Hund som morrar
Hej!
Min mamma har en hund, en snart ett årig Chihuahua som morrar väldigt mycket. Hon morrar när hon vaktar sin mat, ben, när man flyttar på möbler, sopar och över lite annat.. Det är inte så att hon bara morrar för att vakta sakerna, ibland går hon och letar efter saker att morra om.
Jag tycker de är jätte svårt att bryta hennes beteende, och ingen vågar ta sakerna ifrån henne eftersom hon morrar högre när man kommer nära, visar tänder och kan faktiskt hugga mot en.
Hon är jätte snäll mot bebisar, de får ta hennes saker, men morrar åt större barn. (och vuxna då alltså)
Någon som har tips och råd om hur vi borde gå tillväga för att hjälpa vovven? Antar att hennes morrande beror på osäkerhet, eller?
Morrande behöver inte alls bero på osäkerhet utan rätt och slätt ett vaktbeteende = resursförsvar (vaktar grejer som hon tycker är hennes).
Ah okej, och vad gör man åt detta? Går det att göra något?
Vår hund kan i perioder vakta vissa grejer, som nu har han fått dille på tennisbollar som han innan inte brydde sig om alls om inte vi kastade dom. Men han har dock inte lika stort resursförsvar som du framför i texten, han brukar bara vända om och gå samt i värsta fall morra man inge mer han låter oss ta bollen. Vi har gradvis ökat att få han fatta att om han låter bli att vakta så kan han få världens bästa belöning. Jag brukar ge han en tennisboll när vi är i ett rum som han inte kan gå ut ifrån, sen så kan jag gå runt och slänga skinka eller så i rummet och efter ett tag så börjar han släppa fokus på bollen och mer på mig. Sen så brukar jag få han att apportera bollen och lägga i min hand osv, så utökar jag det så han hellre ger mig eller släpper bollen än att ha den för sig själv, det funkar när det kommer till leksaker.
Men med ben kan det vara svårare, men mitt tips skulle vara att börja med att inte ge henne benen själva. Utan hålla i benet så att hon får tugga, om hon morrar när du håller i benet så tar du bort handen som du håller benet i. Bara fortsätta tills hon förstår att om hon morrar så ryker benet. Sedan kan man börja göra så som jag gör med tennisbollar. Eller så ger du henne ett ben men håller ett ännu godare ben i handen som hon får äta ur din hand varje gång du går förbi henne eller varje gång hon kommer till dig.
Hoppas att det ordnar sig och lycka till!
En hund morrar sällan "bara för att", de har ett syfte med det. Här betyder det antagligen "jag vill inte att du är nära eller försöker ta mina saker". Jag skulle mer säga brist på tillit till er än osäkerhet.
Har hunden fått ha en trygg plats med lugn och ro där ingen kommer och stör? Har den under sin uppväxt fått äta sin mat ifred? Får den sova utan att någon kommer och väcker den? Har den upprepade gånger upplevt att människor tar dess saker?
Jag går hundinstruktörsutbildning och vi gick faktiskt igenom det här med resursförsvar ganska grundligt. Här är några saker vi kom fram till att man kunde göra.
1. Dela med sig av något gott. Till exempel kan du erbjuda hunden ett köttben, men den får sitta och gnaga medan du håller i det. Du kan även sitta med matskålen i knät och ge hunden mat i små doser tills måltiden är slut. Maten och det goda kommer från dig, och det blir en trevlig upplevelse.
2. Droppa gottis. När hunden står och äter, ligger och tuggar på ett ben, har en leksak, gå bara förbi, låtsas som inget och droppa en godis av större värde än det den har. Alltså duger det inte med en torrfoderkula när den har ett ben att tugga på, men att droppa en bit köttbulle kan vara en idé. Bry dig inte om hunden oavsett vad den gör eller hur den låter när du går förbi, utan droppa bara en gottis och gå vidare. På det viset kan du bygga upp en positiv minnesbild av att "när folk är i närheten av min mat eller mina saker, då kan det komma gottis!".
3. Byteshandel. Ta aldrig ifrån hunden en sak om du inte har något likvärdigt eller mer värdefullt att byta ut det med. Börja inte med byteshandel när hunden redan vaktar, utan köp kanske två likadana leksaker och bjud in till en byteshandelslek. Det finns mycket att läsa om detta på internet, blir lite långt om jag ska dra upp allt här.
Att hon morrar vid flytt av möbler och sopning är ett underligt beteende som kanske är vanemässigt. Kanske har hon blivit rädd när ni flyttat en möbel och märkt att ni slutade när hon morrade. Kanske blir hon stressad av att ni sopar (Tinja blev det när hon var yngre) och har märkt att ni slutar när hon morrar. Då är det ett inlärt beteende.
Det enda jag kan komma på att ni ska göra är att aktivera hunden, gå på promenad, gör lite tricks så att hunden är trött i kropp och knopp. Ge hunden något att tugga på i sin bädd och ta fram sopkvasten eller knuffa lite på en fåtölj. Börja smått och gör det ofta. Går det inte alls, öka avståndet. Ligger hunden i vardagsrummet, då kanske ni ska sopa med lugna rörelser i ett annat rum där hunden ändå ser. Då kan ni ge hunden en chans att koppla ihop "jag mår bra, är nöjd och har något gott att tugga på" med att ni sopar eller flyttar möbler. Då skapar ni åter igen positiva minnesbilder.
Finns säkert massvis med andra metoder, men de här är de jag kom på just nu som kanske kan hjälpa. Lycka till! ✨