Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2119 ggr
isla
0

Flyga med hund?

Är det någon här inne som har erfarenhet av att flyga långa (eller kanske korta) distanser med hund? Vi flyttar till en annan världsdel i höst, vilket innebär flygresa för hunden, vilket förstås medför en massa extra förberedelser och frågor. Därför tänkte jag ställa några, som jag för tillfället funderar på och hoppas på att någon/några här inne har några bra svar. :)

1. Tips på bra, prisvärd bur, som inte gör extremt stort hål i plånboken? Har tittat runt och vissa burar är hutlöst dyra (men säkert jättebra) och andra är billiga, men inte fått så bra recensioner. Kanske det finns något bra mellanting, som både håller och inte ruinerar mig?
2. Vi måste, tyvärr, göra en mellanlandning och det är dessutom olika bolag som flyger, även om vi bokar hela resan genom ett bolag. Kommer jag behöva ringa bägge bolagen, för att boka in hunden? Jag antar det, men för planeringens skull, så hoppas jag att någon här vet.
3. Övriga tips, sånt som man kanske inte alltid tänker på?! Jag har koll på vaccinationer, veterinärintyg, pass, etc, men jag misstänker att det finns sånt som man borde tänka på innan man åker, men som kanske inte är det mest självklara och därför missar.
4. Några andra allmänna tips och råd?

Herveaux
0

Jag har aldrig flugit med hund, men gällande buren så har väl de olika bolagen vissa krav på mått och material?
Vet du vad bolagen ni ska flyga med kräver?

// Harley

Gollums Fru
0

Här finns lite generell info: https://www.if.se/web/se/privat/forsakringar/hundforsakring/resa-med-hund/pages/flyga-med-hund.aspx Om du måste boka hunden på båda flygen vet jag inte, antar att det är olika från olika bolag och att det enda sättet att få reda på det är att ringa och fråga :/

Jasa nej saja!

Karmatarerskanise
0

Ring båda bolagen och rådfråga om burmått och bokning. Det skiljer sig så mycket att ett svar här inte hjälper dig.

Och glöm inte aktuella vaccinationer.

isla
0

Tack för era svar! Jo, jag vet att många bolag har olika regler, har läst på de aktuella bolagens hemsidor om vad de kräver, men har ändå tänkt fråga, för säkerhets skull. Det finns dock burar, där det påstås att de är godkända av alla bolag, så där förutsätter jag att man får lämna tillbaka buren, om bolaget inte godkänner buren.

Vaccinationer har vi koll på, så där är det lugnt och pass har hon sedan tidigare.

Om någon annan har erfarenhet av att flyga med hund och har några tips och råd ang detta, så är alla tips och råd välkomna. :)

Herveaux
0

Kommer hunden flyga med er i kabinen eller i lastutrymmet?

// Harley

Karmatarerskanise
0

#5 Med tanke på att det skrivs om bur lär det vara lastutrymmet.

isla
0

#5 Förlåt, glömde den biten. Det är en Border Collie, så hon kommer att flyga i lastutrymmet.

Herveaux
0

#6 Har som sagt aldrig själv flugit med hund, men tog för givet att hunden även i kabin måste resa i bur eller liknande.

// Harley

Lizelda
0

Hund i kabin måste inte resa i bur men med valpar är det lämpligt.

Tänk på att en hundbur inte får plats på alla flygplan så när biljetten är bokad så måste du ringa och kolla med bolaget så hunden får plats! Tycker att du verkar ha rätt bra koll, bara att tänka på att det kan ta en jäkla tid att snurra runt med hunden vid incheckning så var beredda. Det går även att hyra flygburar. Jag har aldrig gjort det men senast jag flög så var kvinnan som lämnade ut hunden väldigt chockad över att buren var min då det vanliga (om man inte reser massvis) är att man hyr en bur.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sealle
0

#9 Hund i kabin måste resa i någon slags bur eller (godkänd) väska (som räknas som handbagage och därför totalt får väga 8 kg).

Till TS: Här är två blogginlägg som folk har skrivit om sina upplevelser att flyga med hund. Finns säkert fler att hitta om du googlar lite 🙂

http://www.klickerklok.se/flyga-med-hund-till-usa/
http://www.pudelbus.com/2013/01/27/flyga-med-hund-i-lastutrymmet/

Karmatarerskanise
0

#10 Har bara sett folk resa med väskor eftersom de ska få plats vid dig.

Lizelda
0

#10 Och vuxna servicehundar? Det får inte plats med bur åt dem.

Sealle
0

#12 Servicehundar är specialfall och behöver inte vara i bur/väska men vanliga hundar måste det. Eftersom majoriteten inte har servicehundar utan "bara" sällskapshundar så tänkte jag att det är viktigt att förtydliga det (för andra som kanske läser denna tråd).

Lizelda
0

#13 Har flugit med folk som haft hund i kabinen, de har inte haft väska

Sealle
0

#13 Jag vet inte vilket flygbolag ni flög med men kollar man på de "stora" flygbolagens hemsidor (SAS, Norwegian, Ryanair, Finnair etc) så står det tydligt att reser man med hund eller katt i kabinen så måste den vara i en bur eller transportväska.

Lizelda
0

#15 Vi flög med SAS

Sealle
0

#16 Well, då bröt dem antingen mot reglerna eller så har reglerna ändrats. I vilket fall så måste alla hundar (och övriga djur) som inte är servicehundar resa i bur/väska nu för tiden (vilket står på deras hemsida om man är nyfiken på att läsa mer).

Nu tänker jag inte gå mer OT i TS tråd. 🙂 Lycka till!