Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1366 ggr
Naviifax
0

Bravecto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder Bravecto till Navi och hon har inte fått en enda fästing sen hon åt sin tuggtablett! Safe to say att jag älskar det MEN idag efter vår vanliga skogstur har jag änsålänge hittat 9 krälande små äckelfästingar i pälsen. Dem sättet sig inte utan krälar liksom ut ur pälsen för ena stunden har hon inga sen har tre styckna krälat fram så jag kan plocka bort. Så jag undrar om någon har erfarenhet av det här. Har dem absorberat giftet och därför krälar ut? Kan dem sätta sig på oss/vår innekatt? Har borstat igenom henne med både underhullskarda och vanlig borste så hoppas det inte finns fler. Men det är så j*vla äckligt!!

@adventuresofnavi | instagram

TjockaBerta
0

Ja så hade min pudel det förra sommaren. Minst 5 varje dag som kröp i pälsen. De som han sätta sig dog men satt kvar, främst i öronen, och fick skrapas loss. 

Jag skulle tro att de sätter sig på katten om de kan. Själv har jag aldrig haft så många fästingar som förra sommaren för de kröp över på mig. 

Aldrig mera Bravecto för oss.

>>>Malum domesticum<<<

Anibaz
1

Min fick sin första tablett för 3 veckor sen. Vistas i skog varje dag där hon är lös. Har inte sett en enda fästing på 3 veckor, varken som sitter fast eller lös i pälsen. Innan tabletten hann jag nog plocka 6 stycken på henne.

Om fästingen fått i sig giftet så dör dom. Jag tror att de undviker att bita för huden måste ändå utsöndra något som gör att de inte sätter sig lika gärna. Däremot kan de absolut sätta sig på både dig och katten, ni är ju oskyddade så att säga.

Kallaterrier
2

Bravecto fungerar inte avskräckande som Frontline, Scalibor och Ex-spot. Bravecto dödar fästingen när den biter, det är inte avsett som avskräckande. De har alltså inte hunnit bita din hund om de kravlar runt och kan därmed inte sprida fästingmedel. Det låter som din hund gått genom ett fästingtätt område, då blir det så ibland. Ja, har du fästingar som kryper kan de  hamna på katten.

Lexie82
1

Jag är inne på min andra sommar med bravecto. Hittills i år har jag inte sett en enda fästing sedan jag gav tabletten. Förra året hittade jag en som torkat och dött, och en som kröp runt. Det är som #3 säger, bravecto är ju inte avskräckande som andra medel är. Däremot är det (vad jag hört) överlägset på att inte ha några bieffekter. Det påverkas ju heller inte av att hunden badar och såna grejer, vilket jag gillar.

ChristineF
2

Du kan ju kombinera bravecto med något naturligt avskräckande för bättre effekt mot krypande fästingar, t.ex. örtspray (finns flera recept om man googlar), bärnstenshalsband, bricka i halsbandet, b-vitamintillskott eller schampo med ört- eller tjärdoft.

Maleficum
1

Vet att Bravecto inte ska funka avskräckande men min erfarenhet förra sommaren är att det till viss del gör det ändå. Var flera gånger Fästingar först kröp ner i pälsen på Fjant för att sedan krypa ut igen utan att sätta sig på honom.

Innan han fick tabletten hade han vid en promenad över 30 fästingar som satt och kröp runt på honom (sluta räkna efter ett tag) men efter tabletten hade han väl max fem som satt sig och dött och ett fåtal som kröp ner i pälsen för att sedan krypa ur igen under hela sommaren.

Men när vi hade scalibor så hitta vi även då enstaka fästing som satt sig (och dött) och enstaka krypande så oavsett medel så är det ju inte 100% fritt från fästingar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu