Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1612 ggr
Lexie82
0

Hur tränad?

Hur vältränad måste en hund vara, tycker ni?

Min styvfar höll på mycket med hundar förr (ca 15 år sedan han sist hade hund) och då mest brukshundar.

Själv har jag en golden retriever som jag tog över för ett år sedan.

Jag funderar på att så småningom skaffa en kompis till min golden. Eftersom jag inte vill ha en brukshund utan en ren sällskapshund som inte kräver allt för mycket så funderar jag på eurasier eller new foundland. Min styvfar däremot tycker inte att jag ska ha nån mer hund, för att jag enligt honom inte jobbar tillräckligt mycket med den jag redan har. Men han tror å andra sidan att det enda jag gör med min hund är att gå korta kissrundor (skriver man det inte på facebook så har det inte hänt, liksom).

Visst, många dagar blir det inte mer än korta promenader, vissa dagar blir längsta promenaden bara en halvtimme. Ett par dagar i veckan tar vi nån längre tur i skogen, sticker till hundrastgården eller åker och badar. Min hund levde sina första 2½ år med ägare som knappt orkade med kissrundorna, så han är väldigt lugn och harmonisk även de dagar då det blir mindre utetid. Inomhus leker vi ganska mycket, och gosar. Men nej, jag tränar inte supermycket med honom.

Han kan gå i koppel utan att dra (oftast), vi kan ha balkongdörren öppen utan att han går ut utan tillåtelse, han sitter och ligger på kommando, han vet att han ska sitta ner och vänta på varsågod innan han går ut genom ytterdörren, han hoppar inte ur bilen utan tillåtelse och han kommer (någotsånär) på inkallning när han är lös, han kan busa som sjutton med vem som helst men slutar tvärt när jag säger att det räcker (då kommer han och sätter sig bredvid mig). Och han kan lite småtricks. Mer kräver jag inte av en hund. Måste man det?

Jag älskar schäfer, men det finns en anledning till att jag inte skaffar en sån. Jag vill inte ha en brukshund. Jag har inget intresse av att öva spår och såna grejer. Jag vill ha en hund jag kan mysa med, ta lugna promenader med, leka med, bada med och springa runt i skogen med. En vän, inte en arbetsmaskin.

Det här blev väl lite längre text än jag hade tänkt mig, men min styvfar får mig att känna mig som världens sämsta hundägare för att jag inte gör tillräckligt, så jag behövde väl skriva av mig lite.

Hur mycket "måste" man träna med sin hund egentligen?

NathalieT
0

Hur mycket man "måste" träna en hund är ju helt beroende på ras och individ, så det är väldigt svårt att ge ett konkret svar på. Du känner ju din hund bäst så låt inte din styvfar få dig att må dåligt!

Wellcraft
0

Så mycket som hunden trivs med.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Shireelin
0

Jag anser att man "måste" träna så mycket som individen kräver! Sålänge hunden är harmonisk och mår bra kvittar det hur mycket eller lite man tränar. Finns säkert hundar som hade blivit oharmonisk och stressad av att träna för mycket också. Individ anpassa helt enkelt tycker jag, sålänge hunden mår bra finns det inget rätt eller fel!

Kallaterrier
1

Man gör så mycket som man vill och som hunden mår bra  och fungerar harmoniskt av. Däremot tycker jag att alla hundar borde få någon form av nosarbete, det är kanonstimulans för den absoluta majoriteten av våra hundar. det behöver inte vara milslånga spår, det kan vara enklare sök, man "tappar" något på promenaden och låter hunden leta upp saken ett par gånger, man slänger ut torrfodret på marken i skogen, i parken eller gräsmattan och låter hunden jobba för sin mat, man lägger ett personspår, man letar upp leksaker osv.

Zadeira
0

Jag tror att din styvfar, som du skrev hade mest brukshundar, kanske är van vid och inställd på att det är den nivån av träning en hund kräver, särskilt om det är en väldigt aktiv och vältränad brukshund. Så för honom är det kanske nästan lite otänkbart att man skaffar hund på ren sällskapsbasis.

Jag tror att så länge man ser till att hunden får det den behöver på individuell basis, hunden mår bra och är harmonisk, så behöver det inte alltid vara så himla mycket träning varken fysisk eller mental. Märker man att det saknas något för hunden får man öka träningen och göra annorlunda, men märker man att hunden mår bra är det absolut inte ett krav eller måste att det måste tränas bara för att.

jenmjao
0

Jag har en schäferlabrador sedan 5år tillbaks, hon kräver olika i perioder. Hon kan vara en riktig soffpotatis i flera veckor till att vilja ta långpromenader och tjuta tills hon får sin motion. Men för det mesta anpassar hon sig efter mig och mitt mående, Alla hundar är inte så men jag har haft väldig tur. Krävande ras som inte kräver :)

Lexie82
0

Tack för alla svar, de fick mig att  må mycket bättre! =)