Dilemma... Valpen eller vuxna?
Jag letar ju valp, har haft riktig otur men ger inte upp än. Att skaffa valp har varit min högsta dröm och önskan så länge, och äntligen. Men. Så fick jag ett meddelande igår. Jag har ju Nimbus, en hund jag har på deltid kan man väl säga. Pga ändrade familjeförhållanden trivs han verkligen inte i sitt nuvarande hem… Och jag fick frågan om att ta över honom. Det hade varit ett lätt val, om det inte var för bandet nimbus och jag har. Han skriker när jag lämnar honom ibland, och jag mår dåligt utan honom. Men samtidigt vet jag att jag, om jag tar honom och inte valp, att jag kommer vela mer. Han har inte alla det jag vill ha i en hund, och han vill inte jobba så som jag vill. Han "nöjer sig" när jag väl tycker att vi börjat. Vilket gör att det kan bli lite konflikter mellan oss ibland. Jag ska kolla om jag kan ha med två hundar på jobbet, men om jag inte kan det… Har ni några råd?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad vill du komma med din hund? Hade DU blivit nöjd i situationen? Hur gammal är hunden? Kan han komma till något hem där du kan få träffa honom då och då? Hur länge har du haft honom?
Jag tycker du ska laga en lista över för- och nackdelar ang. Nimbus, Valp och Båda. Det kan hjälpa dig att sätta saker i perspektiv :)
Jag vill komma högt, typ SM högt. Detta kommer jag aldrig kunna göra med nimbus. Bara det hade i vanliga fall gjort att jag valde valp. Men jag klarar inte av att inte få träffa Nimbus. Han har hjälpt mig när jag förlorade min hund för 3 år sedan, han har hjälpt mig genom de svåraste. Kan inte bara överge honom… Och vet att kommer han till någon annan kommer jag inte få träffa honom, den tanken får det att vrida sig i magen…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
3 Om du vill nå så högt hur säker kan man vara att valpen du skaffar kommer nå ända dit? Vad jag har läst i trådar här inne är det osäkert flera skaffar yttligare 1 till för att den första inte vart det dom önska sig. Jag lägger min röst på Nimbus sen en valp och hoppas att det löser sig på ta med sig på jobbet men givetvis är valet ditt :)
Jag röstar också på Nimbus. Det är inte säkert du får vad du vill bara för att du skaffar en valp alla valpar är olika det kan ju hända dufår en valp som inte funkar till nått du tänkt dig det är om ett lotteri. Mina föräldrar köpte en fin valp från en champion teoretiskt sett skulle ju den ha blivit en fin avelshund men så blev det ju inte eftersom han fått vissa medicinska problem + även om han var testad som valp att han hade goda egenskaper för att bli en jakthund så blev han ju inte riktigt den bästa jakthunden men min far är nöjd ändå.
Att ni har ett bra band är ju bra men det kommer du få med valpen också. Jag hade nog tagit båda.. 😇 Nä men skulle jag välja så hade jag tagit valpen, där har du en chans att forma din egen hund, med dina ideal. Du vet att Nimbus inte tycker träning och dylikt är kul så varför skaffa en hund du kommer bli missnöjd med? Han kommer få det bra hos någon annan också men du kommer hela tiden tänka på om valpen hade kunnat bli din once in a lifetime-hund. Nimbus kan du säkert få träffa ibland också men jag tycker inte att du ska ha honom i stället för valp.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jag skulle nog personligen ha valt Nimbus, och ta en valp senare. Men det beror också på - är det länge kvar innan nästa valpchans kommer?
Jag fick själv göra ett val mellan en häst som jag kände enormt väl, och en ny med större chanser. Jag ångrar mig inte direkt, på grund av andra skäl var det rätt val att välja den nya, men jag tänker på den första hästen varje dag, och gråter fortfarande efter honom (snart 4 år sedan). Har man ett riktigt band så är det enormt hårt att vara utan dem sen.
Det låter som om du vill ha båda. Så jag skulle vänta med att oroa mig tills du vet om två kommer att funka med jobbet. Det kanske löser sig och du får allt!
Kan verkligen förstå ditt hårda val. Du befinner dig i en jobbig situation, jag hoppas iallafall att mina ord kan hjälpa dig litegrann åtminstone. Jag hade valt Nimbus. Underbara valpar kommer och går, men Nimbus kommer inte finnas för evigt. Och han litar på dig, om du bara kommer överge honom kommer han bli så olycklig och förvirrad. Nimbus kanske inte är den hund du önskat, men han älskar dig och du älskar honom. Är det värt att ge upp? Han kommer kanske inte uppfylla dina önskningar alls. Han kanske bara ligger i soffan dag in och dag ut, men han finns iallafall där och det kommer att betyda så mycket för honom. Du kommer få din perfekta valp någon dag, så ha inte bråttom. Tänk på Nimbus.
Jag hade valt valp. Stor risk att du blir bitter för att du inte fick prova att följa din dröm och då ligger det väldigt nära till hands att klandra den vuxna hunden. Tror inte att du kommer vara elak men det kan bli väldigt tråkigt bara. Hunden kommer inte känna att du har övergivit honom. Det är en mänsklig känsla som bor hos dig. Han kan lika gärna bo hos någon annan rent krasst. Och du kommer älska din nya valp så jag tror verkligen inte att du kommer gå runt och ångra dig.
Jag hade också valt valp. Du vet redan nu att Nimbus inte "håller måttet" när det kommer till dina ambitioner. Om någonting kommer det bara skapa frustration och besvikelse i framtiden.
Att behöva ge upp Nimbus kommer vara jättejobbigt och det kommer göra ont, men det finns ingenting som säger att han inte kommer ha det jättebra ändå. Även om ni har ett starkt band så innebär inte det att det inte finns en annan människa/familj där ute som han inte kommer kunna ha ett precis lika starkt band med. Som dessutom kanske är bättre lämpade eftersom de har lägre krav på vad de vill ha ut av sin hund 🙂 Dessutom kommer du kunna bygga upp en ny, lika stark (om inte starkare) relation med din nya valp - speciellt eftersom den är så grymt efterlängtad.
Tack tack alla som tagit sig tid att svara! Vad hade jag gjort utan iFokus? Det ser ljust ut för en möjlighet med båda hundarna, fick svaret "ska bara kolla men ska säkert gå att lösa". Inte säkert att det blir valp heller, efter en lång resa med motgångar i varenda valpchans börjar jag tyvärr ge upp. Inte än, men snart är sista försöket. Då får nimbus självklart stanna hos mig :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag var i EXAKT samma situation (läskigt för det är verkligen samma), jag valde den vuxna. Nu i efterhand ångrar jag verkligen att jag köpte den vuxna. :/ har så höga ambitioner, och min hund kan inte komma så långt. Köp den vuxna om du vill, men troligtvis kommer du ångra dig…
#12 nä ge inte upp en dag kommer du hitta en supervalp. Ibland får man bara vänta lite. Vet ett par som väntade i 3 år på sin perfekta valp och vad jag har sett o hört har de verkligen gjort rätt val :D