Hundböcker!
Nu när det börjar nära sig sommar och lov så kommer jag ha massvis med tid att läsa. Har ni några bra tips på hundböcker?
Lugn och fokuserad hund av Åsa Jakobsson, som min lärare har skrivit 😉
Skulle verkligen vara något då jag varken har en lugn eller fokuserad hund!😃
Hundens språk och tankar av Per Jensen
Kontaktkonrtaktet av Eva Bodfäldt
Allt av Per Jensen.
Släpp kontrollen lös av Leslie Mcdevitt, hon har väldigt bra metoder!
I huvudet på en hund - Bruce Fogle
Cesar Milan är bra läsning med vad än andra säger. Jag är sådan att jag läser allas och sen plockar jag ut det som är bäst och som passar min individ till hund och mig själv. 🙂
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
#7, Fast även om han har vissa vettiga idéer så kan jag faktiskt inte tänka mig att stödja en person som står för så otroligt gammalmodiga metoder som dessutom i flera fall kvalar in som olagliga i Sverige (och då syftar jag inte enbart på hans användning av stackel och el). Men det här var ju inte en CM-diskussion :-) . TS; Förutom Per Jensen och Eva Bodfäldt så kan jag varmt rekommendera till exempel Lars Fält, "Hundens språk och flockliv"med flera böcker samt Kenth Svartbergs "Bra relation", "Mentalitetsboken" mm.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Svartbergs bok gillade jag också! Framför allt gillade jag hans inställning att allt inte behöver vara svart eller vitt. Typ att bara för att man vill använda mjuka metoder behöver det inte betyda att man aldrig får säga nej till sin hund.
#8 #9 Har läst Kenth Svartbergs "Bra relation" vilket är den enda hundbok jag har läst hittills och älskar den! Tycker verkligen att den är jätte bra!😍
Kroppsspråk för hundägare - Metz
When pigs fly- jane killion
STRESSADE HUNDAR – Martina Nagel/Clarissa v Reinhardt (Anders Hallgren)
HUNDSPRÅK etologi i ord och bild – Renée Sjöberg
HUNDENS SPRÅK OCH FLOCKLIV – Lars Fäldt
ON TALKING TERMS wih DOGS: CALMING SIGNALS – Turid Ruugas
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Kan lägga till med att skaffa någon bok om vargar och deras beteende och kroppsspråk. Bra att ha en stark grund bakom alla hundböcker om vad en hund egentligen är och kommer ifrån. Dock svårt att få tag i en bra vargbok med vettig fakta.
Här är en bra bok som går mellan varg och hunden.
http://www.adlibris.com/se/bok/hundars-och-vargars-beteende-myter-och-fakta-9789197559140
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Namnet till trots är den egentligen inte enbart riktad till hundägare, dock är det mycket intressant om inlärningsteori: "Skjut inte hunden" av Karen Pryor.