om själv. Så för mig blir det hur man hanterar situationen och hur ägaren är.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜