FjällHund.
Hejsan. :)
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp med mitt rasval, jag har absolut ingen aning om vilken ras som passar min livsstil, så jag tänkte berätta lite om mig själv och låta er hundkunniga sköta resten!
Jag kommer med största sannolikhet att jobba med djur i framtiden och då kommer hunden antagligen att kunna följa med till jobbet. Jag bor i fjällen och är ute dagligen i både skogen och på fjället, oavsett väder. Jag söker en hund som kan följa med mig ut varje dag, även mitt i vintern och som kan sitta med på skotern eller fyrhjulingen. Jag vill träna mycket lydnad, dock inte tävla. Och det skulle vara bra om jag kunde ha hunden lös och att vovven inte springer efter renarna på fjället, träningssak förstås, men jag vill inte ha en hund med mycket jakt i sig eftersom att jag inte ska jaga. Under mina 'neråt perioder' så skulle det vara underbart att ha en hund som ligger tätt intill mig och bara myser på (dock blir det fortfarande promenader i skogen.)
Jag är väldigt lugn av mig och skulle även vilja ha en ras som är lite lugnare, ute kan den dock få springa på och busa osv.
Har jag glömt att berätta något så är det bara att fråga.
Mvh Joy. :)
Nu vet jag inte hur du tänker med storlek med jag tänkte direkt på Leonberger.
Jag skulle nog fråga först hur mycket erfaranhet av hund du har? Är du uppväxt med eller har uppfostrat en valp? Ska du köpa vuxen eller valp?
#1 Storleksmässigt så tänker jag inte mindre än Norsk Buhund. Annars så spelar storleken ingen roll. Får man med en Leonberger på fyrhjuligen? Dom är dock så otroligt vackra! Tack för tipset! :)
#2 Jag har inte jätte mycket erfarenhet, har dock pluggat ganska mycket om hundars beteenden. Vi har haft en hund i familjen som jag hjälpte till att uppfostra och när det är dags att köpa en hund så blir det nog en valp. :)
Svensk och finsk lapphund är ju anpassade för klimatet i alla fall 😛 Sen är de ju renvallare i grunden, det kanske ställer till det även om det är få som avlar för det i dag.
Finsk Lapphund Kavkazskaja ovtjarka, Samojed?
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
#4 Ja om dom är renvallare i grunden kanske det inte är så bra med alla renar som är på fjället, vill ju inte att hunden ska springa ifrån mig och börja valla renarna haha.
#5 Kavkazskaja Ovtjarka har jag aldrig hört talas om, skall genast kolla upp rasen! Samojeder är ju så fina, har dock hört att dom kan vara lite sura och vill helst dra för att må bra, vet dock inte om detta stämmer. Ska sätta mig och läsa lite om dom. :)
#5 ovtjarka skulle jag inte rekommendera om du inte har kunskap om hundar. Vet inte vad andra tycker, men det är vad jag tycker.
#7 Håller helt med😃
Ovtjarka behöver en stor gård att vakta, eller ett område. Annars blir det INTE bra. Det krävs många år av erfarenhet i nacken för en sådan ras.
Lite raser jag tänker skulle passa (raserna kan skilja sig mycket ifrån varandra, men du har lite att kolla upp iaf):
Schnauzer (även kallad mellanschnauzer)
Västgötaspets
Cocker spaniel
Landseer
Canaan Dog
Irish softcoated wheaten terrier
Pudel
Eurasier
Finsk & svensklapphund
Isländsk fårhund
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#9 En Ovtjarka blir det inte då.
Schnauzer är jag väldigt intresserad av, dom har tålig päls vad jag har förstått men är den tålig nog för vintrar i fjällen?
Västgötaspets känns lite liten men skall ändå sätta mig och läsa om den.
Dom andra kan jag inte alls mycket om så nu blir det hårdpluggning! Tackar för tipsen! :)
#10 Schnauzers är tåliga och härdiga. Aldrig sett en med täcke på, även om det såklart blir kallare i fjällen.
Men absolut klarar en schnauzer av kylan, visst kan ett täcke kanske behövas, men inte mer än så.
En vältrimmad päls suger inte åt sig av fukt, kyla eller väta, utan det rinner av.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#11 Det jag då undrar är hur det är med öronen när hunden sitter med på skotern på vintern?
Blir bara mer och mer intresserad av Schnauzers, riktiga snyggingar!
Men är det inte koppeltvång uppe på fjällen större delar av året? Tänker eftersom du utesluter lapphundarna på grund av deras ursprung :) De finska lapphundarna har i de flesta linjerna väldigt lite av de instinkterna kvar och tror absolut att det går att träna en lapphund att inte springa efter renar. Så jag föreslår finska lapphund. En perfekt hund för personer som vill vara ute i skog och mark.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#13 För allmänheten har jag ingen aning om hur det är med koppeltvång faktiskt, men fjället där jag bor så får ju vi som bor uppe på själva fjället ha hundarna lösa förutom under maj månad, om man inte har en hund som man vet inte sticker iväg då. Nu känner jag att det vart lite luddigt, men jag hoppas att du förstår. Skall nog kolla upp den Finska Lapphunden lite mer ändå. :)
#14 kolla upp den svenska, alla finska lapphundar (och det är en del) jag träffat har varit riktiga jaktidioter som gärna stuckit efter vilt
feral jesus
Isländsk fårhund :-) . Som klippt och skuren för fjällklimatet, funkar fint att sitta på en fyrhjuling och skall inte ha någon större jaktlust. Det är dessutom en sund och långlivad ras. Nackdelen är väl att de tenderar att rejält skälliga..,
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har en finsk lapphund som inte har speciellt mycket jakt i sig. Bor med massor av kaniner och harar i området som han är rätt ointresserad av. Om de springer iväg snabbt kan han springa efter, men vänder tillbaka efter 20 m.. På fjället är det spännande med renar, men han vill mest titta:) Men allt sånt är nog ganska individuellt och beroende på hur man tränar osv, inte bara ras..

Samojed kanske? Vi har nästan precis fått hem vår valp! Hon är helt underbar och vi tror att hon kommer bli en perfekt fjällhund när hon är stor då hon redan är väldigt aktiv och älskar att gå på turer(i måttliga mängder såklart!) Stort pluss för mig: Har allergi mot hundar men tål henne! Är så lycklig :D
Keeshond? Är vakthund i grunden så brukar vara lätta att träna till att vara lösa :) dock skälliga men går såklart att dämpa med träning. Inne vill vår mest sova men ute är han aktiv :)