Lydnad/tillsägelser Grand danois valp
Har tagit över en Grand danois tik på ca 6 mån. Har några frågor, hon är jätte snäll men valpig och med hennes storlek kan hon bli riktigt dryg. Hon får inte vara i sängen men flyger ibland upp och vill leka, särskilt efter promenader brallar hon rejält en stund tills hon ger upp och lägger sig. Mitt i natten när man ska sova tex. Hur säger jag till henne att det absolut inte är ok? Jag har uppfostrat en amstaff som förstod direkt när något inte var ok. Men denna tror att ALLT är lek? Jag kan försöka locka ner henne, jag kan ryta i, jag kan bestämt försöka visa henne vägen ner, hon förstår inte "nej" så bra än osv. Men allt är kul och hon brallar iväg som en kalv. Tar jag tag i henne ska hon bitas (på lek) hela tiden. Jag avskyr när hon ska bitas i händer och armar och har försökt ignorera det men hur får jag bort det? Förstår att det kliar och kan växa bort men just när hon vill leka…? Kul om hon fortsätter som fullvuxen 😬 Hon har ingen större respekt vid tillsägelser vilket är riktigt frustrerande, särskilt på natten när det kan ta hundra år innan hon ger sig. Jag kan tex justera beteende med att peta på henne och hon reagerar med att nagga.
Jag lärde in ett nej-kommando på min otroligt busiga flatte-valp.
Höll bästa godiset i handen och lät honom försöka få tag i det. När han gav upp och började kolla på något annat så fick han godiset. Och så fortsatte jag så tills han förstod att om man lät bli så fick man godiset. Sen la jag på ett kommando "nej" varje gång han backade självmant från köttbullarna i min knytna näve. Sen började jag öppna handen mer och mer och så fort han tappade intresset så fick han det. Till slut kunde jag slänga runt köttbullar i hela köket och säga nej och han lät bli dem.
Och nu har jag fört över nejet till alla andra situationer. När han skäller vid dörren oavbrutet eller härjar omkring. För nejet har blivit ett "jag ska avbryta mitt beteende och invänta nästa kommando"
Så gjorde jag och det behöver ju inte betyda att det funkar för dig. Men tänker att jag delar med mig i alla fall och så får du avgöra om det är något som du tror kommer funka på din bus-hund! :)
Medarbetare på bildredigering! :)
Tycker det låter som du gör ett bra jobb trots att denna unghund inte helt fattar vinken utan vill ha kul o leka. Jag skulle hålla ut med vara bestämnd och visa då jag tror det kommer ge med sig. Om det händer nattetid du har inte något tuggben du kan ge för att få ner henne för att sen hålla henne sysselsatt (samt belöna det lite med benet) ?
#1 tack ska absolut prova, försöker lära henne att vänta innan hon tar godiset med ett nej och det går även om tålamodet inte är på topp hos henne ;) #2 vad glad jag blir, skönt å höra. Tack :) ja jag får ge tid,mycket som växer bort med åldern. Hon är ju ung än, jag har en sån där repleksak med knutar som jag slänger till henne som fungerar bra en stund 👍🏼