Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 804 ggr
Novelia
0

artros

Vad har ni för erfarenhet av artros hos hund? Har ni haft en hund med artros och hur underlättade ni då för denne?

Min hund ska in på  röntgen om en vecka ungefär. Då ska vi se hur illa det är med hans tass. Artrosen verkar sitta i en tå. Jag har googlat endel men hittar inte så jätte mycket erfarenheter, står mest info om vad det är osv.

OM det nu skulle vara så illa med tån som jag misstänker så har min desperata tankeverksamhet vandrat till att amputera just denna tå om det kan få bort smärtan. Min hund är 9 år och av stor ras. Jag funderar lite på det etiska här. Hur ont en amputation gör kan vi knappast veta, men sen läketid, rehabilittering på det osv. Jag vill inget hellre än att min hund ska kunna gå mysiga promenader och simma som han älskar. Men att utsätta honom för en sån här operation med allt vad det innebär? Utöver detta så är han frisk, och ung i sinnet :)

Får se vad veterinären säger först och främst, men jag vill ändå vara förberedd på olika alternativ om dom ges. Amputerar man ens tår med artros?

Vad hade ni gjort?

I have no sympathy for people without empathy

hemul
0

Jag tror en sån operation är en rätt enkel grej. Men ta reda på om man vet hur det brukar funka med hundar, om det är risk att flera tår angrips. Du kan ju inte amputera tå efter tå liksom. Men om det är en isolerad företeelse och hunden har stora besvär av det skulle ivf jag överväga.

Har precis själv fått veta att jag har artros. Den form jag har kallas heberdens knutor. Det är yttersta leden på fingrarna som angrips. Det började för c:a 8 år sedan med att knölar poppade upp vid leden på pek- och långfingret på vänster hand. De blev mindre med tiden och har aldrig gjort ont, så jag har inte brytt mig om det. Nu i vintras hände samma sak på höger hand, samma fingrar. Så jag passade på att fråga vid mitt årliga läkarbesök och blev mäkta förvånad av beskedet artros. Hade jag inte haft en tanke på. Normalt har man rejält ont och fingrarna blir stela, så jag har antigen en väldigt lindrig form. Vad jag vill ha sagt är att om det funkar på liknande sätt hos hundar stannar det nog inte vid en tå, så ta reda på det först innan du gör något radikalt.

Changrila
0

Det jag gjort som förbättrat mycket är att ge glukosamin, göra ledmobiliseringsövningar och även att stretcha hunden för att den ska hållas fräsch osv i resten av kroppen och undvika snedbelastningar på artrosstället.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Shettisar]
0

Vi ger Glyco flex III till vår 11 åriga tik med mycket bra resultat. Hon har atros i bakbenet. Full ös på henne och inga problem med att vare sig ta sig upp eller att studsa omkring.(Hamilton tik).