Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4156 ggr
[Izzabellee]
0

Skaffa mops

Hej! Har nu bestämt mig för en mops, har hittat en bra uppfödare jag känner med friska mopsar men valparna tar några veckor. Samlar på mig all information så länge. Här kommer lite frågor. Vad är eran erfarenhet av rasens egenskaper osv? Vad är eran erfarenhet av hälsoproblem? Hur gör ni en varm sommardag, hur undviker man värmeslag? Hur ofta går er mops ut? Hur är det med pälsvården? Och hur gör ni med tandvården, hur ofta borstar ni och hur går det? Och hur ofta tvättar ni öron och rynkor? Hur länge kan er mops vara ensam hemma? Och var har ni er hund när ni inte är hemma? Tack! :)

Yasmine_
2

Har inte mops själv med kusinerna har och känner en som föder upp mopsar och har hjälpt till i hennes kennel!

Min erfarenhet (den lilla jag har) är att mopsarna är livliga, glada, har inga problem med andra hundar, får panikanfall vid kloklippning och blir superglada när dem inser att dem överlevt (vissa skriker, eller alla skriker, har klippt klorna på x antal mopsar) dem flesta jag träffat har dem bara som sällskap, men jag skulle nog säga att en sportig version av mops skulle passa bra till agility (om det inte är för varmt dvs). Var noga med att tvätta nosväcket (om du inte redan visste det) sjukdomar o så är jag inte så insatt i. För att undvika värmeslag, då som de flesta hundägare på sommaren gör är att gå en långpromenad tidigt på morgonen när det fortfarande är svalt och sen gå en till långpromenad på kvällen när det blivit svalare, därimellan räcker det med att hunden får gå ut korta promenader för att kissa (finns även kyltäcken man kan sätta på dem).

Prata med uppfödaren om allt detta annars! Dem är ju experter på just rasen, och kan komma med massa tips till dig!

Får man fråga vad kenneln heter du tänkt ta ifrån? :)

Fialialej
10

Min erfarenhet av hälsoproblem: Typ alla mopsar jag träffat har vart jättetjocka. Vet inte om det är så att de har lätt att lägga på sig, eller om de har "snälla" mattar och hussar, men det känns som en sak att ha i åtanke iallafall. Lär ju underlätta både andning, värmetålighet och annat om man håller en sund vikt. :)

"På natten är alla katter svarta"

[Izzabellee]
0

Ja tyvärr har mopsar lätt att bli överviktiga :( Men har man koll på maten borde det inte vara någon fara :)

Kalli
7

Kan man dessutom inte motionera hundarna på ett vettigt sätt är det ju ännu svårare att hålla hundarna i god fysik.

[Izzabellee]
0

Kalli varför ska man inte kunna göra det?

mejamylove
3

dom blir ju så lätt överhettade

swapp
9

Jag har en mops!
Mopsar är helt underbara hundar. Dom är snälla, söta, roliga och gosiga. Väldigt "clowniga" hundar som alltid får en på gott humör. Dom älskar att vara nära sina människor och ska jämt vara med, helst sitter dom i ens knä eller på ens fot. Helt perfekt sällskapshund.

Vad är eran erfarenhet av hälsoproblem? 
Tyvärr är det ju så att mopsar har en del hälsoproblem. Inte bara andningsproblem, utan dom kan ha problem med ögonen, huden, öron osv. Min mops har tyvärr både andningsproblem, problem med ögonen och kvalsterallergi. Dom som jag känner som har mops har alla något problem med sin mops. Är det inte det ena så är det det andra känns det som. Detta är så synd eftersom mopsar som sagt är helt underbara annars!

Hur gör ni en varm sommardag, hur undviker man värmeslag?
Somrarna är ett helvete för oss om jag ska vara ärlig. Det gäller bara att överleva. Kanske låter hårt men är det 20 grader och uppåt kan man liksom inte göra något. Vi brukar raka vår mops. Sen går vi ut en superkort runda på dagen, annars får han vara i trädgården eller så sover han mest hela dagen vid fläkten. Vi går ut lite längre på kvällen. Det är tur att mopsar inte kräver så mycket motion för annars vet jag inte hur det hade gått på sommaren! Får att hålla honom i perfekt hull får han även mindre mat på sommaren.
Kan även tillägga att min mops är ovanligt smal för att vara mops. Det är något jag har extrem koll på (att han inte ska vara tjock). Det underlättar ju även med andningen om dom är smala. :)

Hur ofta går er mops ut?
Tre gånger om dagen är standard. Är det kallt ute kan vi vara ute en timme om dagen och skutta, busa, hoppa på stenar och ha det superkul! Men mopsar kräver i princip ingenting och kan klara sig på minimala promenader också (även om det inte är att rekommendera direkt, för dom gillar ju även dom att röra på sig.)

Hur är det med pälsvården? 
Vår mops badas kanske en gång per år. Han kräver absolut ingen som helst pälsvård, så det är superskönt. Väldigt lättskött! Men jag kanske ska nämna att mopsar fäller något otroligt, så ibland kan man borsta igenom dom när dom fäller extra mycket.

Och hur gör ni med tandvården, hur ofta borstar ni och hur går det? 
Borstar aldrig tänderna. Han får råa ben då och då som hjälper väldigt bra. Plus att han får barf-foder så det samlas inte så mycket "skit" på hans tänder, men annars rekommenderar jag absolut att man borstar tänderna, annars kan man få stora problem.

Och hur ofta tvättar ni öron och rynkor? 
Öron en gång i veckan med örondroppar vi fått från veterinären. Rynkorna tvättas varje dag.

Hur länge kan er mops vara ensam hemma? 
Väldigt länge, 6 timmar kanske (även om det är väldigt väldigt sällan han har fått vara ensam så länge). Han ligger bara och sover om han är ensam.

Lona
4

#7, Tummen upp för ett ärligt och klarsynt inlägg :-) !!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Izzabellee]
0

#7 Tack så mycket för ditt svar! din mops verkar ju helmysig :) Jag måste bara fråga <3 hur gör ni med andningsproblemet? Är det ett stort problem för hunden vid olika aktiviteter? Och vad är det för typ av ögon problem? Och hur påverkar det hunden? Och när ni köpte er mops, var det från en uppfödare och hade föräldrarna också problem? Det är nämligen så att uppfödaren jag pratat med hennes mopsar har inga stora problem med andningen och då tänker jag att valparna tar efter mamma pappa? Det känns ju lite oroande, vill ju så gärna ha en mops för tycker dom är så otroligt söta och har så fina personligheter och passar min livsstil så bra..

swapp
3

Ang. andningsproblemet: Det är inga större problem så länge det är kallt ute, men det händer att han måste återhämta sig lite om han har rusat runt en lång stund. Efter att han fått sina glädjerus (han springer runt runt i cirklar med rumpan böjd likt en räka, typiskt mopsbeteende hehe) så behöver han hämta andan i några sekunder - men sen är han lika pigg igen.
Min mops hade dock något bättre andning förut. Han sövdes för ca 2 år sedan, och efter det fick han lite sämre andning av någon anledning. :(
Jag tror man får känna efter lite hur ens mops är, om dom klarar av t.ex. agility och mer fartfyllda aktiviteter är nog väldigt individuellt.

Ögonproblemen han har är att han har fått fläckar på ögonen, pigmentförändringar. Det beror på att nosvecket sitter lite för nära ögonen och har under en lång tid skavt på ögonen. Fläckarna är inte speciellt stora och blockerar inte synen på nåt sätt.

Vi köpte vår mops från en proffsig kennel med gott rykte, men det hjälpte ju tyvärr inte oss att få en frisk hund. Tyvärr tror jag dom avlar mer på utseendet och att få fram champions än att "få fram friska hundar" som dom skrivit på hemsidan. T.ex. så vet dom om att vår hund har allergi och diverse problem, men dom väljer ändå att ha brorsan till vår hund som avelshane. :/

Vi fick inte veta så mycket om föräldrarna. Vi träffade mamman och så men tyvärr var vi inte så insatta så vi tog inte reda på hur det såg ut med andningen hos föräldrarna. Så ett tips är att verkligen fråga om det! Kanske kan du se hur föräldrarna är "in action".

swapp
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vårat favoritväder!
Här är han mitt uppe i ett mops-rus :)

[Izzabellee]
0

Gud vilken fin mops! <3 Uppfödaren jag pratat med känner jag genom min mamma men har aldrig träffat hundarna, får fråga mycket och kolla mycket på föräldrarnas beteende.. Hon sa till mamma att dom är friska men det känns som man behöver bevis liksom, hehe. Men vad tror ni om Mopsförmedlingen? Har hört mycket bra om dom.. Men känns ju lite osäkert, man vill ju kunna se valpen och välja själv :)

Kalli
9

#5: Det finns såklart undantag men det är ju ingen hemlighet att mopsen inte är den friskaste rasen bland annat andningsproblem som gör att de lätt blir andfådda, trötta eller överhettade. Vet tyvärr flera mopsägare och uppfödare som menar att mopsen inte är en ras som ska följa med på en joggingtur eller långsammare cykling  vilket är helt sjukt, en frisk individ ska klara av att hänga med på i ett normalt liv.

Catta-
3

#13 gå in på hunddata på skk.se och sök efter valparnas föräldrar. Där kan man se om de har blivit hälsotestade och vad det har för meriter. Du kan även be henne att visa pappersintyg på diverse undersökningar som ska vara gjorda(kan inget om mopsar så vet inte vilka undersökningar som ska göras). Besök även de i hemmet och se vilken miljö de bor i.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Lona
10

#15, Tyvärr kan du inte se de VIKTIGA bitarna på Hunddata, som andning och hudproblem. TS; Jag tror inte att det finns någon mopsuppfödare som säger sig INTE avla på friska mopsar utan andningsproblem. Många av dem tycker sig heller inte ha några problem med sina hundar, de "låter lite charmigt, det är rastypiskt" - men tittar man på bilder på deras hundar, eller träffar dem IRL, så nog tusan har de andningsproblem. Det är väl så att det har blivit så normaliserat att många i mopssvängen helt enkelt inte lägger märke till problemen längre. Att det ens behöver påpekas och anses vara ett försäljningsargument att hunden kan ANDAS utan problem är i mina ögon faktiskt horribelt. Jag har ett par vänner som skaffade mops, båda är uppfödare av andra raser sedan tidigare. De sökte med ljus och lykta efter BRA uppfödare, trodde sig ha fått varsin lovande valp. Båda har andningsproblem och även problem med hud och ögon. Efter att försökt att få tag på nytt avelsmaterial gav båda upp, de kunde helt enkelt inte hitta tillräckligt sunda linjer som de med gott samvete kunde gå vidare på.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com