Nyfiken om vinthundar
Jag har en Borzoi mycket glad hitentills. Så undrar jag varför inte vinthundar säljs mer än de gör. Många borzoiuppfödare står nu med valpar på 7-10månader. Det är en underbar ras. Jag har ingen erfarenhet av hundar, vi hade en boxer när jag va liten jättego. Men nu då jag äntligen kännde att jag hade tid för hund läste jag på om raser. Borzoi passade mig utmärkt lugn inne gillar motion som jag. läst på hundsidor Borzoi är en hund många vill ha men väntar till de lärt sig mer. Varför? Borzoi är ingen svår ras förutom min som nafsar som jag berättat om i andra trådar, det beror inte på rasen. Tycker det är konstigt varför inte denna vackra ras plus andra vinthundar är mer populära, någon som vet varför man tvekar att skaffa en vinthund?

Kanske för att man inte har möjlighet att ha en hund som kräver mkt motion, många tror nog också att har man en vinthund så måste man automatiskt vara med på dessa tävlingar som jag inte kommer på namn på just nu som är typiska för vinthundar, mm
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Själv har jag börjat fundera mer och mer på faraohunden men jag har en sambo som är skeptisk mot stora hundraser trotts att han nu har träffat Pepi som jag varit dagmatte åt och sett hur underbara dom kan vara.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
lure coursing. Verkar jättekul få se om vi gör det senare.. Det här med motion på borzoi är lite överdrivet. Visst de behöver motion men är man sjuk eller inte kan va ute länge klarar de det med.. Men helt klart har man en borzoi måste man va beredd på promenader, men många andra hundar behöver det med. Jag älskar att jogga o gå måste vänta till Enzo är större
Just Borzoi får säkert många att tveka pga av storleken också.
Min kompis har alltid haft Borzoier och de var riktiga kraftpaket ute och lugna som filbunkar inne :)
Sen är ju rasen inte så hemskt jättevanlig, så det kanske inte är så många som fått upp ögonen för den.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag vet jag har frisörsalong när jag säger jag köpt borzoi är det knappt en på tio som vet vad det är för ras. storleken tycker jag inte vore ett problem. många köper grand danois som betydligt fler känner till. jag tror att en borzoi är mycket lugnare än de flesta raser så har man tid till promenadre är det den idealiska hunden.

Jag tycker i och för sig att det är bra att inte borzoien är alltför populär då jag absolut inte tycker det är en hundras som passar alla. Visst det är lugna och mycket trevliga hundar men samtidigt är de lite speciella och man måste träna dom på lite annulunda sätt än de flesta hundraser om det ska bli bra. Pga storleken och den väldiga styrkan och sist men inte minst jaktinstinkten, dom har så kan en ouppfostrad borzoi lätt bli helt ohanterbar.Men är man bara väl införstådd i vad en borzoi är och kräver så får man ut väldigt mycket. Och nej en borzoi kräver inte överdrivet mycket motion, inte i unga dar vartfall, men psykiskt mår dom väldigt dåligt ifall de inte får springa lösa flera gånger i veckan och pga jaktinstinkt och oerhörd envishet så kan detta vara svårt att tillgodose om man inte ägnar MYCKET tid på grundlydnad. Så visst man kan ha en borzoi och inte tycka det är så speciellt jobbigt men om man vill ha en borzoi som mår bra och inte bara ha en borzoi så kommer man nog i de allra flesta fall få jobba hårt!

Jag tror helt enkelt att vinthundar är för smarta för många hundägare. Dom klarar helt enkelt inte av en hund som ifrågasätter de vi lär dem. Och sedan att dem inte har vilkorslös lydnad som många andra följsammare raser har.
jag skulle dock aldrig skaffa mej en t.e.x. en golden (inget fel på dem bara en ras som jag inte vill ha ;) dom är alldeles för följsamma och opersonliga… Jag gillar raser där eget tänkande finns och det gör dem för mej väldigt personliga och intressanta.
Nog för att jag nu ksa skaffa mej en Pinscher men dem är inte heller en allt för följsam ras utan jag ser många likheter mellan dem och faraohundarna i mentaliteten.. därför föll jag för dem. Fast det kommer en till faraohund när Pepi pojken blivit gammal.. =) typ om 5 år..