Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1092 ggr
teddyc0rn
1

Lös, aggressiv hund

Tjena allt hundfolk. Mina föräldrar bor i ett mindre samhälle där alla känner alla. Jag och min flickvän går vanligtvis till tåget/bussen eller är ute med hunden. Observera, eftersom det är ett litet samhälle är detta enda vägen dit. I vilket fall, det är ett par som har två bostonterriers varav den ena gör utfall mot människor som hundar. Flera gånger har jag gått med vår taxtik och vi båda blivit attakerade av den oövervakade lösa hunden som gör utfall tills jag antingen tar upp vår hund och skyndar mig iväg eller någon uppifrån huset kommer och gapar att hundens ska komma vilket den aldrig gör. De har inget staket så hundarna springer över hela gatan. Idag gick jag och min flickvän den vanliga, enda vägen till tåget. Bör tillägga att min flickvän är hundrädd men klarar det sålänge hundarna inte skäller eller dylikt. Båda hundarna var lösa och deras son på typ 10 år var ute med dem. I vanlig ordning kommer den framrusande och gör utfall mot oss. Min flickvän får en panikattack mitt på plats medan jag har fullt upp med att hålla hunden borta från både henne och mig själv. Nu har jag fått nog av detta och tänker skriva en arg lapp som den arga hundägare jag är. Min fråga är väl vad mina rättigheter i detta fallet är. Kan jag änmäla till polis/länstyrelse bara för att markera att jag (och andra) fått nog av både hundens beteende och ägarnas vårdslösa agerande?

https://morrharochmustasch.wordpress.com/

crins
2

Tror inte du kan göra något så länge hundarna befinner sig på tomten, som är deras, jag är själv hundägare och det värsta som finns är lösspringande hundar, men kommer hunden ut på vägen, prata med ägarna till hunden \ hundarna, de får lov att sätta upp ett staket! Hundarna kan ju angripa både er och din hund om de är lösa och springer ut på gatan! En gång gick jag förbi ett hus där en lös arg hund kom utrusande och angrep min hund! Ägarna till hunden, i mina ögon( nonchalanta) ordnade i alla fall ett staket, så att hunden höll sig då inne på området. Denna gång gick det dock bra med min hund, men fy så obehagligt! Tycker det är oansvarigt när människor har sina hundar lösa, om den springer fram till min kopplade hund, som inte gillar hanhundar, och det värsta som finns är lösa kamphundar! Men prata med ägaren, de är skyldiga att ta ansvar för sina hundar, enligt lag!

teddyc0rn
1

#1 Hunden i fråga springer ut på gatan, ibland så tidigt som 20m innan vi ens är framme vid deras tomtgräns. 

Tack för input!

https://morrharochmustasch.wordpress.com/

Karmatarerskanise
1

Gör en anmälan.  Men ha inga höga förväntningar.  Tyvärr brukar det krävas allvarliga saker innan något görs.

Catta-
1

Skriv en lapp om ni inte vill prata direkt med ägaren och beskriv eran oro för er själva och eran hund, jag skulle även polisanmäla händelsen. Hundar får inte springa omkring hursomhelst utan uppsikt.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

russin
3

Köp en liten flaska med Dog Defense och spraya på hunden som kommer fram och gör utfall - förhoppningsvis så lär den sig en läxa och ni skyddar samtidigt er hund. Finns i välsorterade djuraffärer och  via webbshoper. Laglig och har stark mentholdoft.

Absolut kan ni anmäla, för hundar ska inte kuta fritt så där - främst inte denna årstid.

Em_
2

Att lite fult alternativ är ju att spela dum och lämna in den "bortsprungna" hunden som hittegods hos polisen i grannkommunen 😎

Zyloon
3

Jag hade nog försökt prata med ägaren, eller skriva en lapp som andra också sagt i tråden. Efter det hade jag nog använt dog defense spray för att få bort hunden. 

Det finns att köpa på http://www.haromi.se/dogdefensespray50ml-p-273.html

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar