Svalt majskolv (korta bitar)
Har någon erfarenhet av att hunden svalt majskolv och hur gick det då? Fattar inte hur min hund kan vara så destruktiv och hur han lyckades med det. Han har bajsat ut en del nyss men vet inte om själva hårda mitten är kvar i magen eller ej.
Tänker att det beror lite på hur stor hunden är, hur stora bitarna är, och hur väl hundens mage funkar. Alva (20kg, bc/aussie) fick käka majskolv innan jag visste att det var farligt, och hon lever fortfarande, så det är inte alltid livsfarligt, men det är ju dumt att chansa (OBS hon får inte sånt längre sen jag blev upplyst)
"På natten är alla katter svarta"
Ring vetten och fråga men det BORDE inte vara några problem så länge hunden kan bajsa som vanligt, inte kräks och allmäntillståndet är ok. Dock kan diverse föremål bli liggande väldigt länge (månader) i magsäcken där de irriterar slemhinnan och till slut kan ge rejäla inflammationer och magsår. Jag gav också mina hundar majskolvar förr innan jag visste bättre. Det gick bra men det är annars en klassiker för att få stopp i tarmarna.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Menar ni att ni gav hela majskolvar som de käkade upp?
Det är en cavalier/cocker, 10 kg, så han är liten för att ens få ner sånt. Han hann äta 2 kanske 7 cm långa majskolvar innan jag såg honom. Ja det oroar mig för att det kan ligga kvar i magsäcken. Han har bajsat fler gånger än vanligt idag, såg en del majs komma ut. Syns inget på allmäntillståndet, och han har redan kronisk inflammatorisk magtarmsjukdom. :(
Men hur såg det ut när era hundar bajsade ut det hela? Var allt upplöst eller kom de ut avlånga?
Det kom ut i bitar men hundarna hade nog tack och lov tuggat rätt bra. Om din hund redan har problem med magen så tycker jag att du skall kontakta din veterinär för säkerhets skull.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Min mammas hund svalde majskolv och det blev tyvärr så att veterinären fick operera ut den :(
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#5 det var inte alls roligt att läsa. Usch.