Golden Retriever
Tjo tänkte kolla lite vad ni vet om Golden retriever tänkte nämligen köpa en!
Hur är det med pälsen? När börjar dom fälla såhär ''mycket'' kanske är mest när dom byter från valp päls till vuxenpäls så att säga (?)
Hur stora blir dom?
Gillar dom att jobba?
Har ni en så berätta gärna om den!
Tikar är från 51-56 cm höga i manken och hanar blir 56-61 cm i mankhöjd.
Om du ska skaffa en golden retriver föreslår jag att du läser på väldigt mycket, för du verkar inte veta särskilt mycket.
Nu råkar jag ju ha träffat otaliga Goldens av båda varianterna. Vuxit upp med dem i kvarteret och det har alltid varit minst en på varje kurs jag varit på, och så har jag ju tränat jakt.
Goldens fäller 2 gånger om året, 6 månader i taget. De får lätt våteksem om de inte torkas ordentligt när de blivit blöta, och kan börja lukta riktigt surt i pälsen om de är fuktiga för länge. Det gäller dock alla långhåriga raser, men speciellt Goldens verkar lätt kunna få våteksem.
Golden Retrievers avlade för sällskap/utställning är ofta flamsiga, har svårt att koncentrera sig, hoppar och är allmänt buffliga. De gillar säkert att jobba men det har ofta tummats så pass på mentaliteten att de inte kan hålla fokus i mer än några minuter. Lätta att få tag på, men kan vara riktigt jobbiga hundar, speciellt när de är unga. Valparna är dessutom väldigt bitska, precis som Labradorvalpar. De tar gärna till munnen, och även om de inte menar illa gör det jäkligt ont och kan vara svårt att träna bort. Världens goaste när de lugnat ned sig, men då kan de vara upp emot 4-5 år…
Jaktgoldens är mindre, smäckrare, mer uthålliga, MÅSTE jobba ordentligt för att må bra. Det betyder ordentlig träning flera gånger i veckan, och ofta säljer inte uppfödare till människor som inte vill träna jakt.
Tycker du ska läsa på väldigt mycket om vad för ras du väljer. Hunden ska passa dig och ditt liv. Du ska inte anpassa dig efter hunden. Glöm utseende, gå på mentalitet.
Jag rekommenderar dig att ta reda på vad för sorts hund du vill ha innan du promt "ska köpa den där" enbart för utseendets skull (för jag antar att det är det allt handlar om? Eller det att dom ska vara sååå bra familjehundar. Nja, tror inte det. Dom är nämligen jakthundar. ), då det annars kan bli rejält galet.
Jag personligen litar inte ett dugg på goldens. Jag har träffat många, och större delen av dom är "biter först, tänker sen". De jag träffat varnar inte, utan bara hugger när dom inte tycker det man gör passar dom.
Sen har jag kanske träffat helt fel goldens haha, men vill berätta hur fel det kan gå om man inte vet vad man har i kopplet. För i grunden, precis som till exempel Pudel, är det en jakthund.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)