Tips om jacka
Sett att det finns många trådar om kläder här, så jag chansar väl jag också.
Det är ingen speciell hundförarjacka jag är ute efter, en allround sportjacka kan man väl säga. Grejen är att jag är utled på alla funktionsjackor med membran. De är för täta och det blir svettigt om man anstränger sig, går i terräng eller cyklar t.ex. Vad jag letar efter är alltså en gammaldags jacka funkar året om, som inte är regntät men gärna någotsånär vindtät i typ bommull, ofodrad eller med lätt foder. Får gärna gå ner lite över rumpan. Bra fickor är ett måste.
Vet att Fjällräven och liknande har, men jag vill inte lägga så mycket pengar. Har gått ner en massa i vikt och har tänkt fortsätta med det, så jag räknar inte med att kunna ha den i många år.
Kolla bland hästkläderna!
Tack för tipset! Påminde mig om att jag fick ett tips om hanskar för ryttare som jag skulle kolla upp men glömt.
Jag tänker spontant på att en vindtät fleece eller liknande kanske skulle kunna vara något? Finns ju ofta till bra priser hos någon butik.
Kolla tex Engelsons och ITAB
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Jag kan inte ge dig några direkta tips, letar själv efter något liknande och just nu lutar det åt en jacka från Norröna (onödigt dyr). Men har du kollat på hööks eller engelssons? De har ju oftast bra priser på sina grejer, kvalitén kan säkert variera men jag har en reflexjacka från hööks som har hållit bra än så länge (två år). Fleece har väl sällan bra med fickor annars var det också min första tanke.
En del fleecetröjor har hyfsat med fickor, men de är ju mest för den kalla årstiden. Tänk fjällrävens klassiska jacka, fast just den modellen har jag aldrig gillat, för kort och tajt.
Från Engelsons har jag handlat mycket, men de är tyvärr helt insnöade på funktionsmaterial och deras funktionskläder är väldigt varma och andas för dåligt, man blir våt inifrån, har flera jackor från dem.
Den här har jag fundarat på lite. Rätt typ av material och rätt pris, men jag är osäker på fickorna och det är svårt att avgöra om jackan är kort eller lång när den inte visas på modell. Den har tvåvägs blixtlås och det är jättebra så man kan ventilera ordentligt. Också bra när man cyklar att kunna knäppa upp där om det känns för tajt.