Resursförsvar ...
Behöver lite hjälp med att få bukt på detta beteende, om det går.
Kanske får jag anpassa resten av vardagen kring detta, hoppas inte.
Min hund har ett resursförsvar, glöm leksaker, ben och mat. Han tjafsar inte om såna enligt honom, småsaker. Men däremot är jag tydligen hans resurs, som han vaktar.
Aldrig mot andra människor, enbart mot andra hundar.
När han står mycket nära ( bara inomhus), när vi gosar eller när han ligger bredvid mig. Han visar tänder och ger den andra hunden en hurring om denne inte backar, skulle aldrig bita hål.
Vissa hundar bryr sig om inte om honom, då slutar det med att han istället pussar dem i mungipan eller släpper det helt och struntar i att försvara, men tyvärr, i majoritetsfall startar detta beteende bråk.
Han är en mycket trygg och stabil hund. Finns inget han är rädd för och miljöfast i alla typer av miljöer. Vi har en mycket bra relation, han är dock väldigt självständig och har alltid klarat sig på egen hand utan tvekan när det behövts (som i spår, sök, att vara ensam).
Han är trygg med hundar han känner, men han integritet. Han har enbart legat nära och "gosat" med en annan hund en endaste gång, då var det hans "bror" som växt upp med min hund och alltid respekterat min jycke.
Så hur hade ni tagit itu med detta? Känns som jag försökt det mesta 😎
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hade min hund visat det beteendet när andra hundar närmar sig mig hade jag bara skickat iväg henne. Andra hundar ska få vara runt mig och hon ska tolerera det, gör hon det inte får hon gå iväg.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#1 Funkar inte. Har kört den metoden länge.
Värt att nämna är att han inte gör något alls om jag gosar med ena hunden först, och sen ropar på honom och sen gosar med båda.
Men är han först och den andra hunden kommer så går det inte.
Går det så långt att han börjar visa tänderna kan jag inte skicka iväg honom eller liknande, då startar jag bråket bara genom att tala till honom.
Men generellt så har jag inte gett honom några tillfällen att vakta mig,när vi haft andra hundar i närheten. Detta leder dock till att jag måste stänga ute min egen hund vilket gör allt värre. Detta började alltså INNAN jag började skicka iväg honom (så det är INTE ett symtom över att jag hållt honom borta när jag haft andra hundar).
Visst kan jag platsa honom.. Men inte ens min hund kan ligga plats i flera timmar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag känner att man får ju känna efter vad det handlar om, tror du det alltid handlar om att försvara/vakta dig? Kan det finnas ett underliggande problem? Något som tidigare hänt? Är hunden likadan även i allmänhet? Det finns vissa hundar som helt enkelt som är ensamhundar och det är okej det med, en del hundar nöjer sig med bara sin ägare, och det tycker jag att de ska ha om det nu är så. Sen kan det självfallet vara oacceptabelt beteende också, då hade jag bett den hunden gå iväg. Min hund har själv vaktat mig en del förut, då fick han gå och lägga sig på golvet. Till slut så funkade det att ha fler än en hund i samma säng, men jag visste ju att han egentligen klarar av sociala sammanhang.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#3 Det är just det. Vill veta vad det underliggande problemet är, grunden.
Han är så jäkla cool & stabil, blir imponerad av hans skalle varje dag. Har inte hänt något alls. Han har inte varit med om några trauman i sitt liv eller något öht som han fortfarande tänker på, han avreagerar på tre sek max.
Vaktar inget annat.
Däremot har han humör ibland, men det är acceptabelt. Ligger han och vilar och en annan hund närmar sig kan han säga ifrån, för han vill vara ifred. Likadant om en människa, barn eller vuxen spelar ingen roll, är för på och inte lyssnar på hans signaler - då markerar han.
Men det handlar om att han vill vara ifred, han är likadan under t.ex. platsliggning, han vill inte bli störd.
Ensamhund kommer han inte vara. Jag är utbildad inom hund och det är mitt liv, jag är övertygad om att det går att lösa - han har bott med hundar några/någon vecka/or förr. Men jag vill försöka klura ut vad som orsakar detta.
Efter att ha pratat med många ägare av samma ras så har jag förstått att det är relativt vanligt inom denna ras att vakta sin ägare/favoritperson.
Men jag kan inte klura ut varför min individ reagerar som han gör.
Har jag honom lös bland alla hundar har han inget behov av att hålla sig nära mig om jag inte ber om det, eller gosa eller på annat sett visa att jag är hans, det är just när han råkar vara i mitt knä eller liknande som han reagerar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Glömt att tacka för alla svar.
Under natten har jag funderat lite. Jag har en munkorg som jag använt när jag vårdat osäkra hundar samt till min hund under promenader när folk lagt ut gift i korv m.m.
Vad tror ni om att testa använda den i de situationer han "försvarar" mig?
Den andra hunden kan då inte se hans signaler (visar tänder) och han morrar inte, vet inte varför men han har aldrig morrat haha, men gnäller bara när han visar tänder och det har ingen hund någonsin förstått varit menat som ett morr.
I och med munkorgen kan alltså inte den andra hunden se att han "hotar" vilket undviker att bråk startas, och han kan då lära sig att han inte vinner något på att bete sig som han gör.
Vad tror ni?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har haft hundar hos mig som inte klarar av flera hundar i sin närhet, då är det bättre för dom att hamna på ett ställe där det slipper den stressen och oron. Men sånt har jag inte beslutat förrän jag provat det mesta utan att det givit resultat.
Din tanke om munkorg, kan funka.
Hur är hundens relation till de andra hundarna? Kan hunden läsa de andra hundarnas språk bra? Eller finns det en osäkerhet där att den ena hunden inte förstår den andra? Kan man lära in ett beteende som får den andra hunden att förstå vad den ena menar? Tex att lära in ett lugnande kommando så som gäspning?
#6 Han kommer stanna här. Han är väldigt anpassningsbar, finns ingenting han inte kan vänja sig vid. Däremot kommer det bli kämpigt första tiden.
Han är klockren i hundspråket, förstår andra hundar väl. Den aktuella hunden och min hund förstår varandra och läser av felfritt.
Han går ihop i en flock på ca 6 stycken hundar (varierar lite) i klassrummet rätt ofta, och har alltid umgåtts mycket med andra hundar eftersom han är med mig på min utbildning. Vi kan säga att han är felfri förutom resursförsvaret.
Jag tänker testa teorin med munkorg (kul att du bekräftade att det skulle kunna funka), med samtidigt lära den andra hunden att inte komma nära när han vill vara ifred hos mig. Min tanke är då att jag sköter det, så länge min hund reagerar eller försöker ha hand om situationen så får den andra hunden vara nära, men när han är lugn och utan reaktion så skickar jag iväg den andra hunden.
Vad tror du? Det förstärker ju inte hans beteende utan lär väl snarare resultera i att han slutar vakta eftersom det inte leder till någonting, men däremot leder passivitet till det önskbara.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Återkom gärna hur det går, om du ser någon skillnad osv när du testat, vore intressant att läsa! 🙂
Jag kan tänka mig att genom att hindra hundens signaler att markera så kommer inte de andra hundarna läsa av hunden på så sätt att bråk uppstår, men sen är frågan jag får upp i huvudet, kommer man bara dölja problemet eller ska man fortsätta jobba därifrån? Hur ska man då jobba? Och med vad? Det är ju ofta det quick fix brukar falla tillbaka till, att dölja problemet så det funkar i vardagen en viss tid, men så kan problemet uppstå igen senare i livet, vad gör man då?
Jag antar att du går en utbildning om hund, så vad säger dina lärare om detta problem?
#8 Alltså, grejen med denna tråd var ju att jag skulle ha hjälp med att spåna om var som är problemet. Men blev ju inte så mkt matnyttigt så därför har jag fått komma fram själv.
Jag tror helt enkelt min hund vill ha mig för sig själv, när han är nära. Att han inte gör någonting när en annan hund gosar med mig och han kommer efter den och gosar med mig samtidigt har och göra med, enligt min teori, att han inte vill bråka.
Han är likadan med andra resurser, vissa resurser kan han försvara mot vissa hundar (aldrig människor), men han skulle aldrig försöka gå fram och ta, eller bråka om någon annans resurs. Han har stor respekt.
Efter att ha grubblat en hel natt och dragit en eller flera slutsatser så är problemet - han vill ha resursen för sig själv, varav symtom: markering som startar bråk.
Jag kan inte se det som ett quick fix när jag jobbar med grundproblemet. Quick fix stryper symtomen men problemet består.
Jag ska försöka jobba på ett vis som gör att han inte ska behöva tjafsa, eller försvara mig som resurs, utan i stället kunna vara passiv och låta mig lösa problemet åt honom.
Exakt metod har jag inte kommit på ännu.. Men inlägget jag skrev innan är det ungefärliga. Kommer självfallet uppdatera :)
De lärare som jag anser kunna tillräckligt säger att jag ska skicka iväg hunden och lyssnar inte riktigt när jag sagt att det inte hjälpt utan snarare startat slagsmålet ;) Detta är tydligen ett komplicerat problem.
Det positiva var att min hund + provhunden hamnade i spänt läge igår med ögonstirr och lite ryck i överläppen, och BÅDA backade självmant undan och tiken gav lugnande signaler, innan de blev någonting av situationen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det ska bli intressant att läsa hur det går! Jag har en hund som gärna rusar fram och tar saker från andra hundar och samtidigt resursförsvarar mot andra hundar, men vet inte om det går att liksom jobba bort. Jag vill ju så gärna ha en till hund sen så det är ett problem jag oroar mig för en del.
Jasa nej saja!
Jag kan personligen tycka att det är svårt att ge tips då jag inte sett händelseförloppet, jag vet inte hur platsen ser ut, jag vet inget om hundarna, hur de reagerar, jag vet inget om skolans miljö, jag vet inget om hemmets miljö. Det är så många saker som kan spela in, enligt mig, och det är för mig för lite info. Därför kan det vara svårt att ge bra tips, för min del, sen har jag inte så mycket erfarenhet av just resursförsvar med människor, har endast haft ett fåtal daghundar med det problemet och efter att inget funkat så har jag bett dom hitta en dagmatte som endast har en hund, för den hundens bästa för att den hunden ska må bra, vilket dom gjort och det har blivit mycket bättre då, jag har mer egen erfarenhet av resursförsvar vad gäller mat och hur jag gått tillväga där, för det är vad jag fått från min egna hund.
Min hund har haft lite försvar, jag skulle inte säga resursförsvar för det är inte mig han har vaktat, utan han har vaktat sin plats i sängen eller i buren, då har jag haft munkorg bara för att han inte ska lyckas bita hunden från början, sen har det gått bra efter det och han accepterar att en annan hund är i sängen och han kommer få vara ifred, vilket är största anledningen till att just min hund har försvarat sängen, de andra hundarnas energi har varit hög att han trott att han inte skulle få lugn och ro.
#11 Såg att mitt inlägg kunde tolkats fel.. Jag uppskattar dina svar och det har gett mig en del tips på riktning och vägar jag kan ta.
Jag har även hopp om att det ska släppa, eftersom att båda hundarna reagerade så bra igår vid spänt läge.
Kanske kommer det inte ens behövas tränas på? Vissa hundar vaktar han ju inte mot längre, efter att de haft en rejäl dust. Då går han istället undan (vilket jag alltid berömmer) och just vad gäller dessa två (min hund + hunden på prov) så verkar de snart nå den punkten.
Men jag uppdaterar! Ska prova henne lite på lördag också, från första juni ska vi ha båda hundarna i lägenheten (nyinflyttade). Just nu har de bara varit inomhus tillsammans på kontoret (stor yta).
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#10 Hade min hund snott saker från andra hundar hade jag sagt ifrån.
Provhunden jag har fått för sig att sno pinnar och leksaker från min nuvarande hund, min hund gör ingenting förutom att bli chockad, däremot så anser jag det ändå inte okej. Så jag tillrättavisade provhunden när hon ens tänkte tanken att sno hans grejer, och nu har hon tillsynes lagt av med det.
Oavsett resursförsvar eller ej tycker jag att hundarna ska ha en trygghet i att deras saker är deras. Annars kan det utvecklas till resursförsvar eller instabilitet i flocken.
Många är för inne på att hundarna ska göra upp själva, sån är inte jag.
Var inte rädd för att berömma bra grejer hundarna gör, jag är hela tiden med (utan att vara spänd) och berömmer lugn mellan hundar, fin lek och önskvärda signaler.
Min erfarenhet är att det stärker och vägleder hundarna i hur de ska bete sig mot varandra. Däremot ska man aldrig, aldrig, korrigera en hund som interagerar med en annan hund, det kan leda till att den hunden istället attackerar den andra, av frustration eller liknande.
Kämpa på! Och se till att din hund alltid känner trygghet i att den får ha sina resurser för sig själv, utan att behöva bråka.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#12 Ah, vad spännande det ska bli att se hur det går! :) Och ska du alltså skaffa hund nr. 2?! Tråkigt att dina lärare inte fattar problemet riktigt :/ #13 Min efterkloka analys är att min hund tror/vet att han inte kommer få ha sina saker ifred (en annan hund tog ofta hans saker när han var valp, vilket jag med facit i hand aldrig hade tillåtit, men då relfekterade jag inte alls över det). Nu i dagsläget är det ju mycket svårare att ändra på, då min hund kommer som ett skott och skäller som en tok om jag ska ge godis eller leksak till en annan hund. Just nu har jag gjort så att jag satt dom på varsin sida om ett kompostgaller och gett dom varannan godis och sen inte tolererat nafsande efter varandras godisbitar, men vet ej riktigt om det är en bra strategi. Finns inte så mycket info på nätet om hur man ska arbeta med en sån här grej, utan det känns tyvärr som jag gissar mig lite fram :/ Men tack för input!
Jasa nej saja!
Kan du klicker träna bort beteendet? :)
Klicker tränat bort en del oönskade beteenden på min egna hund.

Klurig och jobbig situation. Jag förstår att du vill lösa detta, då det absolut kan bli problematiskt om han gör såhär mot fel hund. En hund som vaktar sin resurs mot en människa är ju oftast lättare att träna eftersom vi kan ligga steget förre. Resursförsvar mellan hundarna, ja då brukar det väl vara vanligare att plocka bort resursen, vilket blir svårt här. Jag hade nog testat att antingen korrigera och precis som du säger kan det istället starta ett bråk. Hade nog kört vattenspruta eftersom det varken kräver att du tar tag i hunden eller behöver höja rösten. Ställer mig dock lite tveksam till det i denna situationen. Det andra jag hade testat, antagligen innan jag testade någon typ av korrigering, hade nog varit att med hjälp av godis ändra hans sinnesstämning och förväntan. Lite på samma sätt som man kan mata en hund med gotta som vaktar ben mot sin ägare så borde man kunna göra något liknande här? Iaf om han är lättbelönad. Släng godis till/på honom när andra hundar närmar sig. Om du upplever att han låser sig vid din sida får du kanske till en början trycka in godisar i munnen på honom, alternativt påbörja matandet med godis redan innan den andra hunden dyker upp så att han förhoppningsvis blir mer mottaglig? Oavsett hur jag hade valt att träna så hade jag nog försökt att undvika spontana situationer under en period och enbart kört arrangerade träningssituationer med hundar som jag vet inte riskerar att svara upp, tills jag känner att jag hittat ett sätt som fungerar. Allt för att undvika att det blir bråk som antagligen kommer bygga på hans beteende. Angående munkorg så kan det kanske fungera. Det finns dock en risk att hans signaler kommer synas ändå. Tänker på stelt och spänt kroppsspråk, stirrande blick osv.
#15 Jag har också klickertränat massor, det är jättekul men inte helt rätt metod i denna situation :)
#16 Tack för informativt svar. Det konstiga med honom är att det har funkat bäst när han markerat mot fel hund och det blivit lite tjafs, för då har han inte gjort om det.
Värst är det faktiskt med hundar som inte svarar upp, för då fortsätter han och blir nästan ännu värre.
Slänga godis kan jag absolut testa, han låser sig aldrig hos mig och går alltid efter käk.
Enda problemet är att han blir snäppet värre och man har en leksak eller godbit.
Men jag ska absolut testa arrangerade situationer för träningens skull.
Jag tror det inte är någon fara med signalerna med munkorg på, han är en lagotto så han är något begränsad i sina signaler även om han är jätteduktig på hundspråk. Andra hundar brukar sällan ens uppfatta, eller se när han visar tänder - utan reagerar endast när han hugger. De har ju inte samma ansiktsuttryck som en icke lockig hund.
Jag har bara varit med om en hund som uppfattat att han visat tänder, jag tror det beror på att man inte ser hans ansiktsmimik pga pälsen, utan det enda som syns är tandvisningen och enbart den signalen blir ju liten när den inte samverkar med övrig mimik.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#14 Förlåt, glömde svara. Men yes det är på gång med hund nummer två nu :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#18 Grattis till nr. 2 och lycka till med träningen :)
Jasa nej saja!
Eftersom jag har en sådan hund men kör som 1 tipsar om så vet våra att hon tjänar inget på säga till att jag o husse är hennes. Hon får inte alltid vara med o leka då hon även ska leka fröken polis inget jag anser okej heller. Hon delar annars med sig av saker som bädd,leksaker,torrfoder i skålen (inte till katten som har 0 intresse av det ) ben. Det är svårast om jag ska klippa hund som gillar mig men inte en chans att hon ska säga vad jag får göra o inte. Du får helt enkel vara tuffare med säga ifrån han ska INTE bestämma att du inte går hälsa på andra hundar.
#20 Du har missuppfattat problemet helt. Jag får hälsa på andra hundar hur mycket jag vill, leka med och mata etc.
Problemet är att han vaktar mig om han är hos mig FÖRST, alltså står väldigt nära eller sitter hos/på mig.
Kan gosa med båda hundarna hur mycket som helst, så länge inte min hund var hos mig, nära, först.
Som jag redan skrivit funkar det absolut inte att säga ifrån, då startar slagsmålet direkt och det är inget jag vill.
Denna situation kan inte lösas på ett "tufft" eller "hårdhänt" vis.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
21 Det är inte så att han anser dom andra kliver in i hans cirkel (energicirkel kommer inte på vad man brukar kalla den🤔)? Vi har alla sådan vissa bjuder man in utan obehag andra vill man inte ska kliva för nära, har en hund som inte tycker om när andra hundar lägger sig för nära, men hon kan kliva på andra och lägga sig mycket nära/på är helt okej. Kan det vara så för din tror du?
Våran har vi gjort en smärtutredning på då hon är rädd om höfterna men visa inget obehag även kolla vi synen för utesluta synfel. Hundar är bra att dölja saker för oss. Bara en tanke som vi bolla med här med våran tös :)