Flytväst till osäker hund i vatten?
Stackars labradåren är rädd för att simma där han inte når botten. Älskar att bada och simma - så länge han är säker på att han når botten.
Vi bor 20 meter från havet, och jag själv älskar att bada, så det brukar bli åtminstone ett dopp om dagen, med lite tillhörande simning. Oftast har jag Arrak med mig eftersom att han tycker om att följa med ut överallt, och tycker om att plaska runt i det grunda, men han tycker att det är jobbigt när jag simmar iväg utan honom. Då simmar han snabbt efter, rundar mig, ser till så att jag överlever, och skyndar sig sedan tillbaka till land. Man ser att han är rädd hela vägen.
Är det värt att köpa en flytväst till honom, finns det en chans att det får honom att känna sig lite tryggare? Eller ska jag helt enkelt låta honom stanna hemma och gå och simma själv?
(Tanken kom endast upp eftersom att Hööks har en flytväst i Arraks storlek för 130 kr just nu.)
Jag skulle prova det.. Har tänkt skaffa mig det.. Jag har 2 hundar jag..
#0 Har liknande problem med min staffe. Min Jack Russell Teemo var osäker men nyfiken på vatten förra sommaren. Jag hade med hans favoritleksak(tennisbollar) och lekte med honom vid sidan av vattnet, kastade den även ner i vattnet ett par meter varpå han vågade sig ut. Körde även inkallning där jag satt på huk nere i vattnet och gav honom massor med godis när han kom + leksaken. Införskaffade en flytväst varpå han nu gladeligen springer ner i vattnet och simmar självmant haha.
Planerar att köpa en flytväst till min snart 1 årige staffe Floki för att köra liknande upplägg. För honom handlar det mer dock om att han ska förstå att han faktiskt kan simma. Han slet sig vid ett tillfälle i förra veckan och sprang i full karriär efter Teemo som var en bra bit ut och simma. Little did he know 😐 Han spände hela kroppen och sjönk.. Fattade inte alls hur han skulle göra för att faktiskt simma och det märktes att han blev rätt rädd där, fick hoppa i fullt påklädd för jag blev rädd han skulle hamna under ytan. Han är förvånansvärt inte mental märkt för livet av händelsen för dagen efter så ville han gärna efter Teemo ner i vattnet igen men han stannade ju klart när vattnet nådde magen 😂 (Dagen innan sprang han i på ett ställe där det blev djupt direkt).
Hade jag varit du hade jag skaffat en flytväst, och sedan försökt träna in att simma faktiskt kan vara roligt, som jag gjort med Teemo ungefär. Har din Arrak en favoritleksak eller liknande? Skynda långsamt helt enkelt. Jag har Hööks till min Teemo också, är supernöjd med den 👍 (Den blåa varianten)
Låter som min lillfis. Hon älskar att plaska och skvätt men vågar inte riiiktigt när hon inte längre bottnar. Vi har bara övat och övat och övat mha apporter, och nu börjar hon ta för sig mer och mer.
Förra året såg hon ut såhär 😂 men nu i veckan har det sett ut såhär och till och med såhär , även om jag tycker att hon faktiskt skulle kunna hålla huvudet ovanför vattenytan för mina nervers skull…
Jag har en flytväst till henne också men har inte använt den i det här syftet ännu, är lite harig att hon ska fastna med den, och nu börjar hon bli så pass modig att det nog inte heller behövs. Med det sagt tror jag absolut att flytväst kan vara ett bra sätt att ge hunden självförtroende och jag har också haft tankar på att testa.
Prova du. En flytväst kan ju vara bra att ha ändå, men jag tror inte på det. Västen förändrar ju hur jycken kan röra sig i vattnet, även där han faktiskt bottnar, så jag tror att han kan bli ännu mer rädd. Det är ju inte precis som man kan förklara för hunden att med den här kan du flyta utan att ta simtag och den gör så du inte kan drunkna. Han kommer nog att paddla på hej vilt ändå. Till slut fattar han säkert hur en flytväst funkar, men inte med en gång. Tror jag.
För många år sedan skrev en båttidning om vad någon i redaktion upptäckt när olykan var framme och hans barn trillade av båten och sedan hade man experimenterat lite med det. Mindre barn fick panik om de hamnade i vattnet iförda en flytväst med krage som är till för att hålla upp huvudet och därför alltid finns på barnvästar. Vad som hände var att ungen kämpade febrilt för att komma på mage, den naturliga ställningen, medan kragen vände ungen på rygg. Resultatet blev att ungen hela tiden snurrade runt i vattnet kämpandes mot västen och blev så klart panikslagen och fick många kallsupar.
Idag provade vi flytvästen!
Jag tyckte mig se att han var lite lugnare än sist, men framförallt var det skönt för matte att ha något att hålla i :D Vi tränar lite grann på att han ska låta mig hålla honom i vattnet, och att han ska känna sig trygg i min famn i stället för på botten.
Han simmade mer idag än sist, definitivt! Sen vet jag inte om det var för att jag simmade mer, men det känns inte så. Och han simmade frivilligt från mig (jag hade vatten till axlarna) till badsällskapet som simmade 10-15 meter ut. Hejaheja!
Han var inte det minsta brydd över att ha den på sig, så det är ju tur. Nu ska vi badträna hela sommaren! 😃
Simmar du utomhus nu!? 😁 Brr kallt! Min tik är mycket tryggare i vattnet med flytväst på 😊
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#6 Jajamen! Inte särskilt kallt när man väl kommer i, i en sjö i Småland :D
Det låter betryggande i alla fall!
Bra att jag hade fel! 😃
#8 Haha, förlåt men ja! Men det var ett bra perspektiv att ha i bakhuvudet! Sen så hade jag en liten tanke om att han kanske skulle vara okej med det, eftersom att han aldrig någonsin varit brydd över att ha något på sig förut. (Utöver skor, men det säger ju sig självt) :D
Har också erfarenhet av hundar som vågat börja simma när dom får ha flytväst på :) Härligt att det verkar fungera!
Vår labbe har alltid simmat som en utter :P (Lite halvkassa gamla mobilfilmer på henne här och här). Hon gillar inte att simma med flytväst även om hon haft det till och från vid bad (speciellt när hon badat i bassäng). Däremot har hon alltid varit kinkig med förhållandena vid bad, det får tex inte blåsa för mycket så vattnet stänker upp på huvudet. Numera har hon ont i ryggen och är inte så förtjust i att simma över huvud taget utan det blir mest vattentramp. Hon har alltid "legat" och simmat då baken flutit upp av sig självt på henne till skillnad från min mosters hund som ÄLSKAR att bada men som har kass simteknik. Han står mer och simmar och för honom som hjälper flytvästen att simma mer korrekt och inte behöver överanstränga frambenen så mycket. (Nemo simmar utan och med flytväst, dock inte så lätt att se skillnaden på filmerna).
Nemo tyckte det var läskigt i början att simma men han hade alltid flytväst i början (pga en orolig matte) och jag lärde honom att gilla vatten genom att själv gå ner i vattnet med godis (och vår labbe var med också) och sen pinnar (han är på gränsen till pinntokig) sen vill han gärna med i efter en om man badar men då får man passa sig för han vill gärna klättra på en då.
Sen har vi ju Nemos pappa som är helt värdelös i vatten :P han hatar vatten och får lätt kramp i bakbenen. Han behöver flytväst för han drar upp bakbenen upp under magen och halvt viftar med frambenen så han sjunker om han inte har väst. Ända gången han "simmar" är när han känner att han precis kan nå botten. Honom skulle jag aldrig hålla på med nere i vattnet utan väst eller ordentlig sele jag kan hålla i samtidigt när vi försöker vattentrampa.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Men herregud, badar ni där de släpper ut kylvattnet från ett kraftverk eller nåt? Här är så kallt så jag har fårskinnsbootsen på mig fortfarande (mellansverige). 😮
#13 Sjö i Småland - 20 plusgrader i luften hela veckan (och störredelen av förra också)! Ganska mysigt i vattnet 😃
Härligt det ser ut! Mina föräldrar har redan badat nu när de är nere på västkusten. Var 16 grader i vattnet härom dagen där.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Vi hade några fina dagar, men nu är det under 10 dagtid igen. Ävla kallfronter! 😡
#12 Ser ju kolugn ut. Det där kommer lösa sig, ska du se. :)
Jag är också imponerad av dig! Vi har också haft det riktigt varmt i vattnet, nästan varmare än i luften, men det ska mycket till för att jag ska hoppa i sjön. Det brukar ske ett par gånger om året, typ i augusti, och då i samband med bastu eller nåt. 😂
Flytväst funkade för min ena Tax. Han hatade vatten tidigare, gillade inte alls att simma och man såg paniken i hans ögon. Sen började vi simträna med flytväst och nu vågar han själv simma ute också med sin flytväst. Tänker att det är en bra livräddningskunskap att han kan simma! :-)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Roligt att de verkar fungera för er. Tänkte samma sak till en av mina hundar som visserligen simmade men inget vidare och ibland resulterade det i att han mest bara plaskade med frambenen och började sjunka. Nu löste det sig för honom när han fick mer självförtroende i vattnet (och där kan ju en flytväst hjälpa till) så hann aldrig skaffa något. En kompis hund lärde vi simma genom att hålla upp hans bakdel med en slags sele, han var inte heller något vidare på att använda bakbenen och sjönk som en sten. Skulle aldrig mer påstå att alla hundar kan simma eller att det alltid kommer naturligt. 😛