Kortisonbehandling -hjälp!
Var hos veterinären med min Svea (amstaff/amerikansk bulldog) då hon fått allergiska problem. Jag ringde främst då jag ville att de skulle ge mig dosering av antihistaminer osv. Jag tror hon har pollenallergi, tom gräspollen då problemen uppstod då gräset började blomma. Hennes mage var röd då hon legat på gräset. Hon kliade sig väldigt mycket, tom så det gick hål på huden. Hon kliade även på sin nos, rumpa och på sina tassar. Jag smorde dagligen med silversalva. Det stillade klådan och läkte såren för stunden. Sen kom nästa dag. Och nästa… Efter ett tag såg jag då ett mönster. Alltså pollen och gräspollen (just för att det då var tid för gräset och inte höga halter av annat). Veterinären tyckte jag skulle komma in med Svea. Hon trodde att hon hade fått rävskabb, vilket jag kan svära på att hon inte har. Det röda på magen är pga allergin… Hon gjorde skrapprov för skabben och sen fick jag utskrivet kortison (prednosilon, stavning?, 10mg varje dag i 10 dagar å sen v.a. dag i 10 dagar). Antihistaminer kunde man inte ge tydligen.. hon sa nej hela tiden. Sen vill hon göra en allergiutredning. Svea har varit lite slö av medicinen. Inte konstigt tänker jag. Igår började Svea kissa mängder. Hon kissade mycket och länge. Ofta. Idag var det knappt 3 timmar sen hon var ute, hon låg i sin bädd och går plötsligt upp och lägger sig på en klädhög på golvet. Vi ber henne att gå å lägga sig i sängen och då ser vi att något är fel och att Svea liksom skäms. Min sambo ska hjälpa henne till sängen och sed att det är blött överallt på golvet. Tom hela hennes bädd. Det hade runnit av henne från sin bädd bort till klädhögen och alla kläder var våta. Herregud som hon skämdes. Stackaren. Det var ju bara att ta ut henne på en kisserunda och torka golvet. Tvätta undan det som blivit blött. Det jag nu undrar är er erfarenhet av läkemedlet till era hundar. Såhär kan det ju inte vara. Ska hon ut varannan timme nu liksom i 20 dagar. Sen undrar jag om ni har erfarenhet av behandling med antihistaminer? Bara storma flödet här med tankar, tips och ideer. Tex, vatten måste hon ju ha, men kan man begränsa det till kvällen/natten, mest så hon får sova, å slippa ut varannan/ vart tredje timme… och sen låta hon dricka under dagen? Det är inget löp nu iheller så det spelar inte in. Hon är 1,5 år så hon är väldigt rumsren (vill knappt kissa på tomten ens). Hon är väldigt ordentlig och duktig. Det är hemskt att se sin hund skämmas häcken av sig, för att hon råkar kissa ner sig av ett läkemedel.

Då Velvet fått Kortisonbehandling så har hon druckit mer och därmed behövt ut och kissa oftare än vanligt för att inte kissa på sig. Detta har jag löst genom att under medicineringstiden portionera vattnet så hon fått den mängd hon behöver men i mindre portioner under dagen och ännu mindre till kvällen.
Annars har jag i normala fall fritillgång till vatten dygnet runt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ofta sätts en högre kortisondos in i början, för att man sen ska trappa ner - och det kan vara jobbigt som tusan i början då hunden dricker mer, kissar mer och även kan bli speedad av kortisonet. Kroppen brukar även "vänja sig" efter ett tag och det lugnar ner sig - men det kan bli jobbigt ett tag.
Pst: personligen har jag bara värdelösa erfarenheter av antihistaminer till allergisk hund - fungerade inte ett dugg.
Jag frågade om det där med antihistaminer en gång. Veterinären sa att de inte brukar skriva ut sånt till hundar eftersom det har väldigt dålig effekt. Det är kortison som verkar vara förstahandsalternativet.
Min förra hund åt kortison i flera år pga en tarmsjukdom. Hon fick inga så dramatiska biverkningar som din hund, jag märkte främst en kraftigt ökad aptit och att hon så småningom fick vad jag kallar "kortisonmage" (rund som en tunna kring buken). Det är vanligt när de äter kortison länge.
Det brukar lugna ner sig efter hand, men det är en vanlig biverkning av kortisonet som sätts in för att lugna den akuta irritationen och klådan hos hunden. När vår hund fick en kortisonkur på grund av upptäckt allergi drack hon mer och vi fick ta ut henne oftare helt enkelt och hon behövde ofta ut en sväng på natten extra innan vi började trappa ner doseringen successivt.
Antihistaminer fungerar dåligt på hund säger vår veterinär också, det ger väldigt små resultat tydligen.
Max fick kortison i långa perioder och klarade sig inte mer än 1;5-3h mellan kissandet.
Min hund äter kortison varannan dag. Han kan alltid hålla sig och jag går inte oftare. Men absolut dricker och kissar han mer.
#6 fast varannan dag är inte så mycket och då har det mesta lugnat sig lite vad gäller kisseriet. Jag hade en megasjuk hund aörrw vintern där hon fick höga doser kortison morgon och kväll och då fick jag gå ut 3 gånger per natt då hunden drack och kissade galet mycket. hemskt jobbig tid för både hund och matte.