1 mars=koppel.
Läser man på naturvårdsverket så gäller det koppel eller lös på 1 meter avstånd, hur många av er följer det?
Jag följer inte det stenhårt ska jag ärligt säga.
Men kör mycket långlina annars :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jajjemen.
Men om man har lång lina så kanske man inte ser vad hunden gör?
#3 Lagligt att ha långlina/spårlina och du har kontroll på hunden, den kan inte sticka efter vilt.
Jag ser mina hundar, de håller sig inom synhåll :)
Inte helt. Det finns bara ett ställe dom kan vara lösa på och det är skogen bredvid mig, där springer dom bara några meter framför eller bakom mig, totalt förbjudet för dom att springa in i skogen. Skogen = äta bajs.
Eftersom vår hund inte skulle dra sig för att jaga om hon kom lös och vi inte kan bryta henne så är hon väldigt sällan lös ändå. Förbudstiden är alltså ingen uppoffring för oss på det viset. Även om vi hade kunnat ha henne lös hade vi respekterat reglerna, de finns till av en anledning.

#0 Står det verkligen en meter? Har läst det där flera gånger och då har det bara stått att den ska kunna kontrolleras och hindras från att jaga och förfölja vilt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Men måste dom få vara lösa? Hundarna…

#8 Det är stor skillnad i rörelsefrihet mellan kopplad och okopplad.
Nja, inte riktigt.
#8 Mina är mycket lösa på tomten men ja jag tycker de ska få vara lösa i skogen så länge de inte sticker, mina älskar det och lever verkligen livet när de får vara det. Inte samma sak i koppel/långlina
I min icke inhägnade trädgård får dom vara lösa om jag inte tar ut allihop. På andra ställen är det oftast koppel som gäller oavsett tid på året om jag inte tränar med enskild hund någonstans. Jag har hundarna kopplade dels för respekt till min omgivning och dels för att det är ganska vargtätt här. Vi har fina rastgårdar i kommunen så dom får sin beskärda del av att vara lösa ändå
minavitas.wix.com/kennel
Jag bor mitt i skogen och kommer ha henne lös på utvald platser under uppsikt. Hon måste få springa lös och röra på sig. Hon skulle bli tokig annars.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Med en hund jag litar på och som inte jagar, nej, jag följer det inte.
Jag ser till att min hund inte förföljer, stör eller driver vilt, precis som lagen säger.
Hur jag gör det beror på, antingen använder jag sunt förnuft och har bra koll på hunden, eller sätter på honom lina.
Han har ingen jaktlust öht.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Gör som #15 :-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Min går nästan alltid lös, även bland folk, så jag kan absolut hålla henne "på ett sådant sätt att hon förhindras förfölja vilt". Inga problem alltså. Råkade säga "varsågod" och skicka henne på en kanin igår(mörk och jag såg den inte)… inga problem att kalla in igen :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Det står en meter eller "osynligt koppel".
Det har ju inte bara med att de inte ska jaga. Utan att de kan skrämma eventuella djur som fått ungar och då skrämma dem så pass att de inte går tillbaka till ungarna. Hur som haver är den ene av hundarna aldrig lös mer än under jakt och i hundrasthage och den andra är numera kopplad hon också förutom på trädgården.
Min går lös och håller sig nära mig, inkallningen sitter till 100% och hon sticker inte mot vilt.
Våra hundar är bara lös på gården,de gånger de är lösa. Aldrig på vägar eller dylikt.
Nej, ärligt talat inte. Han får vara lös på landet på gården och i parker där det inte finns vilt, dock under kontroll. I skogen runt stan får han aldrig vara lös utan i flexi eller lina, där finns det nämligen jättemycket rådjur.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Min 8 månaders valp får vara lös.. fast då på golfbanan eller på något stort fält i närheten. Så jag kan koppla honom om jag ser någon på långt avstånd. Han sticker inte på vilt, vare sig spår eller rådjur som hoppar framför nosen. Han tycker de är fruktansvärt läskiga.
Däremot, när han får sina busryck kan han springa runt mig i en stor cirkel, kanske ca 10 meter i diameter men han kommer ju alltid in igen till mig.
Ser inte det som ett problem.
Medarbetare på bildredigering! :)
#18 Det är inte det som gäller i min kommun. Här har vi inga metergränser.
Det står klart och tydligt att hunden ska hållas på ett sådant vis att den hindras från att förfölja, driva eller skada vilt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

#18 Kan du länka till den texten?
#18 Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur. Under resten av året ska hundägarna se till att de inte driver eller förföljer vilt när de inte deltar i jakt.
Står det på jbv
Egentligen borde det vara förbjudet att köra bil i högre hastighet än 30 km/h utanför tättbebyggt område under samma tid. Om det nu är de vilda djuren man månar om alltså.
Borde förbjudas att gå in i skogen för människor med, de som plockar svamp, bär mm, stör jättemycket det också. :/
Precis. Tror vi skrämmer djuren mer än en liten hund utan jaktinstinkt. Ibland får man använda sitt eget omdöme också. Själv är jag multikriminell. Jag har kört för fort i bil, kört utan bälte, gått mot röd gubbe på den tiden det var förbjudet, betalat och tagit emot svarta pengar, uppträtt oredigt under alkoholpåverkan och som sagt haft hund lös efter 1:a mars. I'm bad! 😎
#28 Och Fridaaaa - orientering, jogging och mountain bike-körning borde totalförbjudas under denna tid. SPRINGA och fara runt flåsande i skogen skrämmer verkligen djuren under denna känsliga tid. Personligen tycker jag större orienterinstävlingar borde förbjudas helt och hållet. Har sett hur skogen ser ut där o-ringen dragit fram. Fy sjutton. Det sista är faktiskt allvarligt menat.
#30 Man har inte orienteringstävlingar under vissa perioder av vår och sommar just för att inte störa vilt under känsliga perioder. Vilken del av vår och sommar det är tävlingsuppehåll beror på vilken del av landet man befinner sig i.
Och nej, jag är inte orienterare själv så jag talar inte i egen sak :)
Har mina hundar lösa, de håller sig nära och stöter eller jagar inte vilt
att det skulle vara någon "meterregel" tror jag inte på förrän jag ser källan på det. Hunden ska hållas under sådan kontroll att den inte jagar, skrämmer, stöter upp osv. Så går man på en stig kanske hunden inte ska röja loss utanför stigen om något djur ligger och gömmer sig, såklart.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#30 Ja det håller jag med om, borde det definitivt göra.
#31 Finns de som tränar fortfarande, joggar, plocka bär, motorspårt ja flertalet aktiviter i skogen som stör mer egentligen.
Håller mina under sådan uppsikt att jag inte stör vilt eller andra djur under denna period, så jag har dom lösa där det är "rimligt".
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag läste det på naturvårdsverkets sida.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/
Här kan ni läsa om det "osynliga kopplet" som dom faktiskt skriver 😉
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#33 Och? Jag tycker att ALLA som vistas ute i skog och mark ska ta hänsyn till det vilda djurlivet. Hur man gör det beror på var man är, vad man gör, MEN: Jag tycker inte att det är konstigt att man bes ha extra kontroll över sin hund, som ju faktiskt är ett rovdjur, under den känsligaste perioden. För mig är det sunt förnuft. Hur man utövar den kontrollen beror naturligtvis på de egenskaper som ens hund har och om man rör sig i naturskyddat område eller inte.
Det finns en annan aspekt också som ofta glöms bort och det är hundens säkerhet. De flesta djurföräldrar skyddar sina ungar och lösa hundar som kommer för nära kan råka riktigt illa ut om det är ett stort djur som en älg, en hjort, ett vildsvin osv.
Jag följer det som står på JBV. Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur.
Men, jag har hunden alltid kopplad för att i Stockholms kommun råder koppeltvång på offentliga platser oavsett lydnad på hunden.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#38 Inte koppeltvång dock, dvs måste inte ha koppel om de kan gå som om de vore kopplade, enligt jbv ;)
#39 Det står inte på JBV att hunden ska ha ett osynligt koppel.
Sen är det väl en tolkningsfråga som var och en får tolka som de vill.
"Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur."
För en person kan det betyda att hunden inte får springalös.
För en annan person kan det betyda att hunden inte ska vara lös 1m från föraren.
För en tredje kan det betyda att så länge jag ser min hund är den inte lös.
Men i Stockholms kommun råder koppeltvång på offentlig plats året runt, punkt.
#40 Nej men står inte koppeltvång heller :)
Ja koppeltvång är på enskilda platser året om, absolt
#31 Vet. Men det gäller inte hela perioden som det är koppeltvång väl? Och stora tävlingar förstår väldigt mycket när de än hålls.
Ska man vara allvarlig så tror jag lagen är en kvarleva från förr. Man kan väl tänka sig att de flesta hundar som bodde på landet och vistades i skogen faktiskt var jakthundar som drog efter vilt. Skulle nog vara svårt att skriva om på ett mer flexibelt sätt också. Det är nog bra att det finns en lag, men som sagt, man kan ju använda sitt sunda förnuft. Och det gör nog folk i allmänhet också. Jag är ute mycket själv och plockar bär och svamp och nog stöter jag på lösa hundar men ägarna verkar ha koll på dem, så what.
Jag tänker inte bara på jaktintresserade hundar, min lilla fegishund kan ju springa på harungar av misstag och sen vill mamman inte ha dom, men har jag koppel på henne hela tiden så borde det bli svårare.

Om dom inte får vara lösa där det kan finnas vilda djur blir det ju svårt. Vilda djur finns ju överallt. Egentligen borde dom väl inte få gå ut alls, gråsparven i min trädgård kan ju bli skrämd. Får jag ha hunden lös i trädgården? Där finns vilda fåglar och ibland en igelkotte eller ekorre..
#44 privat mark/tomt är ju inte samma sak skulle jag säga. Du äger ju tomten.

#45 Frågan är om det står så eller bara där det kan finnas vilt. Vilket är överallt.
#46 precis det jag menar. Dessa bestämmelser gäller på offentlig plats, dvs där allmänheten får röra sig på. Det gäller inte privat ägd mark eftersom man då måste tala med markägaren först. Äger du marken får du ju nästintill göra vad du vill där. Men det har inte med tillsyns lagen att göra, det är nån annan lag (som jag erkänner att jag inte kan till punkt och pricka) som inte är hundrelaterad på det sättet.
I skogen är det inte frågan om vem som äger den.
Det är ju ändå inte 1 meters avstånd som gäller, om du inte har ändrat det nu. När jag har läst ska de antingen vara kopplade eller befinna sig på sådant avstånd att du kan kalla in hunden, du MÅSTE kunna kalla in hunden om du ska ha den lös.
Men nej jag följer väl inte det till punkt och pricka. Självklart vill jag inte att han ska störa djurungar som föds under våren och sommaren men förra året när han var valp hade jag han lös jämt. Nu är han däremot 14 månader och har helt plötsligt blivit vågad och springer snabbt långt bort ifrån mig och följer spår,. Han är vallhund men han tror att han är jakthund.. Så det blir att ha han på lina i skogen från och med nu. Inte bara för djurens skulle utan mest för hans skull faktiskt eftersom vår mark är inklämd mellan två vägar och en järnväg och jag inte vill ha en mosad hund…
Jag har bara läst på naturvårdsverkets hemsida.
Min 9månaders unghund får vara lös. Hon har inget jaktintresse och hon lyssnar välldigt bra. Det är sällan jag har henne kopplad då jag bor i skogen.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

#47 All mark ägs av nån, även skogen. Sen skiljer man ju på trädgård och andra marker såsom skog mm. Du får ju göra vad du vill i din egen skog förutom att hindra allemansrätten.
#52 Att låta hunden springa lös i mark där det finns vilt är förbjudet under den här perioden även om man äger marken och har jakträtten eftersom lagen är till för att skydda viltet. Men det är kanske osannolikt att man blir straffad för det eftersom det är man själv som har rätten att fånga in lösa hundar och kontakta ägare eller polis.
#52 Man får inte göra vad man vill bara för att man äger skog. Svenska lagar gäller överallt.

#52 Självklart gäller svensk lag överallt. Det var väl knappast det som diskuterades. #47 Skrev att koppeltvånget inte gäller trädgården eftersom jag äger den. Men all mark ägs ju av nån så var drar man gränsen?
Om man ändå har hunden lös och den blir skadad av något vilt djur, gäller försäkringen då?
Kanske ska tillägga att min papillon blev ihjälbiten av en räv på gårdsplanen.
#56 Nog svårt för dem att bevisa att hunden var lös om det inte finns vittnen vill säga?
#56 blir ditt djur skadat av vilt så måste du bevisa att din hund var under jakt, det står i en jaktlag, då gäller försäkringen. anledningen är för att hunden aldrig ska kunna komma i kontakt med vilt.
Jag var ute i skogen igår med min hund, som jag har i spårlina i skogen, även på vår egen jaktmark, för att han mer än gärna sticker efter harar och rådjur. Jag tar ansvar för min hunds säkerhet, vilda djurs säkerhet och vill undvika mitt egna lidande och förhindra lidande för nån bilist som kanske råkar köra över min hund.
I alla fall möter jag plötsligen två cocker spaniels som verkar helt vilse. Ena har inte ens ett halsband, den andra hade ett med telefonnummer. Ringer och då säger ägaren att de har varit borta en timme. De hade stuckit efter en hare och det verkade vara något de brukade göra…
för mig är det mycket svårt att förstå hur man trots att de tidigare stuckit efter djur, går med sina hundar lösa genom skogen?? Så ni som har hundar som mer än gärna springer efter harar och dylikt, ta ansvar för dem! Det är ju trots allt olagligt…😃
Här är dom lösa året runt när tillfället ges, vi går inte ofta rätt in i skogen (rädd för ormar) och har bra privata skogsvägar att traska på. Självklart har vi koll på hundarna även om dom har stenkoll på matte 👋
#59, Är du säker på det? Det borde väl stå i försäkringsvillkoren i så fall?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det gäller ju även privata skogsvägar.
63 Ja det gäller även privata skogsvägar. Som sagt har man pli på hundarna och dom i sin tur har 0 intresse för jakt vare sig det är smådjur eller stora djur.
Jag har min daghund lös då och då, särskilt på ett fält vi har i närheten. Han har aldrig stuckit efter vilt utan håller sig självmant max 20 meter ifrån mig. För bara någon vecka sedan hittade vi ett rävbo med rävungar precis utanför under en byggnad vi går förbi ofta och han var otroligt duktig och höll avstånd när jag sa till honom. Då var han kopplad men med långt koppel så han hade mycket väl kunnat dra eller gå fram om han fått lov.
Om han någon gång skulle dra efter vilt kommer han vara förpassad till koppel framöver, men så länge det inte är något problem kommer han få gå lös på fältet inom 20 meters avstånd.
#65 Tänk på att det kan ligga rådjurskid i höggräset. Vet att det är ett stort problem på vissa ställen här, att det ligger kid på fälten när bönderna ska slå. För att inte riskera att köra över kiden med traktorerna(eller vad man nu använder för fordon när man slår) så rensar jägare fälten innan bönderna kör igång. Vet att många inte tänker på att dom kan ligga där, så därför skriver jag det 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Men det handlar ju inte bara om att jaga! Dom kan störa viltet utan att vi hundägare ser det, jag kan inte se om min hund springer förbi ett liggande kid i högt gräs därför använder jag koppel, skitenkelt!
#67 Fast nog kan man störa lika mycket om man går förbi i koppel…
#68 Risken är mindre om man har en hund vid sig med koppel och då har en överraskad hund ingen chans att springa efter.
#69 Fast du stör ju om du går förbi även utan hund. Så själva den delen försvinner ju inte om du har hunden i koppel. Sen ja, visst förhindrar det att hunden springer efter, men själva störningsmomentet är ju lika stort oavsett.
#70 Nja. Vi människor låter mer så djuren hör oss förmodligen tidigare än om en hund kommer.
Så ni menar att man inte behöver bry sej om den lagen?
#62 vill minnas att det stod i antingen en jakt tidning eller hundtidning om det. Kan kolla upp det :)
Den ena hunden stör vilt - han går kopplad. Den andra har aldrig visat minsta intresse av alla rådjur som gått förbi över gatan framför honom, eller hararna som skuttar mitt framför nosen på honom. Han verkar inte ens fatta vad som just hände :P han har alltid gått lös. Vi bor på landet, dock brukar vi bara gå på vägen för finns inga bra skogsvägar/stigar osv. Så vi är ju inte inne inne i skogen. Gäller att använda hjärnan, som vi människor fått äran att ha en så bra hjärna, synd att inte många använder den dock.. ;)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
67 o 69 har ni sett små harpaltar eller råddjurkid springa utan sin mamma? Dom ligger och trycker 66 säger dom flyttar sig INTE för traktor rensat efter döda kid då dom slåg ängsmarker :-C Det är många djurungar som ligger kvar och trycker, många blir säkert nyfikna men att få upp jakten tror jag mer det behöver jaga något. Tänker på flera naturfilmer man sett där lejon tar hand om små kid då dom inte fattar att det är" mat" för maten springer inte.

#72 Självklart ska man bry sig om den men det står att hunden inte får jaga eller störa vilt och gör den inte det så spelar det ju ingen roll om den är 1 eller 10 meter från dig.
Min är lös nästan överallt - skog, ängar, bostadsområden osv oavsett tid på året.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Här stör vi vilt även när vi är kopplade ;)
Var inte så länge sedan ett rådjur nästan sprang in i oss och kompisen och den försvann i panik.
#76 Dock kan de inte säga något om du har hunden säger vi 1 meter ifrån och råka trampa på ett fågelbo. Jag menar, annars måste de sätta totalförbud för vistelse i skog och mark.
78 Samma här men hundarna bryr sig inget trots att det flaxar upp framför nosen 😉 Vi har fågelbon i våran stuga, ett är väldigt lågt men har satt upp nät runt så inte några katter kan klättra upp i trädet. Såg skatorna slakta ett bo det var inte heller så roligt att se, nu är det nätat runt borna så vare sig katter,större fåglar kommer åt dom. Men när dom trillat ur bona kan jag bara hålla tummarna för dom små liven. Jag störde dom när jag näta in det kan jag erkänna men föräldrarna var hela tiden nära och jag snabba mig på så mycket jag kunde gjorde inte allt på en o samma gång.
Ja vi håller på det. Endast lösa på tomten eller där d är möjligt att ha kontroll och inga vilda djur i närheten.
Våra jagar vilt annars så det är koppel/lina på.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf