Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1098 ggr
Herveaux
11

Varför denna foder-hets?

Först av allt - jag menar inte att peka ut någon eller några med det här inlägget,
det här är en tanke som gäller hela hundvärlden just nu, både här på nätet och i verkliga livet.

När vart det så livsviktigt vilket foder man ger sin hund?
Missförstå mg rätt, hunden ska ha bra mat, men just nu känns det ibland som att man måste gå i strid för att försvara varför man ger just det märker eller fodertypen.

Jag ger torrfoder av märket X.
Jag hade absolut kunnat testa ett annat torrfoder - men min hund mår bra av det han äter idag.
Jag hade absolut kunnat testa färskfoder - men jag har inte utrymme eller ett närliggande inköpsställe samt att min hund just nu har fri tillgång till mat, vilket jag inte vill sluta med.
Jag hade absolut kunnat testa BARF - men jag har inte intresset av att sätta mig in i ämnen och mängder osv. osv.

Gör det mig till en lat och kanske rent av sämre hundägare?
I mångas ögon, ja absolut.
Jag tycker inte att man måste studera ett foder eller ta till sig näringslära ner till molekyl nivå - men det är min åsikt. 

Men vad säger att min hund skulle må bättre av ett annat märke eller annan fodervariant?
För att det innehåller mer av ämne X.Y, Z och mindre av ämne A, B, C?
För att andra alternativ är mer naturliga för hunden?

Som med så många andra ämnen inom hunderiet så förmodar jag att alla goda råd kommer av välmenande, men vad säger att just min hund skulle funka på vad du tycker är det allra bästa fodret?
Hundar är trots allt individer, precis som du och jag.
Den mat som jag mår bra av, kanske inte passar dig.

Kände mest att jag behövde skriva av mig…

Men vad tycker ni? Har det blivit en alltmer uppskruvad foderhets?

// Harley

[tk1971]
3

Ja, det har absolut blivit hetsigare. Och särskilt från personer som predikar färskfodrets/BARF:s överlägsenhet gentemot torrfoder. Ger man inte sånt till sin hund är man ju nästintill en djurplågare. Ja, så uppfattar jag det faktiskt. Det är rena attacker, folk tror sig veta mer om ens hund än man själv gör och t.o.m. förlöjligar folk som ger torrfoder, som att man inte skulle vara påläst eller att man är snål och sniken när man valt att inte ge färskfoder.

Men det kan finnas andra orsaker i bakgrunden, som foderhetsarna inte känner till. Som t.ex. sjukdom. Eller att hunden helt enkelt inte mår bra av barf - hör och häpna!

Fialialej
1

Upplever inte att det är så himla hetsigt. Så länge man kan motivera varför man ger det fodret man ger så tycker jag det verkar som att folk är on med det mesta. Däremot förstår jag inte varför man ens ger sig in i en diskussion om foder om man inte vill diskutera foder. Folk tycker naturligtvis att en del typer är bättre/mer naturligt/nyttigare osv, och det skapar ju en livlig diskussion - och om man är ute efter att diskutera är det väl så man vill ha det. Ingen idé att diskutera om alla är helt fine med precis allting och inte argumenterar för eller mot.

"På natten är alla katter svarta"

[Wilbur]
5

För att vissa inte klarar av att ha fel. De har sin lilla låda där allt är rätt i och kommer då någon och gör något denne anser vara fel så måste man hugga för att slippa ifrågasätta sig själv. Tycker man kan ge det fodret hunden fungerar på och även det som passar människan. Mina hundar äter torrfoder och har fri tillgång, fungerar super! (För mig)

whiteangel13
3

När vart det så livsviktigt vilket foder man her sin hund? Svar: För mig blev det livsviktigt efter att jag märkte att mina hundar inte mådde bra/fungerade bra på vilket foder som helst. Så ja för mig är det här med foder väldigt viktigt för jag vill ha friska hundar som håller sig friska hela livet. Vet man inte vad det innebär/ aldrig upplevt det när ens hund inte mår bra av foder då bryr man sig inte speciellt mycket om just det här med foder. Nu menar jag inte att man inte bryr sig om sin hund eller vad den äter utan jag menar att det är svårt att sätta sig in i situationen när det gäller foder när man själv aldrig fått erfara något dåligt av det. Jag har märkt att det finns människor som ger både det ena och det andra rådet till andra som dom inte har en aning om, det gör mig rädd. Vet man inget om foder/näringslära då ska man heller inte predika inför andra om vad som är bra eller dåligt, det kan ge konsekvenser. Väldigt stora konsekvenser. Nej barf och färskfoder behöver absolut inte vara bättre för en hund än torrfoder. Att ha som argument att det består av kött och är det mest naturliga för en hund räcker inte för mig. Om det nu skulle vara så bra som det påstås varför skulle hundar då även bli sjuka av det? Här hemma är det jag som bestämmer vilket foder mina hundar ska få, skulle aldrig låta de välja själva för man kan inte välja ett foder baserat på om hunden tycker att det är gott eller inte. Rätt innehåll är viktigt! Skulle mina hundar få välja så skulle det bli korv, köttbullar och donken mat :-) Nej jag tycker inte att det blivit en foderhets alls. Tycker bara det är bra att fler och fler får upp ögonen på vad som är bra och dåligt för våra hundar att stoppa i sig vare sig det är torrt eller färskt. Både hud och magproblemen hos våra hundar ökar stadigt, så visst behöver vi all kunskap vi kan få.

Herveaux
9

#2 Det är just det, att motivera sitt foderval med att "Min hund mår bra av det. Hud, klor, päls, hull, muskler, tänder, mage, ögon ser bra ut/känns bra", det känns inte alltid som att det är "tillräckligt" som argument.

Jag upplever att man då kan få avhyvlingar tillbaka som "Men fosfor-nivån i det fodret är ju helt fel" eller andra uppläxningar från "molekyl-poliser".

Jag upplever det inte heller att alla som vill ha tips om foder söker just en diskussion, utan kanske bara vill höra sig för vad vi har hemma i fodertunnorna utan att få en mindre avhandling i näringslära att ta sig igenom.  

Personligen känner jag mig inte speciellt insatt i näringslära och vill därför inte kasta mig in i "för/emot-debatterna" men jag tipsar gärna om vilket foder jag ger. För det fungerar fint hemma hos oss, sen får mottagaren fritt bilda sig en bredare uppfattning om det fodret.

(Du får ursäkta #2 om detta inlägg drev bort från att enbart vara en respons på ditt inlägg!)

// Harley

Herveaux
4

#4 Det här är inte en fråga till bara dig, utan alla er som är (eller anser er vara) insatta och pålästa om vad en hund behöver och varför.
Varför är ni inte överens?

Jag menar, ofta kommer argumentet "det finns studier som visar {påstående]" eller "forskning visar att [påstående]" som ett par inlägg senare sågas… och så fortsätter det.

Om det finns en ultimat fodersammansättning, varför är inte det fodret världsledande på marknaden?
Eller att ett antal foder har identiska innehållsförteckningar.

Återigen, jag vill inte att du #4 sa känna dig utpekad, denna fråga ställs till alla er som kan hundens näringsbehov.

// Harley

TjockaBerta
4

"Molekyl-poliser" 😂

>>>Malum domesticum<<<

Herveaux
1

#7 Ja, finns inte ordet man behöver, får man hitta på ett eget! 😂

// Harley

panini
3

Håller helt med dig! Det är helt upp till var och en vad dom väljer att ge för foder och jag tycker inte att någon har rätt att dömma vad man väljer att ge sin hund/hundar.

Vår förra hund fick Doggy och ja, det är verkligen inte det bästa fodret, men vad ska man göra med en hund som matvägrar i upp till en vecka om den får ett annat foder och som dessutom har sköldkörtelproblem? Hon mådde bra av att äta fodret och vi hade hellre en hund som mådde bra av ett dåligt foder än en hund som mådde dåligt av ett bra foder.

Våra nuvarande hundar fick i början torrfoder och det mådda dom prima på, men de åt det bara under korta perioder och hur kul är det att gå och köpa nytt foder stup i kvarten… Så vi gick över till färskfoder och det mår dom lika bra på och framförallt, dom äter det alltid utan några invändningar 👍

Zyloon
2

Upplever ibland att det är hetsigt. Foder är ganska aktuellt just nu. Jag personligen har inget emot diskussioner om foder, det enda jag ogillar är attityden hos vissa. Attityden att det ena eller det andra är mycket bättre och om man inte gör som alla säger får man en stämpel om att man är okunnig och i vissa fall en djurplågare.

Nä, vad man ger sin hund är upp till var och en. Hundar är individer precis som oss människor, det som funkar för en funkar inte för någon annan. Man kan faktiskt skriva på ett schysst sätt. Ex "Det fodret du har är väl okej, men personligen gillar jag …  för att ….".

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Lizelda
3

Extremt hetsigt. Hundfolk är fenomenala på att bråka om saker och du kan ge dig fan på att de vet bättre än dig på alla fronter! Våra hundar pendlar mellan att käka Royal eller Priimas kolhydratsfria korvar och båda grejerna kan få folk att skrika högt. Men våra hundar mår prima, vi har funderat över att byta ut Royal men det har inte varit läge att göra det än.

Jag hoppar helt över att läsa fodertrådar då jag redan vet vad det kommer stå och här inne vet jag vilka som kommer skriva vad, det är inte lönt. Bara för att jag skulle kunna äta enbart ägg i resten av mitt liv och må bra så betyder det inte att du kan det så varför skulle det vara så för hundar?

När man inte kan någonting, då vet man att man inte kan någonting.
När man börjar kunna en del så inbillar man sig att man kan allt.
När man faktiskt är duktig  och kunnig inom området, då inser man hur lite man kan.
Många stannar på andra stadiet.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

lizton
0

Smygreklam är irriterande. Det finns personer som bara gör reklam för ett visst foder och man förstår att de säljer det, känner någon som tillverkar det eller på annat sätt är knutna till just det fodret.  De  blir hetsiga i debatten och så  tar de bort sitt konto  när de får mothugg.  Samma person återkommer  senare med ett nytt användarnamn. 

Debatten färskfoder/ torrfoder tycker jag är nyanserad med bra argument från båda sidorna.

Foderfrågor är intressanta och vi kan lära oss mycket av varandra.  Ju mer man sätter sig in i ämnet desto intressantare blir det.  Någon skrev "molekylnivå", men  "nördnivå" är  kanske  ett bättre uttryck. 🙂

jenmjao
1

Jag kan ju nämna här (kanske blir h*lvete nu) att jag har en tik på 5år, som har otroligt fin kropp och fina tänder och väldigt fin i övrigt, päls, klor och allt. Hon äter väääldigt lite torrfoder (sedan jag skaffade valp) och sedan endast ica basic och inte ica basic torrfoder utan burkmat..
Det här är inte ens mitt egna val jag har testat 5olika torrfoder minst, samt färskfoder i olika former, har inte plats att barfa (och har inte vågat testa det ännu) men hon matvägrar precis all den fina maten tills hennes ica basic kommer. Otroligt jobbigt, men hon lider inte av det.

Lizelda
3

#13 Jag är rätt hård när det gäller sånt där faktiskt.. De äter det de får när de blir tillräckligt hungriga, precis som ett kinkigt barn!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

jenmjao
1

#14  Jag provade så länge med färskfoder att jag tillslut trodde hon var sjuk, hon matvägrade totalt, och jag trodde även färskfodret hunnit bli "gammalt" efter att det blivit uppvärmt. Nu får hon sin ica basic så jag slipper hålla på och oroa mig och kämpa. Hon kunde gå flera dagar utan mat och ja, jag fick panik tillslut, tills hon fick ica basic och åt med glädje.
Har inte varit några problem öht ännu med ica basic så har nog ingen vidare anledning att byta om det inte är så att valpen ska få annat än torrfoder när han blir lite större, då får jag blanda ut hennes ica basic mat med det nya en stund.
Var hos veterinären nyligen för att kolla då hon slickat sig i underlivet och dom sa att hon hade otroligt fina tänder för sin ålder och att allt annat såg bra ut, inget såg dåligt ut alls. Så det verkar inte tagit på henne att äta ica basic maten iallafall.

whiteangel13
2

#6 Nej jag känner mig inte alls utpekad utan jag svarade bara på din fråga :-) Nej men det är ju det som är så svårt, det finns ingen sammansättning av just ett foder som passar alla, men sen finns det foder som har en bättre (sundare) sammansättning än andra och då blir det naturligt att fler hundar förmodligen mår bättre på dessa foder än de med mindre bra ingredienser. Så nej det finns inget magi foder. Finns ju de människor som mår toppen på att äta mc donalds mat varje dag men bara för det så betyder det inte att maten i sig är nyttig och hälsosam, likaså är det med hundar och foder. #15 varje gång jag gett mina hundar voh så börjas det med att ständigt slicka sig i underlivet. Så fort jag slutat med fodret så blir det bra igen. Också märkligt och nåt som jag fått facit i hand på att det är fodret som påverkat dem. Men att slicka sig i underlivet kan en hund givetvis göra utan att det behöver vara foderrelaterat såklart.

Lord Vulcan
4

Varför kan inte alla bara få ge sina hundar det foder dom mår bra av? Jag ger mina purina pro plan, torrfoder. Tyvärr är det många som idiotförklarar mej. Men varför? Detta är det enda torrfoder min blandis äter. Burkmat blir han dålig i magen av. Jag väljer att ge mat som han mår bra av och äter.

Lona
4

#14, Det finns hundar som svälter sig så länge att de blir riktigt dåliga - jag har själv haft en sån. Jag höll INTE på och fjäskade med maten utan tig bort den när hon hade valt att inte äta, resultatet blev en mager hund med mage som höll på att krascha. Ju mindre hon åt, desto mindre ville hon ha. Anorexia existerar även hos hundar, inte som sjukdomen Anorexia nervosa som människor får givetvis, men självsvält som symtom.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
0

#16 Hon löpte för några månader sedan och har fått otroligt hängiga tuttar (förmodligen skendräktig) så antar att det har med det att göra då slickeriet kom efter löpet. Hon har dock aldrig slickat såhär innan, men fått som finnar på sitt könsorgan vilket hon även hade den här gången så kollade upp det för att vara säker :)