Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 875 ggr
Minmilou
0

Spondylos..

Fick veta förra veckan att min bäste vän har fått spondylos..dock är de milt men han är bara 5 år. Jag ser inte på honom att han har ont, men han har varit seg o slö den senaste tiden. Just nu äter han smärtstillande för o se om jag märker någon skillnad på honom. Vet ni något annat man kan ge? Jag ger nyponpulver och har hört att grönläppad mussla kan hjälpa lite, nån som testat de? Sen undrar jag om någon vet hur det kommer sig att de får spondylos?

Maleficum
0

Vår labbe (snart 12 år) har spondylos. Hon brukar få cartrofen ca 1 gång i månaden. Sen får hon sen förra sommaren även previcox dagligen (hon lyckades knäcka sig ordentligt och fick ryggskott då). Sen masserar mamma henne så gott som dagligen och hon har speciella övningar att göra samt vattentrampar.

Hon har bättre dagar och sämre dagar.

Varför dem får det kan ha olika orsaker, vissa raser är det mer genetiskt och hos vissa "bara" kommer det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tokryck
0

Det finns ju något annat som orsakar spondylosen. Så har flera veterinärer sagt till mig i alla fall.

Jag tror helt klart att grönläppad mussla kan hjälpa. Nypon har jag ingen erfarenhet av men jag  tror att grönläppad mussla är bättre.

Jag skulle köpa senior av detta märket: http://www.svenskadjurapoteket.se/leder-rorlighet.html

Minmilou
0

Tack för alla svar! Tycker bara de är väldigt jobbigt, han är bara 5 år och redan fått det :(

Changrila
0

Vad som också är bra att göra är att ta hunden till en riktigt bra fysioterapeut som kan hjälpa dig med hur du ska hålla musklerna i toppskick. Ju bättre hunden är i muskler osv desto lättare blir det för den att leva ett bra liv trots övriga problem.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Tokryck
0

Exakt det #4 säger. Jag skulle dock först prata med veterinären först för att få reda på eventuell orsak till spondylosen. Ta en diskussion. Som sagt, både min senaste veterinär och den förra jag hade till en som (även den) fick diskbråck sa båda två att spondylos beror på något. Det är inget som kommer ensamt. Tråkigt att behöva säga det men det kan också vara bra att veta.

Jag förstår att det är jobbigt. Jag tog bort min hund nyligen, fem år gammal. Så att få en sjukdom som påverkar hunden i så tidig ålder förstår jag helt.

Minmilou
0

Tack för era svar! #5 Ska tillbaka till veterinären nu på torsdag och ta prover o lite så. Men jag undrar verkligen vad som gjort att han fått det..han har aldrig varit överviktig eller direkt gillat hundsporter som agility osv. Då man undrar ju hur de uppkom :( Men usch stackarn..beklagar verkligen :(

Yipp
0

#6 Det finns ärftlig spondylos, så det behöver inte bero på något speciellt som har hänt. Angående grönläppad mussla, så är det glokosamin man är ute efter (vilket finns i grönläppad mussla).

Tokryck
0

#6 Det är ju inte bättre men det skulle ju vara bra om det är det i detta fallet i så fall.

Anledningen till att man är ute efter grönläppad mussla är ju att mängden glukosamin är högre.