Fördomar mot din ras?
Som vi alla vet finns det massor med fördomar om olika raser (t.ex. alla småhundar är skälliga eller alla muskelhundar är farliga). Dessa förutfattade meningar kommer ofta från icke-hundintresserade och beror då på okunskap. Men även inom hundvärlden finns det fördomar mot olika raser.
Vad är det för fördomar mot "din" ras som andra hundägare har? Finns det någon sanning bakom det, eller är allt bara förutfattade meningar? Berätta 🙂
Jag äger Chihuahuor och tja, vi vet nog alla vad för fördomar det finns om dom. Skälliga, bitiga och även aggresiva mot allt och alla, kan inte tränas med, rädda för allt osv osv.
De flesta chihuahuor skäller, ja. Men jag själv finner inget konstigt i det, det är en ras som skall larma.
Sen som med alla andra hundar så är mycket från individ till individ. Men många daltar med småhundar just p.g.a deras storlek och då är det inte konstigt att många anser att speciellt chihuahuor är jobbiga, för många av dom ÄR ouppfostrade.
Det jag hör mest är ju "alla Labradorer är feta och lata".
Aussie, tja… Det är nog inte tillräckligt många som vet vad det är för ras för att det ska finnas fördomar :P
Att pudeln inte är en "riktig" hund och att de bara duger till utställning. Vad en "riktig" hund är framgår tyvärr inte riktigt. 😉 Det är förstås inte sant, pudlarna är inga brukshundar men heller verkligen inga soffpotatisar. De visar framtassarna i massor utav hundsporter.
Alla fördomar folk har om min "ras" (liten blandrashund) stämmer till hundra procent. Skälliga, bitska, och otrevliga hundar 😛
Alla antar att en rottis är en mördarmaskin som äter små barn och små hundar.. Känns som att man tror att de flesta människor är tillräckligt smarta för att förstå att det inte är fallet, men det är fortfarande människor som tror att det är rasen i sig som är farlig.
Jag tar bara fördomar mot ägare. Ser på hunden hur den är. Har mkt fördomar mot ägare, vissa iallafall. ( jobbar med hundar, deltid)
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Min specialite är schäfrar och pitbulls! Många har fördomar mot en utav familjevänligaste hundraser ✨(pitbull)
Chihuahua är det mycket negativt om men min lilla kille skäller aldrig, inte ens när andra hundar skäller mot honom. Så ja, man ska inte dra alla över en kant. Samma sak med spetsen, att alla spetsar skäller och han har inte heller skällt något, max en gång när ringklockan ringer.
Labradorer är, som #2 skrev, feta, lata och vräker i sig mat. Eftersom min labbe varken är fet eller lat (men väldigt matglad i och för sig 😃) så är hon alltså ingen "riktig" labrador.
Innan jag flyttade så mötte jag relativt ofta en tant när jag var ute och gick.
Hon tyckte uppenbarligen att jag var blåst och verkligen hade blivit lurad för inte var min jaktlabbe en riktig, reggad labbe inte!
När jag något år senare kom med en till så kan ni själva tänka er hennes reaktion - för att inte tala om när jag senare kom med sex stycken 😉.
Labrador är en delad ras och utställningsmänniskorna anser ofta att jaktlabbar är fula, magra, stressade och rent allmänt olabradoriga.
Å andra sidan har väl de flesta jaktmänniskor en viss uppfattning om showlabbarna så det jämnar förmodligen ut sig…
Sen tror väldigt många att alla labradorer alltid är snälla och därmed en lämplig hund för barnfamiljer och inte gör det något att ungarna klänger på hunden, drar den i svansen och så vidare "för den är ju så snäll".
Cairnterrier, ja, det vet väl alla att terriers är små och ettriga, ständigt skäller och slåss med alla hundar de ser?
Det kan jag leva med (jag hade en hel del fördomar själv innan jag blev terrierfrälst), tråkigare tycker jag nog att det är att många tror att det är en pensionärshund som man promenerar runt kvarteret med.
Tyvärr är det rätt få - även bland cairnägarna - som inser hundens kapacitet och att de ofta är väldigt roliga att jobba med även om de kanske inte räcker till för de högre klasserna.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
De få som vet vad en Kerry Blue terrier är brukar dra till sig sina hundar och säger att de är opålitliga och ilskna mot andra hundar. Det stämmer faktiskt till viss del, det är ingen hundras som särskilt gillar okända hundar och de är väldigt vassa och har massor med humör men snällare hund med människor och barn får man leta efter de älskar alla människor.
Borderterrier brukar vara att de är feta och matglada och Väldigt skälliga. Matglada ja det är dem men en fet hund gör man som ägare ser man till att hålla matintaget på en lagom nivå och att motionera så blir ingen hund fet 🙂 Skälliga håller jag inte med om bara för att det är en terrier så innebär det inte att de är skälliga.
Codeavalone.blogg.se
Tja… alla jack russell terrier klättrar ju på väggarna, skäller konstant och går inte att ha i möblerade rum… kan inte läras något, är bitska, ja det finns så mycket strunt.
Då skulle ni se min lilla Fia 😂
He, när vi kom till brukshundklubben en av de första gångerna med vår irländska terrier var det en som frågade, med glimten i ögat, om vi skaffat en sådan där för våra synders skull :) Skvatt galna, totalt otränbara slagsmålsmaskiner med stenhårt psyke är väl de saker som man fått höra om någon skulle veta vad en irländsk terrier är. Det stämmer ju inte riktigt, man kan visst jobba med en irländare, bara inte på samma sätt som man gör med en schäfer till exempel :) Men visst, det är mentalt starka hundar som man måste jobba MED, inte mot om man vill komma någonstans. Och visst har de ett jäkla temperament och det är inte ovanligt att de har problem med hundar av samma kön, men HELT vansinniga är de ju inte. Vem skulle velat ha dem då??? ;)
Min schäferlabrador har de flesta fördomar om, eftersom hon har färgerna som en malinois och samma teckningar så tror folk antingen att hon är en knark/polishund (och dom lär ju tro att jag är sjuk i huvudet för jag ser ut som en 15åring trots att jag är snart 24år). Eller så tror dom att hon är en "aggressiv schäfer", Folks fördomar angående aggressiv schäfer förstår jag, för hennes sätt att säga hej på är väldigt högljutt och även de mest vana kan ta det som något helt annat, Men hon är världens goaste mes när hon väl kommer fram och får hälsa på en person.
Haha, #13, Jag känner igen det där! Är över 30 år och dom tror att jag är 20 + och är ute i hundslagsmål eller form av ett gäng med en aggressiv hund! Pitbulls är en utav världens snällaste familjehund! Så det så! När jag är ute låter jag min dotter hålla i kopplet i handen då vet han vem som bestämmer, hon och Washington DC. ( hundens namn) idag har min dotter en kanin, och vi funderar på ta över min brors hund som är familjens kelgris!
#14 Jag gillar min granne, han är helsvensk men ser ut att vara utländsk dom har två amstaffar och folk brukar kolla snett ;) Så brukar vi gå ut med våra hundar tillsammans, hans amstaffar, och jag med mina "polis" liknande hundar.
Dalmatiner är aggressiva och opålitliga, det vet väl alla.
Skämt o sido, det ligger lite i det. Det finns såklart individer som är aggressiva och opålitliga, precis som det finns inom de flesta raser. Men långt ifrån alla är det.. Men visst, dom är lite skarpare och har lite integritet, man tränger sig inte på dom som man kan göra med tex en spaniel. Men alla jag har träffat har varnat både en och två gånger först.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Aggressiva, skälliga, opålitliga och mitt i den smeten rekommenderades den som en bra förstagångshund som bara behövde promenader eller lätt aktivering.
Aggressiva? Nej. Inte heller opålitliga. Aldrig stött på en sådan individ. Däremot kan de ha ett jäkla humör som dessutom är lättare för hunden att plocka fram om denne är understimulerad. Ett humör som den vanliga Svensson inte anser att en hund ska ha (för att en hund ska stå ut med allt) och som de gärna inte räknar med att hunden kan ha.
Skälliga? Tja.. Ger du lagotton en gård och säger:
- Vakta gården med ditt liv.
Då går den det. Ger du den en lägenhet och säger:
- Vakta inte här, det behövs inte.
Då är det lugnt. Konsekvens är a-o med denna ras och att man är tydlig med vad som ska göras.
Bra förstagångshund tål att diskuteras men absolut om man gjort hemläxan. Otaliga kunniga människor (oftast folk som är utbildade instruktörer och kör mkt bruks) anser att lagotton borde räknas som en brukshund. Jag håller med.
Meningsfull aktivering - annars blir hunden det som alla fruktar att den är.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#15 Bra att du har sällis , ser det ännu värre ut, undrar hur det ser ut om vi skulle gå ut alla tre. 😂😂😂
Jag har fått höra att Cocker Spaniel kan man inte att ha lösa. Dessutom måste cockern få jaga för att må bra. Trots att han inte är från jaktlinje.
Fördomar vet jag inte, men jag har ofta fått höra detta när jag är ute med min pudel: -Vad är det för ras? -Pudel. -Va?! Men den är ju fin! Som om pudlar brukar vara fula. 🤔
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Arga, skälliga, olydiga, matvrak, enstöringar. Detta är en stövare enl. Måga gamla människor. Dessutom borde jag låsa ut mina hundar alltid när det är mer än 8+ grader. Katter går dom ej ihop med. Listan är lång…
Alla vet väl att saluki är korkade hundar som inte går att lära någonting ;) (självständiga är de absolut, ofta även svårmotiverade till tex lydnadsträning, men de är rysligt smarta och med rätt träningsmetoder går det utmärkt att lära dem mycket!) Sedan är saluki även en mager ras, men de måste tydligen svälta för att vilja jaga :p
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag fick höra av ett par personer på ett forum att ALLA golden retrievers är sönderavlade. De menade att typ alla goldrar är osäkra och (halv)aggressiva individer (minns inte exakt vad de skrev, detta var för säkert 6 år sedan). I huvudsak menade de att goldrar absolut inte passar som familjehund (speciellt inte i småbarnsfamiljer).
De fick svar på tal, det roliga var att den ena personen inte allt så långt efteråt var hit och träffade då vår golden (social, orädd, busig, snäll, ja typ allt som de menat att goldrar inte är). Sedan har jag aldrig mer sett att denna personen skrivit något om goldrar och deras osäkra humör igen 😉
Kelpie har jag inte hör så mycket om. Kanske för att människor inte känner till den.
Men en vanlig fördom är att hanarna är skarpa och inte fungerar med andra hanar. Har inte träffat en enda som skiljer sig från andra raser. Även här är det på individnivå. Min fungerade fint med hanar bara de var sunda i skallen.
Chihuahua - skälliga, aggressiva, vaktar sina ägare och bits.
Det ligger sanning i skällandet eftersom rasen är en larmhund, men det betyder inte att de ska skälla på allt. Det räcker gott och väl att de säger till om någon är på dörren t.ex. Vissa glömmer att alla hundar behöver fysisk och psykisk träning (mer eller mindre), om man struntar i det så lägger hunden ner sin själ i att t.ex. vakta istället och mår såklart dåligt av att vara så osäker/stressad. Dessa vavvaägare syns och hörs mest såklart.
Den tråkigaste fördomen från andra hundägare är att de är korkade småhundar som inte kan tävla. Trots att de har ungefär samma vikt som t.ex. yorkhire terrier, papillon, russkiy toy, prazsky krysarik och toypudel så väljs chihuahuan gång på gång bort av träning/tävlingsintresserade. Folk som inte ens haft rasen rekommenderar andra att inte skaffa vavva om de vill tävla på grund av storlek och sinne! Vi har "Aktiv Chihuahua" som samarbetar med chihuahuacirkeln där det tävlas i alla möjliga hundsporter med goda resultat. 🙂
Jag fick höra att aussien var aggressiv, inte gick att ha tillsammans med barn, stressade, hade dålig mentalitet osvosv. Finns säkert undantag, men generellt tycker jag inte att det stämmer.
Sen var det framförallt många som inte trodde att JAG skulle klara den typen av hund, så vet inte om fördomarna var endast mot rasen eller att jag skulle ha en.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Tycker både det finns fördomar från andra hundägare men lika mycket fördomar hos taxägarna själva.
- taxar kan inte lära sig lydnad
- taxar går aldrig att ha lösa
- taxar kan bara jaga (brukar ofta höra ihop med att de inte går att ha lösa)
- taxar är skälliga
- taxar kan inte lära sig trick
- taxar behöver bara promenader
- taxar är tjuriga/envisa (i negativ bemärkelse som ofta läggs ihop med att de inte kan lära sig saker)
- Man måste vara hård/bestämd/ta i/"inte låta dom bestämma" osv. gärna i kombination med "tydligt ledarskap" som ofta betyder att man ska vara hårdhänt mot hunden.
Jag försöker själv att påverka dessa fördomar så gott jag kan genom att visa hur lättlärda dom är. Att det handlar om lathet och okunskap hos ägaren (fast jag säger det på ett snällare sätt). De är intelligenta och smarta, snabblärda och duktiga problemlösare - annars skulle dom inte vara så bra jakthundar.
Ja dom kan vara tjuriga/envisa men jag väljer att se det som självständiga. De måste vara det pga jakten. Då kan de inte fråga om lov utan måste försöka lösa en situation själv, kan inte ge upp utan försöker igen och igen.
Jag försöker förklara att det handlar om att taxar behöver RÄTT LÖN för arbetet men ber dom utföra. De är bara lite mer kräsna än andra hundar kanske ;-)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Nu har jag två blandraser, ingen ras. Men den vanligaste fördomen är väl att allt med kort päls och brett huvud är en Pitbull, eller ibland behöver de inte ens ha vidare brett huvud. Fördomen späds nog tyvärr på av människor som tror sig ha en Pitbull eller blandras med inslag av Pitbull utan att ens ha sett en stamtavla.
Mötte en idag som hade fördomar mot mig o min riesen innan tävlingen. Hon tänkte nej inte bredvid riesen den kommer bara säkert stressa o pipa under platsen. Men nada att hon gjorde det. Kul att prata med henne och när hon sa att den inte var som hon trodde. Alltid kul att höra :D