Röd ring runt fästing
Hittade precis en fästing på hundens mage bredvid könet… Fästingen är död då han går på Bravecto. Men jag blir lite orolig när jag ser den här ringen. Har han fått borrelia nu? Har googlat men det står mest att dessa röda ringar är väldigt ovanliga hos hundar…
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
Jag har ingen aning och är ingen expert alls, men jag är ganska säker på att det inte syns att hunden fått borrelia utan att man ofta märker det då hunden blir annorlunda och får ont/hälta eller dylika symptom.
Jag kan gissa (för jag vet helt ärligt inte) att det där kanske är något gegg fästingen gett ut när den dog som kanske kan blisom en finne sedan och försvinna om du har tur, dom sprutar alltid ut gegg om dom blir mosade eller dör har jag iaf sett, men jag skulle nog kontakta vet för att vara helt säker.
Enligt denna sidan får inte hundar röd ring av borrelia (" Den typiska röda cirkel som människor kan få vid borreliasmitta ”erythema migrans” uppträder inte på hundar."), utan svullnad och rödhet på hund brukar tyda på en liten reaktion på fästingen själv och brukar försvinna av sig själv.
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
På en del ställen blir det ofta rött runt fästingen och sitter den där så har hunden själv antagligen försökt gnaga bort den, då blir det också så.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Tillägger att min mammas dvärgpudel en gång fick en röd ring och rejälsvullnad efter en fästing, han fick ha tratt så han inte kunde slicka och sedan försvann den, han är 12år och det här var några år sedan, han verkar inte ha fått någon sjukdom ifrån den händelsen.
sådana där ringar har mina hundar fått när de blivit bitna av knott, inget farligt alls. Vid fästingbett så brukar min ena hund få en stor knöl där fästingen har setat, men har aldrig blivit något problem att han blivit sjuk av det. Tror mer att den röda ringen har med själva bettet att göra och inte att den smittats med borrelia.
Det ser inte ut som en sån ring människor kan få heller. Det är alltså en öppen RING. Det här är ju mer en rund fläck. Är nog bara en irritation/inflammation om jag skulle gissa.
Hundar får inte den typiska röda ringen som människor får! Håll det under uppsikt, borrelia hos hund brukar visa sig som hälta på olika ben! Du kan ju kolla tempen med !som är normalt 38-39 grader! Jag har sett mkt rött runt fästingbett genom åren, men inte sökt veterinär! Får hunden symtom sök veterinär, tror tom borellia kan självläka, och man har inte ens märkt att hunden haft det! Borellia kan också ta flera år innan det ger symtom!