Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3566 ggr
vendelay
0

Tycker du att din hund luktar gott?

På katter iFokus finns det en likadan tråd som handlar om katter --> >länk< och någon däri nämnde hundars lukt. Jag känner inte så många hundar så jag blev supernyfiken på vad ni hundägare tycker.

Luktar din hund gott enligt dig? 🐶

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zadeira
0

Min daghund luktar jättegott för det mesta i alla fall 😃Inte när han ätit tuggben precis eller badat i smutsigt vatten, men doften han har i sig själv är så mysig.

Emmis111
0

Ja det tycker jag att hon gör. :)

Är du intresserad av fröstänger till din gnagare? Snart kan du beställa från min hemsida. ^^ (Länk kommer så fort företaget är registrerat).

[linda1989]
0

Valpen luktar gott och unghunden också om han inte rullat sig i något ;)

NathalieT
0

Ja, jag älskar att borra in näsan i pälsen på min vovve

Majken!
0

Ganska neutralt, men min förra hund luktade alltid gott. Hon hade en körtel mitt på huvudet som gjorde att hon luktade godare än alla hundar jag mött.

Herveaux
0

Jag tycker min hund luktar väldigt gott.
Andedräkten kan vara en….upplevelse… ibland, men att borra in ansiktet i hans lurviga päls är supermysigt.

Jag har också fått höra om både min förra Hjorthund och min nuvarande Varghund att dom inte luktar "hund", alltså den negativa innebörden av att "lukta hund".
Samma sak när jag åkt buss med dessa hundar en regnig dag har jag fått kommentarer om att dom inte luktat "blöt hund" utan luktat ganska angenämt.

// Harley

Jetaime
2

Hon luktar inte äckligt iallafall, men inte så att jag liksom går och luktar på henne och tänker "oj vad gott hon luktar" ..

Elsaharr
0

Jag tycker inte att de hundar jag träffat har lukta gott. Men jag har själv ingen hund.

Zingo ;D

JoannaLi
1

Min luktar gott. Han har en extremt neutral doft, och pga klåda så så duschas han relativt ofta, så han luktar alltid schampoo. 

Däremot under tassarna… Mm! Det luktar så dovt och varmt och mysigt. Lite grann som en solvarm lövskog, om man får bli lite poetisk. Inte unket eller något, bara lite "primal". Urmysigt tycker jag!

isblixt
0

Ja, båda mina hundar lulktar gott. Speciellt i huvudet eller precis bakom öronen. Den andra hunden vi köpte som omplacering luktade mycket hund i början men efter ett tag försvann den typiska hunddoften.

jenmjao
0

Min Rosie anser alla att hon doftar rosor (haha). Hon suger åt sig bra lukter så ifall någon har parfym luktar hon parfym, luktar någon godis, då luktar hon godis. Luktar någon bajs, då luktar hon ändå något gott ;) Valpen vet jag inte än han är ju fortfarande valp,men så illa luktar det inte.

Marr
1

Jag har en Shiba som inte luktar speciellt av  hund ens vid våt päls. Trampdynorna luktar så gott att jag gärna stoppar in näsan mellan dynorna & njuter av den doften…

Annars kan ju hund lukta hund just som man säger. Men det är nog skillnad mellan hundar som bor utomhus i rastgårdar & de hundar man har inne i hemmet.

Min Shiba bodde i rastgård på kollo, under 2 veckor när jag var på semester förra året. Då luktade det lite hund måste jag säga, men avtog när han kom hem, innan vi ens hunnit schamponera i badkaret…

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

vendelay
0

#6 Spännande att du kom att tänka på uttrycket "lukta hund", jag tänkte inte på det själv men nu när du säger det har folk säkert en omedveten inställning att hundar ska lukta lite illa.

Låter som ni har väldigt gosiga hundar 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[tk1971]
0

Hon har så dålig andedräkt att krukväxterna dör, men annars luktar hon gott. Och särskilt runt huvudet.

Jag minns när hon var liten, då låg det en distinkt doft av majsvälling runt henne…

Catta-
0

Ja det tycker jag :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Kitten86
1

Håller nog med #12, att hundar som bor mer ute typ i rastgård luktar mer hund i den negativa bemärkelsen än de genomsnittliga hundar som lever inomhus. Sen tror jag det beror lite både på ras och hur matte/husse ser på, och hanterar, hundens päls och hygien. Finns ju även "hemmahundar" som luktar riktigt skunk precis som det finns hundar som bor mestadels ute som inte luktar äckligt.

I genomsnitt skulle jag säga att hundar jag mött/träffat har luktat neutralt/okej. Nu är det ju inte så att man borrar in näsan i var och varannan hund man träffar så kan ju inte direkt veta om de luktar gott eller inte 😃

Båda mina hundar luktar oftast gott. Just nu är de ganska nybadade så de luktar väldigt gott! Men även när de inte är nybadade så har de en god doft naturligt och precis som med människor så känner man skillnad på individ på doften.

panini
0

Ja, skulle nog säga att mina luktar gott. Deras andedräkter dock vill man ofta inte komma nära 😂

taylor__lambert
0

Ja min kille luktar jätte gott!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Wellcraft
0

Min hund luktar nästan ingenting. Men de flesta hundar luktar gott eller ingenting.
Upplever dock att hundar med labbe/rottis päls har en tendens att lukta riktigt starkt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

whiteangel13
0

Ja mina hundar luktar gott men har aldrig tyckt att andras hundar gör det, pussar på mina hundar miljoner gånger per dag men skulle aldrig pussa någon annan hund. Tror fler upplever det likadant :-) Alla hundar luktar olika och ens egna hundars doft brukar man gilla för den har man vant sig vid.

Em_
0

Ja, mina, men inte andras. Fast valpar brukar aldrig lukta illa.

Changrila
0

Ja, mina hundar luktar gott. Hade de inte gjort det och det inte berodde på att de precis rullat i något äckligt, då hade jag börjat fundera över deras hälsa. Jag kan alltså ligga i sängen med mina hundar och de kan ha sin rumpa mot mitt huvud hela natten, inga problem. De kan även komma och andas rakt på mig utan konstigheter och i övrigt luktar hela hundarna bara gott. Min mor, som har världens känsligaste näsa håller med om att mina hundar luktar gott. Hon brukar även tycka att vänners och bekantas hundar luktar helt ok. Undantaget är de hundar som äter torrfoder, de tycker hon alltid att luktar illa (hon frågar alltså mig efter att hon träffat hundarna om det är något fel på dem pga lukten, men det gör hon bara med torrfoderhundar och hon gör det varje gång också. Det tycker jag är intressant).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Mysisa
0

Mina hundar luktar väl helt ok, Ingen av dem verkligen stinker hund. Ibland händer det väl att nån har dålig andedräkt.
Men valplukten, som alla säger luktar gott. Jag gillar den verkligen inte. Jag gosar gärna med valparna men tycker verkligen inte att dom luktar gott. Varken de valpar jag köpt eller bekantas valpar eller de valpkullar jag haft hemma.
Valp luktar inte gott!
En vuxen hund kan jag däremot gosa in näsan i och njuta

minavitas.wix.com/kennel

-Cissi-
0

Min hund luktar gott :) hon är dock nakenhund så hon badas offta. Många labbar/strävhåriga större hundar som vi haft på jobbet luktar typisk hund dvs blä :S Päls hundar, Dvs hundar med längre päls än en schäfer brukar lukta bättre. Jag uppfattar korthåriga hundar som badas kanske 2gr om året luktar mycket värre.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Wellcraft
1

#22 Lustigt, upplevt samma sak. Att torrfoderjyckar luktar värre.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

taylor__lambert
0

Då ska ni lukta på min "torrfoderhund". Han luktar gott. Däremot när han åt färskfoder luktade han vidrigt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

tulinia
0

Felix luktar hemma, kärlek och trygghet. Han luktar kramar och mys. Speciellt bakom ena öra brukar jag borra i näsan under våra kramstunder.

Dock har även han, som många andra, en hemsk morgonandedräkt ^^

Paxxa
0

Luktar inget speciellt tycker jag. Är ju van vid deras dofter. Andras hundar luktar äckligt.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Fisherling
0

Tinja luktar gott ❤️ Benji luktar hund, men han luktar mycket bättre än flertalet Labradorer. Senaste gången jag var på utställning satt vi vid Labrador-ringen, och fy F*N vad varenda Labbe stank surt!

Inte konstigt med tanke på att alla sprutades med vatten varannan minut..

Fialialej
1

Om hunden luktar (illa) tycker jag det signalerar att något inte står rätt till.

"På natten är alla katter svarta"

Hanna.siri.saijo.
0

Har finsk spets och jag tycker inte att de luktar något speciellt. Oftast liiite åt det illaluktande hållet men det är inte så farligt.

Wellcraft
0

#26 Självklart varierar det. Som jag skrev så luktar de flesta hundar inget särskilt.
Men ser flest exempel på hundar som stinker bland de som äter torrfoder, såsom doggy eller liknande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ipopuma
0

ja

peafie
0

Ja! Min hund luktar kantareller på en fläck mellan ögonen och popcorn om trampdynorna. 😍

Bloggen     ○    Instagram

ChristineF
1

Mina Chihuahuor luktar gott, nästan lite katt som varit ute i friska luften om du vet vad jag menar, haha! Om de blir blöta luktar de som det schampot de senast blev duschade i (även om de inte duschas så ofta). Ibland kan de busa och bita varandra i öronen så det luktar lite mindre gott, typ som andedräkten 😉 Tassarna kan lukta gott som skog eller som mänsklig tåbira, det varierar, haha! Jag har svårt för stark hundlukt, blir nästan lite illamående om jag åker i en bil med stora hundar som varit ute i regn/badat, men skulle jag ha en själv skulle jag säkert vänja mig! Väljer ju inte ras efter det!

[Nalle-]
0

Pudeln luktar oftast schampo och balsam 😃 Blandrasen är en rackare på att rulla sig i allt, så han luktar inte alltid särskilt smarrigt.

teddyc0rn
0

Vet inte om gott är rätt ord, trygghet skulle nog sätta mer rätta på det.

https://morrharochmustasch.wordpress.com/

Vizzla
0

Min ena luktar som ett mjukisdjur :-) Den andra luktar typ ingenting. Är lite förvånad då jag trodde hundarna skulle lukta mer. När dom är blöta luktar dom "hund".

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf