Nedkylning av hund/byte av tänder
Hej! Nu är det sommar och väldigt varmt (själv så tycker jag att det är lite för varmt just nu) Detta är den första sommaren för mig med en hund. Hur ska man göra för att inte hunden ska bli "överhettad"? Vi går endast ut på korta promenader eller går ut på kvällen när det är lite kallare. För ett par dagar sedan så var älven här översvämmad och då kunde hon leka i vattnet och kyla ner sig men det går ju dessvärre inte nu😉 Förövrigt så är det en samojed som håller på att byta sina mjölktänder. Kan kanske slänga in en fråga till när jag ändå håller på: Vad ska man tänka på vid tandbyte? Vad får hon tugga på? (Hud, ben osv.) (Trött hund på bild!)
Jag går ut med valpen och min vuxna hund och kollar väldigt mycket på hur flåset är, om det är snabbt eller lugnt. Jag går bara korta turer i värmen för att han ska komma hem och dricka emellan, jag tror man ser det ganska bra själv på sin egna hund hur mycket den tål eller inte.
Du kan ju ta med dig en flaska vatten också om du vill gå längre och kanske en ihopvikbar vattenskål?
Min valp byter tänder just nu med, han har nog tappat ca: 5styckna så jag ger honom ben, sådana här vita "hud" ben, eftersom dom är lite mjukare, alltär bättre än att den biter på sladdar eller dig t.ex hahaha. Leksaker och tuggben som bara den! Har du en kong kan det hjälpaockså och stoppa godis/fryst mat i.
Om man har en hund som lätt blir överhettad i sommarvärmen, så går det att köpa kylväst till dem! Är ju extra svårt att kyla en valp som älskar att busa. Min valp lade sig inte självmant i skuggan när han var liten förra sommaren, utan fortsatte springa omkring tills han nästan tuppade av, så det kan jag jag rekommendera :) Sen att alltid ha med vatten är nästan ett måste för min del iaf! Ha en fin sommar!
Jasa nej saja!