Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1271 ggr
[Izzabellee]
0

Vilken hundras?

Hej! ska köpa hund men vet inte riktigt vilken hundras jag ska välja och har aldrig haft hund förut. Vill ha en hund som inte behöver allt för mycket daglig motion men gillar långpromenader ibland, och som gillar att mysa i soffan. Har kollat lite på rasen mops och fransk bulldog, är det bra raser?

Herveaux
2

Vad vill du göra med hunden?
Vilka egenskaper vill du att hunden ska ha / inte ha?
Vilken storlek?
Vilken päls eller hur mycket fällning och pälsvård kan du tänka dig?

// Harley

Em_
5

Jag tycker inte att det är bra raser. Det finns raser med betydligt bättre hälsostatus. Man kan argumentera för att det visst finns friska individer men risken att hunden får t.ex. andningsproblem är väldigt mycket större jämfört med andra raser. Dessutom är det själva rasstandarden, målet för hurdana ska se ut, som driver aveln mot ett osunt utseende. Då har jag hellre en ras där själva utseendet inte kommer orsaka sjukdomar.

SKK har en lista på raser på sin hemsida, kolla i rasgrupp 9. Det låter som att det är en hund av den typen du är ute efter :)

Zyloon
1

http://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Listan över sällskapsraser 🙂

Jag hade nog inte heller rekommenderat trubbnosiga hundraser som första hund. Man måste ju vara ganska insatt för att kunna hitta en bra uppfödare som föder upp friska hundar och mindre trubbnosiga. Veterinärräkningen för de hundarna kan ju lätt sticka upp i pris, tyvärr .. 

Men som #1 skriver, svara på de frågorna och utveckla lite mer vad du är ute efter.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

[Izzabellee]
0

Har inga planer för någon träning, men vill lära hunden lite vanliga trix, vill kunna ta med hunden överallt och åka på resa till släktingar och Åland. Vill ha en snäll hund som är en lojal vän och som gillar att leka mycket utomhus. Hunden behöver också kunna vara ensam hemma ibland. Vill inte ha en hund som är svår med andra hundar/människor. Hunden ska inte heller behöva mycket motion. Ingen jätte stor eller jätte liten hund. Pälstyp spelar ingen roll, inge överdrivet mycket pälsvård.

[Izzabellee]
0

Vilken hund ur grupp 9 skulle ni rekomendera? Cavalier är ju jätte fina men har hört mycket om sjukdomar, kan man kanske hitta en uppfödare med friska valpar eller är det risk hos alla?

Frida B
1

#5 finns dessvärre väldigt mycket sjukdomar hos både mops, fralla och cavalier. Tycker nog att en pudel eller någon sorts bichon skulle passa :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Gollums Fru
0

Ja, jag tänkte också på pudel! Vad menar just du med "lite motion"? Hur många och hur långa promenader har du tänkt att ta med din hund varje dag? Är promenad den enda typ av motion du tänker dig? Om du föreställer dig en vecka med din hund, hur ser den då ut? Det är kanske svåra frågor, men de tåls att tänka på. Jag tycker du ska titta mycket på raser och sen välja en som inte är känd för att besitta de egenskaper du inte vill ha hos din hund. Sen handlar mycket annat om uppväxt och träning! :)

Jasa nej saja!

[Izzabellee]
0

Menar att hunden inte behöver 3 timmars promenader varje dag utan något närmare 1 timme :) Olika motionstyper jag gillar är, simma/bada i havet långa promenader och vandring i skogen/bergen och kanske jogga med hunden. Men jag är ingen jätte aktiv människa. Pudel, behöver inte dom klippas ofta? en vecka med min hund, lite svårt men ska försöka… Det blir promenad varje dag i skogen och aktiviteterna jag nämnde ovan då&råd, någon dag följer hunden säkert med till vänner och familj, och på sommaren blir det mycket åka till stranden och bada. Hoppas jag förklarade bra :) Men har läst mer om mops, min mamma känner en uppfödare och hennes hundar har inte haft problem med andningen eller sjukdomar.Tycker ju dom är så fina hundar :)

HildaSvensson
3

Skulle rekommendera en Bichon också, jag har en Havanais och tycker han stämmer in bra på det du säger. Skulle inte rekommendera mops pga aveln, läs på om den så tror jag att du avstår från dom. Men det är självklart ditt val!

[Izzabellee]
0

Är det någon som haft mops som kan berätta lite?

Frida B
4

Mitt tips: prata med olika veterinärer och se vad dom har att säga om mopsar! den aveln har gått alldeles för långt tyvärr, och skulle aldrig i mitt liv stötta den även fast föräldradjuren är friska :/ men detta är endast min åsikt!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Gollums Fru
1

#8 I mina ögon tycker jag att du beskriver en ganska aktiv tillvaro faktiskt. Nåväl, en annan hund jag kom att tänka på är whippet. Mycket trevlig ras enligt mig. Minus för din del då kanske är att de är relativt aktiva, men kolla upp den! Lätt att ha att göra med vad jag vet :)

Jasa nej saja!

[Izzabellee]
1

Har pratat med uppfödaren! Det blir mops :)