Svältlek?
Hej på er! Jag har en hyperaktiv blandras mellan husky och schäfer som jag försöker aktivera på alla sätt och vis. Bland annat har jag gjort så att utfodringen alltid är en utmaning, han får alltså inte maten serverad utan ska få jobba lite för det. Jag har en så kallad dog brick som jag har fått honom att förstå efter att ha gömt pizza i den 😂 När det bara låg hundpiller i den var det inte lika intressant. Nu har han lärt sig den och äter även hundpiller ur den. Nu vill jag gå vidare och hitta fler utmaningar att jobba för sin mat med. Jag har ett vobblande tefat hemma som vi har försökt med. Den är han näst intill rädd för när jag försökt visa hur maten kommer ut. Jag är rätt säker på att han kommer att klura ut den så småningom när han blir tillräckligt hungrig, men frågan är hur länge det är okej att "svälta" honom? Jag kan inte lägga i pizza eller korv som brukar locka eftersom de fastnar inuti, bara torra bitar fungerar. Sen tänkte jag höra om ni har fler tips på aktivering? Både för utfodring och rent allmänt. Han är ju inte sådär godissugen som många hundar är och vi har inte lyckats lära honom att leka heller. Dragkamp gillar han och skulle väl egentligen gilla det mesta om han bara blev visad hur. Tack snälla!
Har du lärt honom kurragömma?
Hundspel och aktiveringsleksaker finns i olika svårighetsgrader, köp en variant som är en lagom utmaning och gå sen vidare till svårare varianter allteftersom.
Jag har läst att många aktiverar sina "snöhundar" (arbetande slädhundar mfl.) med speciellt spår och sök när det är alldeles för varmt för att låta hunden dra.
Schäfer behöver ju en del stimulans för att må bra, så kanske ta en tur till brukshundklubben och se om det finns några spännande kurser?
// Harley
Testat att använda en Kong? :)
@adventuresofnavi | instagram

#1 Nej, det har jag inte gjort. Lägenheten är inte så stor, så det finns inte så många gömställen. När vi är ute är han i princip bara intresserad av att springa. Men absolut, ska pröva inomhus för en stunds aktivering iallafall. Tack! #2 Nu köpte jag en som liknar dog brick, alltså samma princip. Så får han börja med den innan vi fortsätter med tefaten. Spårning ska jag absolut kolla på, har även tänkt på en skrinda att dra nu till sommaren. #3 Inte än, men har funderat på en sån. Han har inte börjat använda tassarna än när han letar mat, bara puttat undan brickorna med nosen. Men en Kong kanske skulle få igång det!
Man kan ta med sig maten och strö ut den på en gräsyta och låta hunden nosa upp den. Enkel, men effektiv aktivering om man gör ytan lite stor. Har man ingen egen gräsmatta kan man dra till en park eller så och ha hunden i långlina under ätandet.
Kong får man vara försiktig med, jag har sett flera bilder på olika hundar skickas runt som varningar för att tungorna, iallafall på stora hundar, kan fastna i vakuumet de skapar när de slickar och har sig. De svullnade upp och hundarna dog.

#6 Har också sett såna bilder, har dock aldrig upplevt det problemet med just kong (alltså varumärket kong och deras produkter), det finns ett litet hål i andra änden, just för att förhindra såna otäckheter.
Man kan lägga mat under spislock och i petflaskor utan kork.
#6 Jag vet att många "kopior" eller så skapar svullen tunga eller att risken finns. men vi har haft Kong nu sen hon var valp, har aaaldrig hänt. Den är designad annorlunda och som #7 säger så det hålet i andra ändan gör att det inte blir något baksug :)
@adventuresofnavi | instagram