Plötslig hälta
Hej! Igår hände något mystiskt med vår gamla jack russel tik som vi är andrahem till. I lördags em var vi ute och kastade boll på gräsmattan som vilken annan dag som helst, så svarar jag i telefon medan jag kastar och vänder mig bortåt lite grann. Efter ca en minut vänder jag mig om igen och då står hon där med höger fram i luften och gnäller med bollen vid tassarna. Jag lyfte genast in henne i huset och kände igenom henne. Det finns ingenting i tassen eller mellan tårna. Kan klämma överallt från tåspetsarna uppöver bogen. Ingen reaktion någonstans. Kan stretcha benet som vanligt hur som helst och hon böjer det och tar stöd på det när hon ligger ner. Men hon kan inte stå på det och hon hoppar omkring trebent. Har låtit henne vila och bara tagit ut henne för att uträtta behoven på tomten för när vi går ut kommer hon bara och lägger sig vid mina fötter och tittar lite menande på mig. Det har fortfarande inte synts någon förändring och om det inte blir bättre imorgon ringer vi nog vet på tisdag fm efter att vi pratat med ägaren såklart som är på semester just nu. Vad tror ni? Finns det något vi kan göra? Mer vila eller rörelse? Liniment?
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
Har hon inte märkbart ont när ni klämt och grejat så brukar det gå över, hon kan ha sträckt sig lite eller något, håller det i sig länge så hade jag kollat upp men det är oftast ingen fara.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Strikt koppelvila, bara rastning. Undvik om möjligt att hon hoppar upp eller ner ur soffor, sängar osv, gäller givetvis även i och ur bilen. Känns rätt onödigt i det här vädret men undvik att hon blir kall om det skadade benet. Inget plaskande i vatten eller så med andra ord. Kyla kan hjälpa i akuta lägen på en nygjord skada men vet man inte vad som är fel är det bäst att mixtra så lite som möjligt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det kan vara en sträckning, låt hunden vila och se om det blir en förändring! Det kan även vara andra saker, t.ex korsbandskador, artros osv, när det är en gammal hund! Min gamla hund fick plötslig bakbenshälta när hon var över 13 år, det var definitivt ålderrelaterat och ett tag hon åt rimadyl! Men ring veterinär om det inte försvunnit!
Okej, vi fortsätter helt enkelt med vila och att bära runt damen överallt. Vi misstänker sträckning eller vrickning eller liknande, för denna typ av hältor har hon fått tidigare år men nu är den extra envis. Å andra sidan är hon ju trots allt 14 nu.. Tack för så snabba svar!
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"