Foderhjälp
Hej! Nu är det 9 dagar kvar tills jag ska hämta hem en 1årig russkiy toy och jag är på jakt efter foder till honom Tidigare har han ätit precept puppy formula på fri tillgång samt 3 bullar mush vaisto per dag Nu gick jag in i djur affären nära mig och snacka med en av de som jobbar där, de brukar alltid framstå som väldigt kunniga och ger massa bra tips. Han tyckte inte jag skulle ge varken valpfoder (för han är nästan 1,5år) eller precept fodret utan istället välja orjien som inte innehåller några spannmål. Sen tyckte han att det inte va nån större skillnad på mush och vom och det var vom han hade inne. Sen sa han att jag antingen kunde ge bara det där torrfordet orjien eller blanda det med vom köttbullarna Hjääälp haha hemskt med denna foderdjungel… Min första tanke va ju att köra på med samma foder som han fått tidigare för att hon har provat sig fram till det… Men jag är inte lika säker längre… Han sa även i affären att ja borde kunna byta foder rakt av (som ja förstod det) och att hunden kunde bli lite lös i magen men vänja sig på 2-3 dagar. Är det klokt? Har inte riktigt koll på hur känsliga hundar är vid foderbyten… Ohdå vad långt det blev hehe
Jag tycker inte att du ska byta foder första tiden, utan vänta i alla fall 2-3 veckor så hunden får vänja sig vid miljöombytet.
Det är stor skillnad på Mush och VoH (Vom og hundemat) enligt min åsikt. Det sistnämnda är mer kycklingbaserat och Mush har flera olika blandningar.
Om det är torrfoder du vill byta till så låt det ske över en tid. Och är den inte van vid rått så föreslår jag också en övergång, dock brukar det inte behövas lika lång tid.
Grundregeln är att vid torrfoder så behövs det i regel en mjuk övergång, men om man byter rått mot rått så kan man göra drastiska förändringar, men inte om den är van vid torrt och ska börja med rått.
Det är det som är fördelen med råutfodring, man kan variera friskt mellan olika sorter.
Håller med om att du ska låta hunden bo in sig innan du börjar mixtra med foder.
Jag råder dig att utesluta torrfoder helt.
Han är van vid en blandning av torr och frysfoder just nu :) Jag skickade ett meddelande till uppfödaren och hon ska skicka med mig foder aå att jag kan byta i lugn och ro :) Njaa jag kommer nog köra på torrfoder, jag har läst mycket fram och tillbaka och kommit fram till att jag antingen kör 50/50 av torr och frys eller bara torr av olika anledningar
#3 får man fråga varför du väljer det minst naturliga och sämsta?
Låt folk ge hunden vad de vill, känner jag. Inte ICA basic torrfoder kanske, men du förstår. Det skulle vara bättre om du informerade om varför man inte ska ha torrfoder och varför BARF eller färskfoder är bättre.
Skrev ju att det inte är deras naturliga föda och ställde en fråga? Skrev inte vad hon får och inte får ge.
Okej, då missförstod jag.
#4 min uppfattning är inte att det är det sämsta. Jag vill ge min vovve ett bra foder men jag känner inte riktigt för att krångla till det och göra varje måltid till ett projekt som det låter som vissa gör haha :) Jag kommer säkert resa en del med vovven osv och då är det mycket praktiskt med torrfoder när man ej har tillgång till frys Det är inte gladdigt med torrfoder Det är lång hållbarhet vilket är bra när man han en så liten vovve som äter lite Har hört att många vovvar skuttar upp i soffor osv med köttet och att det blir fläckar Det tar plats i frysen, vi har inte nån spec stor frys Jag tänkte att ja kunde prova och se om vovven mår bra av fodret, annars får jag tänka om helt enkelt Tänker också att det finns sååå många vivvar som äter torrfoder hela livet och mår prima, du tycker säkert det är en dum tanke men det är iaf vad jag är uppvuxen med för mormor har alltid gett sina vovvar torrfoder :) #5 håller med dig! Ska så klart se till å ge foder av bra kvalité, kosta va de vill liks :) tycker det verkar va liknande hets för hundmat som det är för människor me alla 10000 dieter…
#8 Ja, det kan ju vara så enkelt att vissa inte vill eller kan ge. Det är inte som om man är en dålig hundägare om man ger torrfoder🥵
Nej verkligen inte :)
Nej verkligen inte :)