Försäkring hos Svedea?
Någon här som har erfarenhet av försäkringsbolaget Svedea? Verkar ha väldigt bra villkor till bra priser, men är ju relativt nya.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Svedea är faktiskt inte särskilt nya men de är nya på hund :) Väletablerat företag (eller "underföretag", har för mig att det var så att de ägs av ett stort försäkringsbolag men är inte hundra) som jag tycker verkar bra i alla fall, övervägde att försäkra min assistanshund där men Agria gav oss bättre pris så då fick hon stanna med alla de andra.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#1 Haha ja nya på hund då ^^ Tack för snabbt svar! Låter nämligen för bra för att vara sanna haha, sitter och lusläser försäkringsregler nu 😃
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Jag var väldigt skeptisk till dem och tyckte även jag att de lät alldeles för bra för att vara sant när en av dem kom och försökte sälja in sig men efter flera diskussioner så kändes det väldigt seriöst och bra :)
Jag är, rent allmänt, ganska skeptisk mot nya företag inom hundförsäkringsbranschen, även om själva företaget inte är nytt.
Ofta har de väldigt bra erbjudanden, villkor och/eller priser - i alla fall de första åren. Sen stiger ofta premierna och det ser plötsligt inte ut att vara ett lika bra alternativ.
Helt klart är det bra att det kommer nya aktörer på marknaden så att det blir konkurrens och att villkoren förhoppningsvis blir bättre och bättre men jag hade nog haft lite is i magen och avvaktat.
Eftersom jag dessutom är väldigt tveksam till att byta försäkringsbolag på en hund eftersom risken är ganska stor att hamna mellan två stolar om något skulle hända så hade jag inte vågat.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Testade deras prismoj. Jag tycker inte jag fick lägre priser än på andra ställen.
Måste flika in här och säga att vad man får betala hänger ofta på ras. Ett nytt försäkringsbolag kan ha lägre priser då de ännu inte behövt betala ut massa. Detta lockar såklart kunder men efter några år så går priserna upp för att så oerhört många utnyttjar hela summan och då måste priserna höjas för att bolaget ska kunna gå runt, konstigare än så är det inte. Raser där de generellt har fler utbetalningar får betala mer än en ras som knappt har några.
Då måste de göra väldigt dålig research om de inte har uppgifter om sjuklighet inom olika raser från början. De kan ju också, precis som vi, kolla andra bolags premier och villkor.
Detta är dock kelpie som är relativt frisk och inte så vanlig :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 De vet ju om det redan från början men som jag förklarade så behöver de inte lika mycket inkomster i början då de inte har lika mycket utgifter, därför höjs priset senare när det behövs.
Jaha, det känns lite konstigt. Men nu tyckte jag ju inte priset var lägre. Vad är det som är så mycket förmångligare med deras villkor?
För mig blev priset mycket bättre :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Hur är det konstigt? Man lockar nya kunder om man har lägre pris och har man möjlighet att ha lägre pris så är det väl klart att man har det?