Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2018 ggr
Lexie82
0

Sluta nosa?

Blir lite matt på min hund.. Han är så tokig i att nosa efter andra hundar att det blir helt omöjligt att göra något med honom.

Häromveckan provade jag på en hundkurs, nån aktivitetskväll som hölls av ett hunddagis i närheten. Men det var stört omöjligt att få min hund att göra nånting över huvudtaget. Vi var inte med andra hundar, utan vi fick använda varsin "box" på dagiset, men dofterna fanns ju där ändå. Jag lyckades inte få hans uppmärksamhet i mer än några sekunder åt gången, utöver det var han fullt upptagen med att nosa runt i den där boxen.

Om vi är inomhus hemma eller ute nånstans där det inte går så mycket hundar så han har väldig fokus på mig, men på det där stället, hundrastgården eller andra ställen där många hundar rör sig så är han helt hopplös.

Vad kan jag göra? Kan jag träna bort beteendet? Kan kastrering hjälpa? Ska tilläggas att han är 3 år, så han kanske är för gammal för att kastrering ska göra någon skillnad…

Tokryck
1

Vad gjorde du då han ändå hade uppmärksamheten på dig i boxen?

För nosiga hundar så är det kontaktövningar och mycket belöning för kontakt som gäller till en början. Inga andra moment eller träningar. Gå in för att träna på att inte nosa och på samma gång få kontakt. Börja med att belöna om hunden lyfter på huvudet, kontakt krävs inte. Det kommer att gradvis utvecklas till kontakt ändå för han vet att det ger utdelning. Ännu bättre om du tränar in att spontan kontakt ger belöning på platser som är lätta att träna på för er.  Där han inte nosar så mycket. Börja sen med att träna kontakten innan ni kommer till området där nosandet börjar ta över,  så ligger den tanken nära att ta till för honom när ni kommer till "nosiga" områden. Sänk kriteriet på vad han behöver göra för att få en godis som jag beskrivit ovan till en början.

Sen, när ni har bra kontakt kan nosandet vara en utmärkt belöning om han tycker om det så mycket. När han ger kontakt eller gör övningen får han gå och nosa.

Kanske skulle kastrering funka, men det är en ganska drastisk åtgärd för något som ändå, med rätt nyckel, är relativt lätt att träna bort (om man har en annan belöning som hunden kan börja att värdera högre och givetvis olika lätt beroende på hur nosig hunden är).

Em_
1

Min femåriga hane blev bättre när han kastrerades. Det fanns flera starka skäl till det, men att han skulle bli mer kontaktbar fanns med bland förhoppningarna och det blev han. Han är fortfarande intresserad och nosar när han får, men det är inte prio 1, 2 och 3 och man kan be honom att sluta. 

Jag fick hjälp av en tränare som menade att man kunde lära in ett kommando för att nosa och sedan göra det till ett tråkigt tjat kommando för att få hunden mer taggad på att arbeta. Försökte ett tag men det funkade inte för oss, men det kanske gör det för andra.

Gollums Fru
1

#1 har gett skitbra förslag, jag jobbar så med min hund som helst går med nosen nerkörd i backen för jämnan och det funkar bra :) Har egentligen bara en sak att tillägga, nåt som underlättade för mig iaf. när vi satte igång träningen, är egentligen väldigt simpelt men lätt att glömma bort när man står där och frustrationen växer och orken tryter. Sätt upp delmål under promenaden. Tex: från den här lyktstolpen till nästa lyxstolpe ska han inte ha nosen nertryckt i backen. Efter varje delmål, tillåt dig själv att pusta ut och hunden att göra whatever en stund utan krav. Sen kan du lägga på ett kommando för när han faktiskt får nosa också, det har hjälpt oss! Kram och lycka till!

Jasa nej saja!

Tokryck
0

#3 Tack!

Ja det är en bra sak med delmål. Är hunden väldigt nosig orkar man inte hela tiden.

Lexie82
1

#1 Kanske skulle tillagt att tanken på kastrering finns även utan detta problem, på grund av återkommande förhudskatarrer. Dessutom har han syskon med lite halvdåliga leder, så han ska ändå aldrig avlas på.

När han hade uppmärktsamheten på mig i boxen så försökte jag berömma det med godis. Problemet är att när han blir sådär så är han inte intresserad av godis. Han tar det inte, helt enkelt. Sen försökte jag hoppa runt och vara rolig, så att jag skulle bli mer intressant än dofterna. Funkade inte heller.

På promenader är det sällan några problem så länge han går i koppel. Bara han har fått kissa några gånger så går han fint bredvid mig om jag håller kopplet kort. Då drar han inte, och han försöker inte nosa, utan går bredvid mig med fokus på mig. Därför blir det svårt att träna under promenader eftersom problemet inte finns där på samma sätt.

Joyous
2

Eftersom han är vuxen och faktiskt kan fokusera på dig, där det passar honom, så hade jag nog funderat på om det behövs lite högre krav. Jag hade nog gått in och krävt att han ska jobba med mig, iaf en kort stund. Tex, "nu sitter du här" (han kan naturligtvis stå eller ligga också men det är svårare att nosa sittandes) och sen inväntar du någon typ av kontakt, när kontakten kommer (vilket den gör även om det kan ta tid) så belönar du honom med att ge frikommando och så får han nosa lite igen? Sen höjer du kraven långsamt. Annars känns det som att valmöjligheten, jobba med matte eller nosa, ja då är nosa liite roligare och eftersom du inte ställer några krav i det läget så fortsätter han hellre med sitt eget. Sen, som redan nämnts, fortsätt jobba med kontakten, utveckla leken, bli roligare på promenaden, försök tillfredsställa nosbehovet genom spår och andra nosövningar. Jag tror att du behöver kombinera att du själv blir roligare med att du också kan gå in och kräva en viss uppmärksamhet på dig. Och även om det känns som att det inte går att träna under vanliga promenader för att "där finns inte problemet" så går det nästan alltid att försvåra och skapa klurigheter

ipopuma
0

Lade in förbud för nos på träning för min och sedan ha ett frikommando i slutet. Funkade för oss

Tokryck
0

Troligen är det för svårt i boxen. Kan jämföras att träna på hundmöten. Kommer du för nära tar hunden inte godisen.