Rasval.
Väldigt ofta ser man folk som letar efter uppfödare eller inte vet vilken ras de ska ha. De dyker upp lite här och var på olika forum, och alla har i princip samma story;
De är jätteintresserade av hund, vill tävla i ditten och datten, kommer aldrig lämna hunden ensam, kommer träna majoriteten av sporter aktivt och gå 4 timmars promenad per dag… Samtidigt som de pluggar/jobbar. Gärna kommer de med förslag, så som Border Collie och Husky..
Det känns så misstänksamt. Ofta vet de knappt ens vad för egenskaper de vill ha i hunden. "stor/mellan/liten, inte mycket pälsvård" är för det mesta de enda kriterierna som listas. Jag personligen har svårt att tro att dessa människor är ärliga med hur fantastiskt deras hund kommer ha det. Det finns ju så mycket mer hos hundar än deras storlek och deras päls.
Varför har folk så svårt att vara ärliga mot sig själva och ge sig en chans till att köpa en hund som faktiskt passar dem? Varför vill man ta risken att få en hund som man inte klarar av? Är man så ointresserad av hundens kompatibilitet med en själv?
Funderar nästan på att börja fila på en bok. "Den valpsugnes guide till ett sunt och långvarigt val" kanske?
Njaa, brukar inte vara så snabb till att döma på en gång. Jag har märkt att vet dom vad "dittenochdatten" sporterna är för något och vad det går ut på så brukar dom faktiskt träna det eller åtminståne planera att träna det med framtida hund. Inte bara säga det för att ljuga till sig en hund, inte för att nån kan hindra dom över ett forum men jaa jag tror du förstår :)
Det är väl inte så konstigt att man inte vet när man inte har någon kunskap? Jag förstår att människor uttrycker att de ska vara aktiva, kanske timantalet inte blir riktigt realistiskt men å andra sidan - skriver de att de tar en lång promenad om dagen och tränar två ggr/veckan så tipsas de ju om hundar ur rasgrupp 9 av experter på forum.
Jag ser det som att man har en ambition och en vilja men inte särskilt mycket förkunskap kring att träna för tävling med hund, jag dömer de som tipsar om hundar ur rasgrupp 9 hårdare än de som uttrycker sig veligt men som har en vilja att aktivera sin kommande hund.
#2 vet inte om det var riktat till mig men jag svarar utifall det var det. Tror du missförstod mig isåfall, menade att dom vet vad sporten handlar om eller har intresset att ta reda på det för att dom är nyfikna på den. Och inte bara säger en sport t.ex agility för att folk ska rekommendera en sheltie fast dom egentligen inte alls passar med en sheltie på andra plan. Utan dom har hört att shelties tycker om agility
Tycker det var bra skrivet, #0 ! Håller verkligen med dig. fast man kanske är lite för snabb att döma ändå.
#3 Mitt inlägg är inte riktat till dig, det är riktat till #0.
#2 Fast ur rasgrupp 9 brukar ju folk rekommendera pudel, och de är ju glada, aktiva, lättlärda hundar. Ser inget fel med det.
Jag är definitivt snabb på att döma. Jag är inte speciellt bra på det heller för det mesta eftersom jag har Aspergers och alltså är urusel på att läsa människor.. Jag dömer snabbt men är lika snabbt på att komma över det om jag väl börjar prata med personen och får förstå hur den tänker. Här på internet är det dock inte lika lätt att prata med folk, för börjar man fråga saker via text blir folk skitsura för att man "ifrågasätter". Då blir man uthängd som negativ nej-sägare, när man egentligen bara vill få tillräckligt med information för att släppa domen man instinktivt gett människan.
Så, då slutar man fråga, men fortsätter döma. Då sitter man där med sina tankar och ingen som kan ge en ett annat perspektiv.
Men ofta känns det som #3 säger, att de nämner en sport för att få ett visst rasval föreslaget. "Ja men säger jag massa motion, fjällvandringar och drag, då kommer folk säkert säga att en Husky kan passa mig!" Det kanske sker medvetet, eller omedvetet. Man lurar sig själv för att få hunden man alltid drömt om.
Jag skulle till exempel ÄLSKA att ha en Husky, för de är så sjukligt vackra att jag typ kan gråta när jag ser en röd husky med blå ögon. Dock så skulle det aldrig falla mig in, för Huskyn är alldeles för självständig för mig med för mycket jaktinstinkt, plus att jag på min höjd vill köra lite barmarksdrag för kuls skull eller ha hunden dra mig runt på skidor..
#6 En pudel är ett bedrövligt rasval för någon som är så pass aktiv som jag själv och många av mina träningskompisar, alla vi har också varit nybörjare och inte använt rätt fackliga termer i hundvärlden, det betyder inte att man ska ha en labrador eller pudel för det.
Som jag läser det så handlar det mest om att människor inte kan uttrycka sig med hundforum mätt "de rätta uttrycken", det blir lätt att avfärda som okunskap och man ska ha en lugn och lättsam hund. Jag gillar inte det resonemanget.
Jag kan säga att det är svårt att veta vad man vill ha innan man har det.
Jag var otroligt lat, gick aldrig långa promenader, gjorde ingenting aktivt och köpte en schäfer labrador tik, Jag ändrade mitt liv efter henne, jag skaffade alltså det jag ville ha och såg till så livet kunde hanteras efter henne. Nu har jag även en malinois valp, och även där kommer jag att få ändra mitt liv efter honom om det så krävs.
Jag ville ha en bordercollie innan jag köpte min schäfer labbe, nu är jag kär i schäfrar öht. Nu tycker jag bc verkar som mesigare hundar och jag är lite mer för det där "tuffa" utseendet, Och själva beteendet i övrigt som schäfrar har.
Jag har haft min första hund i över 5år, och jag har klarat det, jag bor i egen lägenhet, jag har uppfostrat henne, gjort allt rätt som var fel och jag fortsätter träna, jag är sjukskriven så jag är fortfarande hemma något brutalt mycket, precis som när jag skaffade henne.
Jag skulle kunna säga att när man väl vill ha en ras och frågar om tips och råd på de man är intresserad av, vi tar bc som ett exempel och någon idiotförklarar än för att "dom ska minsann vallas" och "pudel passar bättre" då tas man inte riktigt seriöst öht, man känner sig ganska nertryckt faktiskt. Det FINNS många bc som inte vallar och är det en bc man vill ha får man läsa intensivt om rasen och sedan välja en individ som passar ens liv om man då inte ska valla, vill man ha en husky och har möjligheten till att motionera och inte lämna den ensam då kan man anpassa sitt liv efter det. Men det är OCKSÅ svårt för folk på internet att veta vad en människa är kapabel till över en liten text, och veta hur stort intresset är, och varför den vill ha si och så i utseende, och vilken erfarenhet den har, vad dom kan erbjuda, vad de har för möjligheter i resten av hundens liv, det är svårt för än själv att veta sådant redan när man skaffar hund, folk kan dö, folk kan bli allergiska, skadade, sjuka, hjälp kan försvinna, men även komma. Det finns så mycket som spelar in i allt det hela så det är nästan ingen idé att fråga om vilken ras som "passar" för oftast har folk något fokus på en ras redan, och då borde dom egentligen bara läsa och läsa mer om individer och vad som har skett, om rasen är sjuk om rasen är lätt om rasen är ett monster, allt. Man måste ta reda på faktan själv, och har man inte intresse att ta reda på fakta om sin ras har man nog inget intresse av att ha den heller.
#0 Är man helt grön på hundar måste det vara en helt galen djungel att börja ta sig igenom.
Sen att många uttryck betyder så olika saker för olika människor gör ju inte direkt saken lättare… 🤔
Där tänker jag speciellt på hur aktiv man är som person.
Eller vad en "aktiv hundras" är för något.
Har man heller inte umgåtts så mycket med hundar blir det ännu svårare att säga vad det är man söker, när man inte riktigt har något att gå efter.
Man har liksom inga "hundpersonligheter" att utgå ifrån.
Sen när det kommer till folk som har limmat fast sina rosa-fluffiga dröm-glasögon så får man väl helt enkelt hoppas på att det kommer komma ett gäng uppfödare som får dom att tänka om i sitt val, eller att dom iaf skaffar sig mer på fötterna innan det blir aktuellt med ett köp.
Sen finns det ju tyvärr alltid dom som bara lär sig av sina egna misstag…
// Harley
#9 Nja, fast finns det ett intresse så är det ju löjligt lätt att ta sig igenom den djungeln.
Tio minuter på att skriva en lista på vad man vill ha för egenskaper hos sin hund. T.ex:
- Mellanstor
- Ej strävhårig
- Ingen klippning
- Social
- Snabb och smidig för Agility
- Lätt att lära tricks
- Gosig
En ganska basic lista som till och med den grönaste av hundägare kan skriva. Sen får man gärna komma till forum och inte ha en aning utöver sin lista, iallafall för min del. Då har man åtminstone en utgångspunkt, och man begränsar sig inte.
Allt för många gånger kommer folk och säger "vad för ras ska jag ha? jag har bland annat tänkt på Border Collie" och oavsett hur mycket folk föreslår allt utom just BC så väljer personen till slut BC iallafall, fast hen fick ju gå till blocket och köpa en oregistrerad "sällskapsborder", för ingen uppfödare ville sälja till hen.
#10 Jag tror alltid det kommer finnas människor som ser "status" eller "prestige" i att äga en viss ras eller hundtyp.
Får dom inte napp hos en seriös uppfödare, går dom vidare till mindre och mindre seriösa hundhandlare.
Förhoppningsvis får dom sig en tankeställare och förhoppningsvis kan hunden hitta ett mer passande hem.
Men om en människa inte ens vill ta till sig vad en erfaren uppfödare eller annan person med mycket kunskap om rasen har att säga, kommer vi på ett forum definitivt inte få dom att tänka om.
Som jag skrev i #9 vissa människor lär sig bara av sina egna misstag.
// Harley