Attackerad hund
I eftermiddags blev min äldsta storpudel Dafne påflugen av vad det ser ut som en amstaff. Den satte tänderna och där hängde den för dom släpper ju inte dom hundarna. Dafne skrek som bara den och försökte fly, jag grät och skrek och fick hålla fast henne så att det inte blev större skador på henne. Min väns sambo fick försöka få bort den andra hunden då ägaren inte gjorde så mycket. Till slut släppte den och jag tog upp Dafne i famnen för att springa bort med henne då jag inte vet hur pass skadad hon är och jag vill bara bort från hunden. Då släpper ägaren sin hund (?!) och då springer den ju självklart till Dafne igen och hoppar upp efter henne så jag får snurra runt hela tiden. Vet att man inte ska lyfta dom men hade jag inte haft henne uppe hade hunden bitit fast igen. Min väns sambo knäar hunden och vi flyr därifrån med våra hundar. Var så chockad, ledsen och upprörd att jag bara brydde mig om Dafne och letade sår och ville därifrån så fick ju tyvärr inte tag i något namn eller info om ägaren. Såg inte så farligt ut på Dafne och hon verkar inte ha ont. Men nu när min chock lagt sig så rakade jag där hon blev biten och där är en del sår så tänkte ta henne till vår veterinär imorgon så dom får titta på det då dom har stängt nu. Finns det något sätt att få tag i denna mannen? Ska åka tillbaka lite då och då och se om vi ser han eller någon av dom andra hundägarna som också var där. Min väns sambo som gick emellan såg vi sen blev biten i handen och knäet blev ju skadat så han är på akuten fortfarande. Usch, aldrig varit med om liknande! Var så rädd att hon skulle dö där när hunden siktade mot strupen och som hon skrek… Nä fy detta glömmer jag aldrig.
Fy tusan vad hemskt!😕Det kan bli svårt att få tag på den knepiga människan med hunden som anföll, men jag håller tummarna!
Hoppas att Dafne mår bättre snart🌺
Tyvärr tror jag också det kan bli svårt att få tag i ägaren.
Hoppas ni alla snart repar er både på in- och utsidan! 🌺
// Harley
Fyfan vad hemskt, skulle aldrig kunna föreställa mig. Styrkekramar! 🌺
Det kan bli svårt att hitta människan igen (speciellt eftersom denne kanske vill hålla sig undan från platsen nu). Ibland finns det ju Facebook-grupper över hundägare i ett visst område (T.ex. "alla med hund i X").
Ifall ni polisanmäler händelsen (tänker med tanke på att din väns sambo blev skadad) så kanske det är större chans att ni hittar personen eftersom polisen har mer resurser. Däremot ska man inte hoppas på för mycket för beroende på var man bor så har de ibland "bättre" saker för sig … men det skadar ju inte heller 🙂
Gud så hemskt!!! Lider med dig! Hoppas det går bra hos veterinären! Fråga runt bland bekanta om någon känner igen personen.. Jag hade nog inte vågat konfrontera killen ute om du ser han med hunden. . Kan ju hända igen.. Nospuss från Luna
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Självklart ska det polisanmälas - oavsett om ni får tag i mannen eller ej.
Sedan kan du väl efterlysa på ex. facebook utifrån hur hunden ser ut?
Polisanmäl direkt!!! Se till så att skadorna på personen dokumenteras. Det kommer att ses mycket allvarligare på än skadorna på din hund. Se om du hittar någon facebookgrupp på området och efterlys. Det är mycket möjligt att andra råkat ut för samma sak.
Polisanmäl händelsen - det SKA man göra. Och se till att åka med hunden till veteinären så de får kolla och göra rent såren. Det behöver inte alls vara en idiot söm äger den andra hunden. Du ballade ju ur (vilket är helt normalt), och det kanske den andre också gjorde och visste inte vad den skulle göra. Hunden behöver ju inte heller ha hoppat på andra hundar tidigare, utan det kan ha kommit som en överraskning för ägaren. Sätt upp lappar om att att du söker hundägaren, kanske också på blocket eller liknande, och fråga runt i området du var om någon känner till den. Om du vill ha tag i honom. Borde gå. Tråkigt att du råkade ut för det. Hoppas ni mår bra allihop.
"På natten är alla katter svarta"
Tack för era ord! Känns bättre nu när det mesta lagt sig och man kommit till ro. Dafne har sovit det mesta sen vi kom hem men det tog nog rätt hårt både fysiskt och psykiskt på henne så det är nog bara bra hon får sova av sig.
Veterinären ska vi som sagt till imorgon och checka av henne för säkerhets skull.
Och polisanmälas ska han självklart göras. Ska prata med min vän med sambo imorgon om detta så vi gemensamt kan anmäla denna man. Dom pratade om att dom kanske tyckte han verkade påverkad, men jag vet inget.
Huvudsaken är att både Dafne och min väns sambo som hjälpte Dafne ifrån att slitas itu kom lindrigt undan, men därför ska en anmälan ske, så det förhoppningsvis inte händer någon annan. För detta var hemskt att uppleva och det måste bli bättre ägaransvar, sen kan alltid olyckor hända ändå, men detta hade kunnat förhindrats.
#8 Spelar ingen roll. Om man har ansvar för en hund som är så stark att den kan åsamka så mycket skada så får man inte balla ur. Det är inte acceptabelt.
Om man inte rent fysiskt kan hantera sin hund om det skulle krävas så har man fel hund!
Vilken dåre fy!! Förstår att du både är ledsen och förbannad. Hur kan man ha en sådan hund lös, man slutar aldrig att förvånas över människor! Tur att Dafne inte var en liten hund då kanske hon inte haft samma tur.
#11 Ja vi hade två små hundar och en valp med oss också så det var ändå tur i oturen att det var Dafne som blev offret om där nu tvunget skulle behöva vara ett offer. Småhundarna hade inte klarat den stora starka munnen och valpen hade kunnat få större psykiska problem och som tur var skyddade Dafnes öronpäls det mesta. Bara glad att det gick så bra som det gick!
Fy vilken hemsk upplevelse. En riktig mardröm. Hoppas ni hittar ägaren så att han får en anmälan på sig. Sånt här ska ju bara inte få hända. Kram till dig och Dafne.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Blev hon chockad skulle jag definitivt behandla det. Finns det någon veterinäör i närheten som förstår efterchockbehandling, kontakta dem.
Annars kulle jag i alla fall minst köra med adaptil i kombination med tex antistress eller zylkene i 10-14 dagar.
Låt henne vila och ta det lugnt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag har själv en hund som biter sig fast och ruskar, hon går in i jakt/byte. Hon har dock aldrig stuckit till någon annans hund utan det har varit min andra tik som fått ta smällen vid något tillfälle. Det är mycket möjligt att ägaren blev chockad och h*n kanske inte alls släppte hunden utan fick svårt att hålla fast den? Hur som helst. Anmäl och försök att få tag på ägaren, denne kan mycket väl må skitdåligt över det inträffade och vill (förhoppningsvis) höra att det gick bra med din hund. Ägaren behöver varken vara en idiot eller obrydd av det inträffade. Det kan lika gärna vara första gången hunden uppvisade sådana tendenser och även om det naturligtvis inte lindrar eran hemska upplevelse så tycker jag att det kan vara värt att påpeka i en tråd där det lätt blir lite hetsjakt och hårda ord.
Lätt att vara efterklok och dessutom i stundens hetta när man måste hantera saker, men du skulle krävt ägaren på namn och telefonnummer direkt. Jag förstår att det var svårt läge, med flera hundar och skada på hund och människa, men då hade det ökat sannolikheten att ni får tag i personen nu. Tänkte även ur försäkringssynpunkt, uppstår det något så borde hans försäkringsbolag stå för det både på människa och hund.
Det viktigaste är att ni alla är okej just nu, men försök ta tag i polisanmälan så fort ni kan. Dokumentera skador också ordentligt och se noga till att veterinären skriver ner och dokumenterar din hunds skador.
Vilken hjälte din väns sambo är som tänkte klart, snabbt och och kunde ingripa fysiskt!
Förstår din chock helt och vad skönt att det inte vart så farliga skador. Jag tror säkert denna hundägare kommer gå där fler gånger och vem vet kanske detta har inträffat tidigare med annat offer. Släng ut lite rop på FB om du har brukar vara en del hundfolk som har kollen på andras hundar bra signalement att du efterlyser ägare passa dig för att hänga ut någon bara. Många kramar och hoppas att allt går väl för Dafne🌺
Åter igen, tack för alla fina ord, det värmer. Dafne beter sig som vanligt om än fortfarande trött. 🌺
Ska gå på Metacam nu i några dagar enligt veterinärens ordination.
Är så himla irriterad över att vi inte fick ägarens info, får se om vi kan hitta han eller någon av de andra hundägarna via en facebook grupp för hundägare i den kommunen.
Fick bekräftat idag när jag pratade med min vän att efter hunden släppt Dafne och ägaren höll i hunden, och jag skrev att han släppte hunden sen, det var sant. Hon sa att han höll i hunden och sedan när jag lyfte upp Dafne för att gå iväg så släppte han medvetet hunden. Tyvärr så vet man ju då vad det är för en människa, vem gör så? Usch nä. Han sa ju också sen när han gick förbi med sin hund när jag tittade efter sår på Dafne att "Nu har dom glömt allt, så nu är det lugnt" så försökte han ta fram sin hund till Dafne men hon morrade direkt hon såg hunden. Javisst har hon glömt… not…