Överslagsbeteende vid stress
Nu är det så att jag har en hund som är relativt stor men tekniskt sätt är han fortfarande en unghund då han endast är 10 månader. När han var mindre hade vi problem då han lätt blev stressad och började hoppa upp och bita i armen. Det är såklart inget aggressivt utan han vill busa och leka.
(Om ni inte orkar läsa bakgrund hoppa till den feta texten)
För ett tag sedan så märkte vi att han blev dålig och vi åkte upp till veterinären och de sa att han troligtvis fått in någonting som fastnat i näsan och att det var en inflammation/infektion(??? har ingen koll på skillnaden osv). Han är mycket bättre nu och har blivit så otroligt mycket piggare, men veterinären har sagt att vi i princip bara får gå ut på kiss promenader tills han är helt frisk. Så nu har vi en stor rottis som beter sig som om han vore frisk, men en veterinär som råder oss att vänta med motion.
Innan detta var han världens bästa hund, träningen gick framåt på alla sätt. Vi började aktivera han mycket mera och vi såg resultat direkt i träningen, han har problem vid hundmöten då han blir för intresserad av andra hundar, men under denna period innan han blev dålig så funkade hundmötet UTMÄRKT. Han var världens ängel.
Nu så får han i princip ingen fysisk motion alls jämfört med tidigare och jag tror att detta kan vara en orsak till att han nu har blivit en riktig djävul. Han reagerar på varje hund han ser, han drar i kopplet så fort vi kommer ut från dörren, han försöker ibland nafsa mig i handen för att trigga igång mig till bus. HAN ÄR ETT HELVETE JUST NU
Men nu har ni lite bakgrund så kommer det största problemet. Han har börjat hoppa upp och bita mig i armen igen främst på promenader. HJÄLP?? HUR SKA JAG GÖRA?? Som jag sa innan så är han inte aggressiv utan vill leka, jag fick bort det förut genom att aktivera han så att han på promenaderna var lugn och inte var intresserad av lek. Men nu kan jag inte aktivera han på samma sätt så jag behöver konkreta tips på t.ex övningar, lekar, tricks osv för att hjälpa mig för att dels förhindra detta och dels göra så att han snabbt kan sluta på promenaderna! PLS HELP ME!! Detta gör mig galen!!
Vad får hunden för mental stimulans och aktivering i dagsläget?
"På natten är alla katter svarta"
Typiskt att det är i näsan när den bästa aktiveringen är med näsan. Något som hundar tycker är kul är klossen. Kolla på youtube efter det. Då lär du in utgångsställningen i lydnad och svängar med bakdelen men oavsett vad syftet är så är det en mycket rolig aktivering.
En rottweiler kräver ju en del, det är ju därför det är en brukshund. Svårt att ge små aktiveringstips när vi inte vet vad du gör idag.
På promenaden kanske du kan låta honom bära något. I stunden då han biter skulle jag stanna och ta bort munnen och sen lugna honom, kanske stoppa en leksak/boll i munnen i stället. Träna kontakt för att avleda kanske. Belöna direkt när han har släppt om han tar kontakt med dig. Då för du ju över beteendet på något annat.
Finns något som heter parkour eller något liknande. Det kanske kan passa som aktivering. Finns grupp här på iFokus om det.
När hunden är frisk rekommenderar jag spår och uppletande. Två riktigt roliga och uttröttande saker som stimulerar hjärnan bra.
Nu kan jag inte hitta siten jag pratade om. De kanske har tagit bort den.
#3 Var det den här sidan som gömde sig för dig?
// Harley
Säg ifrån på skarpen med både röst och kroppsspråk. Hjälper inte det, ta en liten flaska med vatten och spruta i ansiktet för att bryta beteendet. När han lugnat sig, beröm och var trevlig igen.
Eller distrahera, låtsas hitta nån intressant grej i gräset, krafsa lite bland gräs och löv och lägg dit nån liten godisbit/leksak som han får hitta.
#4 ja det var det 😊.
#1 #2 brukar i nuläget aktivera han med sökövningar inomhus som är väldigt lätta så han får använda näsan lite, sen använder vi antingen en foderautomat som vi använder till när han ska få frukost eller kvällsmat eller så tar jag med maten och tränar lydnad med han på morgonen och kvällen. Sen tar vi korta promenader och leker lugnt inomhus med tuggleksak. Sen brukar vi även ge han en kong med godis i så att han får köra lite problemlösning och försöka få ut godiset samt så kan vi gömma den ibland så han får leta.
#2 Jag kan försöka ta med en boll eller leksak det kan funka, men han blir verkligen helt tokig så det får knappt att lugna han. Men att börja med hundparkour skulle nog vara något då får han ju tänka utomhus och röra på sig också.
#5 Jag säger till med röst och kroppsspråk och det funkar när han försöker nafsa mig i handen, då behöver jag bara kolla på han surt eller säga nej och han slutar direkt. Men när han blir så uppspelt att han börja hoppa upp och bita så funkar det inte. Jag kan testa med flaska med vatten men jag vill varken få han att associera vatten men något dåligt eller och jag är rädd att han blir ännu mer uppstressad om jag sprutar vatten på han. Men jag kan försöka och se hur det funkar. Att låtsas hitta något intressant i gräset kan verkligen vara någonting då kommer han nog prioritera att nosa i gräset som han älskar.
TACK SÅ JÄTTE MYCKET FÖR ALLA TIPS, UPPSKATTAR DET NÅGOT ENORMT!❤️
#7 meningen är inte att du ska kasta leksaken utan ge honom den och fortsätta lugna honom. Så han inte gnager sönder dig :P . Men går han igång på det så är det ju inte en bra lösning.
Korrigeringar leder ju ofta till mer stress så att han blir uppjagad när du säger till är inte så konstigt. Vattensprut kan göra samma sak.
Ta tag i halsbandet eller selen. Säg sitt och när han sätter sig ned klappa lugnt. När han börjar slappna av beröm försiktigt brukar oftast säga såja lugn tjejen till min. Sedan gå vidare. Allt här ska bara vara lugnt och fint.
Har en här som får överslag och blir stressad när hon är understimulerad och det är det som jag får göra med henne. (dock har vi en annan bakrund till det och varför problemet uppstod men ff överslag)
Hålla någonting tycker jag också är en bra ide som funkar på min. Men skulle själv inte ge om han började få överslag för min hade koppla överslag=leksak. Hoppas att allt går bra och tänk att det bara är en period detta :)

Jag har en malinois som har haft väldiga problem med överslag. Jag har jobbat lite olika med det beroende på varför hon slår över. Jag har tex korrigerat med en liten vattenspruta när hon riktat om mot mig vid hundmöten och liknande. Överslag vid lek har dock löst med en brytsignal. Lite kortfattat hur jag lärde in signalen. Steg 1: Klicka och belöna för ögonkontakt (mitt kriterie var fyra tassar i backen och ögonkontakt) Steg 2: Lägga på signalen. Det gjorde jag tidigt. Så fort hon kunde erbjuda ögonkontakt upprepade gånger la jag på en signal "bryt" och fortsatte träningen på samma sätt. Steg 3: Slängde iväg godisar och gav signalen under rörelse. Steg 4: Gav signalen när vi lekte lugnt och kontrollerat. Sen försvårade jag genom att leka hetsigare och köra upp henne i varv innan signalen kom. Denna signal används numera ganska sällan då hon sällan slår över i leken längre, men när jag använder den så avbryter hon direkt.

Angående vatten så kan det säkert fungera olika bra beroende på hund. Min tik älskar vatten och badar gärna, hon har inga som helst problem med att jag häller vatten över henne. En tunn vattenstråle vid korrigering har varken stressat eller fått henne att ogilla vatten. Jag tror inte det är vattnet i sig som gör att hon avbryter utan det är själva överraskningsmomentet.