Augusto Deoliveira
Ni kanske sett lite av hans videos på FB i media på sistone. Vad tycks?
Ska bli intressant att höra era negativa kommentarer 🙂
Subliminal impressions.
Jag har själv en Schäfer ska jag tillägga.
Sen kan jag tillägga att Augusto är en nära och bra vän till mig. Shoot
Min schäfer är enormt undergiven av naturen, tik. När jag tillrättarvisar henne så behöver jag bara titta på henne och peka med fingret så gör hon vad jag vill. Och DÅ tror människor att jag måste varit ELAK.. 🙂 Nej.. schäfer är SÅ.. speciellt tikar. Om du har en osäker och obalanserad schäfer… då är DU obalanserad. Schäfrar är enormt kloka och villiga att lära hela tiden. Dom är lojala, lekfulla, vaktiga , har ett sunt förnuft.
Och vem är jag? En supersnäll tjej som inte är särskilt dominant..
När en schäfer är under lydnad så varken viftar eller lyfter en schäfer på svansen. OM en schäfer lyfter på svansen så är den dominant och lyder inte DIG. (Såvida det inte gäller lek, för då har dom "leksvans" som är till hälften upplyft och viftar.
Jag kan säga till min schäfer: - Nu ska vi bada. Då sänker hon direkt huvudet, men går lydigt till badkaret och hoppar i. Jag har INTE tvingat henne. Hon gör det helt frivilligt. Schäfer är så!!! Fatta.'' Men om jag skulle filma henne så ser det ut som om hon lider eller nåt, för att hon gör sig själv undergiven. Schäfrar är lojala och alltid villiga att göra sin ägare till lags.
Och jag blir enormt arg och ledsen när folk går på hatprojekt mot Augusto här i Sverige också, för han har redan blivit granskad av alla möjliga myndigheter utan att dom hittat något fel. Han är bög. Han är från Brasilien. Han läspar. Han bor i fel länsdel av USA. Han är framgångsrik. Det gillar inte folk.
Gå för sjutsingen inte på det negativa som sägs om honom, utan att göra din egen hemläxa.
Jag läste till "när en schäfer lyfter svansen så är den dominant"……sen tappade jag totalt intresset för inlägget 🤐
Vad är egentligen syftet med den här tråden? Att få medhåll? Mothugg? Starta en debatt? Med tanke på att TS är god vän med personen som i så fall diskuteras är det bara dömt att bli personangrepp och tråkigheter.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Förebygga mothugg. Läs på innan ni går på hatsajten.🙂
"Ska bli intressant att höra era negativa kommentarer". Vad vill du att vi ska säga som är positivt med videon då? 🙂
TS kanske själv borde "göra sin egen hemläxa…"? Tror du är på fel forum om du vill ha medhåll.
Inte sett ett jota om det TS skriver om, men om en schäfer inte får vifta på svansen när den är under lydnad, ja då vet jag inte om det är ett vidare hundliv. Finns inget snyggare än en viftande schäfersvans under lydnadstävlingarna.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#4 Det var intressant.. att du tappade intresset. Jag har kunskap om schäfer så shoot. Vi kan gå igenom schäferns alla stadier av svansföring. 🙂
# 9 Har du haft schäfer/ har erfarenhet av schäfer?
#7 Vilken Video menar du? För jag har ju inte bifogat någon.
#11 haft en egen, nej. Har erfarenhet, ja.
#9 En schäfer som är sund och normal är enormt lojal och arbetsvillig och tar allt på största allvar om man har rätt ägare. Dom MÅSTE arbeta antingen fysiskt eller psykiskt, annars får du en instabil schäfer. Jag har en en schäfer som måste arbeta psykiskt, inte lika mycket fysiskt. Schäfern är ju i från början en vallhund. Om den inte får uppgifter, så får den olater istället.
Tro mig. en schäfer daltar man inte med.
#14 och vad är din poäng i det hela? Vad har det med att se en hund vifta på svansen när den får jobba?
En hund som älskar att jobba, den viftar på svansen.
En hund som är trygg med sin ägare, den viftar på svansen.
En hund som älskar att vara sin ägare till lags, ja även den viftar på svansen.
Eller viftar ska jag inte direkt använda mig av, svansen går ju som en propeller 😉
Det vred sig seriöst i magen på mig när jag kikade på några utav hans videos. Sättet han tränar på faller mig inte i smaken alls.
#14 Min poäng är att många misstolkar Augusto och hans "metoder" som folk sagt att han använder elhalsband och allt möjligt. Bullshit.
Ja jag håller med dig. En hund som är glad och arbetar, den viftar på svansen, MEN inte en schäfer!
Lär dig tolka svansen och huvudet :)
#17 Underligt, alla schäfrar som jag tränat med, där har svansen gått som en propeller under hela passet/tävlingen. Precis som med min labbe. Och grannens whippet. Och tränarens aussie och border terrier. Och…
Inte har någon av de schäfrarna sett lidande ut, någonsin när jag varit med. Oavsett om det är lydnadsträning, lek, eller kloklippning.
När jag säger till min schäfer, som jag aldrig någonsin högt rösten mot eller behandlat illa på något sätt, att "nu ska vi bada" (t ex).. då gör hon sig själv undergiven, sänker huvudet och svansen viftar INTE! Nej, men hon gör vad jag säger bara genom att jag snällt säger att vi ska bada. Folk skulle kunna tro att jag misshandlat henne eller nåt.. men åh nej.. snarare tvärtom, skämt bort henne med både kel och godis och att hon får ha sina egenheter.
Min hund är så. Hon är schäfer. När hon jobbar så tar hon det på allvar. Ändå är hon INTE en lågställd schäfer (Om ni vet vad det är) Många av Augustos schäfrar är lågställda, alltså; dom har en germansk lutning, såsom en riktigt tysk schäfer ska ha. Ländryggen står lägre än bogpartiet. Det kan misstolkas som .. jag gud vet vad. Bild kommer.
#17, Så hans videos stämmer inte? Tråkigt då att han lägger upp dem på YouTube för vem som helst med lite erfarenhet av hund kan se att det är INTE glada, positiva hundar som gör som husse säger för att det är kul. El eller ej, att döma av hans videos så är hundarna inte särskilt trevligt tränade. Och ja, jag har erfarenhet av schäfer och rekommenderar dig att till exempel åka och titta på SM i bruks eller lydnad; Glada, lydiga, arbetande schäfrar - med viftande svansar!
#17 Vilken video tänker du på då? Länk tack?
#17 Du ska veta att det är så många människor som är supernöjda med hans hundar, men han har hatare efter sig, speciellt från hans hemkommun. Största hataren heter Lisa Papi och hon tillhandahåller en sida även på facebook för att försöka få bort honom från communityn.
Detta är en germansk lågställd schäfer. Visst ser det ut som den har fått spö?
#23 Det där är väl en bild av vad vi brukar kalla en "räkryggad" schäfer på svenska, alltså en utställningsavlad schäfer.
Vad är fördelarna med en räkrygg över en svensk bruksschäfer (rakryggad)?
#23, Nej, det gör det inte. BTW, du har taggat dig själv i #21 och 22, lite svårt att veta vem du menar då :-) .
#24 Ja visst ser det ut som det fått spö?
#25 Det var menat till #15
Och till #18 vill jag säga att en schäfer alltid använder sin svans, framförallt till balans i agility och snabba vändningar av olika slag. Jag menar inte att en schäfers svans är passiv, men den skiljer sig nämnvärt rån från tex en terrier som viftar på den hela tiden eller håller den i stånd. Fler frågor?
Och sedan finns det hundraser som alltid har svansen igång i en fin gång såsom te x setter. Dom kan vifta på svansen ändå fram till dom "hugger". Alla hundar är så olika, men nu pratar vi Schäfer. Dom har en alldeles speciell mentalitet.
#26 Vad har det med saken att göra? Jag frågade vad som var fördelen jämfört med bruksschäferns byggnad.
#27 Och jag säger att jag ser exakt samma sak mellan alla raserna inkl schäfer, iaf de individerna som vi tränar med. Och jag ställde ingen fråga i #18.
#28 Jag frågade dig också om du har erfarenhet av Schäfer? Jag pratar inte om någon fördel, utan jag har sagt att Augusto har några germanska lågställda schäfrar..
Vad är det du ser mellan ALLA raser? Hänger inte riktigt med dig nu
#28 Om du tränar hundar borde du ha sett en avsevärd skillnad i träning med schäfer? Ganska stor skillnad på labbe och schäfer och beror det på ifall du har jaktlabbe eller?
Fast har du jaktlabbe kör du knappast lydnad annat än i jaktändamål? Isåfall har du en sällskapslabbe.
.🐶
#31, Vad var det för logik? Ok, på riktig toppnivå (vi snackar SM, landslaget och VM) kan det vara svårt att köra tävlingslydnad OCH jakt eftersom hundarna skall vara i totalt olika "mode" men varför skulle man inte kunna köra både lydnad och jakt med en jaktlabbe? En jaktlabbe blir för övrigt inte en showlabbe för att den bara tränar lydnad och inte jakt…?
#33 Jag tror det kanske finns någon labbetråd i hundar i fokus. Nu pratar vi schäfer och Augusto. Inga skillnader mellan raser eller så.
Sedan frågade jag i mitt andra inlägg ifall du har en äkta jaktlabbe?
Sov gott och dröm om schäfrar :)
Ja, det är en jaktlabbe jag har, vad spelar det för roll? För övrigt så går det alldeles utmärkt att träna med en schäfer så att den har en glad, viftande svans och toppade - inte bakåtstrukna - öron. Fast då får man släppa förlegat dominanstänk och gammalmodiga träningsmetoder… Sov gott :-) !
#36 Ja jaktlabbe är ju uppfödd för sitt syfte. Visst går det att halvdant träna upp andra egenskaper också. Men du om någon borde veta att man ska alltid utgå ifrån hundens egenskaper och medfödda instinkter :) Natti natt
Du verkar ha missat det men en schäfer råkar liksom vara en hund. Och om den här personen har "germansk lågställd schäfer", vad har då du? Germansk högställd schäfer? Vit dessutom?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#39 vit schäfer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kika gärna in på hans kanal :)
#37, Ja, jaktlabbe är rätt hårt avlad på sina jaktegenskaper - vilket även gör dem till otroligt duktiga hundar på till exempel brukssök (tror SM har vunnits av labbar minst fyra år i rad?) där det ingår lydnad. Vi har också i många år haft med en jaktlabbe i lydnadslandslaget, häromåret kom de bäst av svenskarna på VM. Ja, jag vet att det inte skulle handla om labbar men precis som schäfern så är det en HUND och SÅ mycket skiljer det inte mellan träningssätt. Jag har som sagt även erfarenhet av schäfer och det finns - också som sagt - andra metoder än Augustos, betydligt trevligare för hunden och med trevligare resultat. Gäller både ren lydnad och problemhundar med, för den delen. Tror dock att jag talar för döva öron här…
Hunden på bilden ser knappast ut att ha fått spö - en hund är liksom mer än bara svansen. öron t ex uttrycker mycket och denna hund ser inte det minsta rädd ut.
I övrigt vet jag inte ens vem du pratar om från början.
Googlade hans namn och det första jag fick se var en kille med flera schäfrar och de flesta har stackel på sig - väldigt trevligt…..😡
#17 Du verkar skriva om kuvade hundar. Inte om rasen schäfer.
Du generaliserar väldigt mycket i denna tråd tycker jag. Du pratar som att många beteenden skulle vara rasbundna. Alla hundar är individer och du kan inte dra alla raser över en och samma kam. Finns schäfrar som är uppe i eliten som både viftar på svansen och inte gör det och samma med terriers som du menar alltid viftar på svansen, har själv en terrier som älskar lydnadsträning men han viftar inte på svansen frenetiskt bara för att han är en terrier.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#42 Jag har kollat på några av hans videos som du tipsade om att göra, men blir faktiskt riktigt ledsen när jag ser dom. Om man kollar på videos där han hjälper andra hundägare så ser vi enbart en man som stryper (med stackel) hundar till lydnad och blir väldigt ofta fysisk.
Är detta bra träning enligt dig? För enligt mig är detta djurmisshandel.
Vet inte om du är dåligt uppdaterad, men det finns inga vita Schäfrar. Det finns dock en ras som heter Vit Herdehund. Är din inte registrerad som sådan räknas den som blandras, för vita "Schäfrar" får inte registreras som Schäfrar.
Dessutom, det där med att Schäfrar ska se ut som räkor och inte vifta på svansen var det löjligaste jag har hört på länge. På min brukshundsklubb finns massvis med vackra bruksavlade Schäfrar vars svansar går som propellrar hela tiden i elit-klassens lydnadstävlingar. Om något så får dessa hundar högre poäng än de som inte viftar på svansen, för det ger ett mycket bättre helhetsintryck om hunden är glad och energisk.
Den där mannen som du verkar dyrka, hans så kallade "träningsmetoder" är inget annat än rent djurplågeri. Hade han varit svensk hade han antagligen fått djurförbud för länge sedan.
Har aldrig hört talats om denna kille och ser inte vad som gör att han är en bra hundtränare. för i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=MqygPL72VOc mellan 6.10 - 7.10 ish när han ska gå med hunden så ser det ut som han försöker härma Cesar Millan metoder men han ser väldigt stel ut och ser inte alls ut som han vet vad han gör vilket jag inte tror han heller gör. Tror inte han har någon utbildning för att hjälpa problem hundar eller ens för att träna hundar.
Om jag hade anställt han som hundtränare och sen sätt hans teknik hade jag avbrutit träningen och skällt på han och sedan bara gått där ifrån. Så fattar inte vad du ser vad han gör som är bra.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Det låter som att TS har startat en tråd för att få skriva alla andra i tråden på näsan med sin oerhörda kunskap…