Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 694 ggr
smellcaramell
0

Är det läge att skaffa hund?

Sitter just nu och funderar på om det kanske är läge att skaffa en hund till (egentligen är jag själv rätt säker men behöver väl en liten push). Har letat hund ett tag nu men känt att det inte är läge att skaffa en 8v valp då jag inte har råd att vara hemma så länge, men idag dök det upp en hund som passar mig perfekt som är 17 veckor, vilket innebär att den är bra precis 6 månader tills jag börjar mitt jobb i sommar där jag kommer jobba dygn(heltid), fram tills dess är jag timvikarie och kan i mångt och mycket välja själv när jag kan/vill jobba. Det känns som att det är lite "now or never" och detta var så sjukt passande, valpen är rätt ras, den är 6 månader när jag kommer behöva lämna den hos mamma och pappa längre tidsperioder, den kommer förhoppningsvis kunna vara ensam någon timme eller så när jag börjar plugga i höst och ska på föreläsningar o.s.v. 

Så i stort: Från nu fram tills midsommar kommer den vara hemma med mig och hos min mor när jag jobbar, i sommar blir det samma sak bara det att jag då jobbar 25 timmar i sträck o färre pass per vecka. Ekonomin går ihop utan problem även i höst när jag börjar plugga o.s.v. Är det rätt att köra? Känns som att jag inte kan få ett bättre läge, och hunden jag har nu börjar bli äldre och känner att vi kan behöva ta det tuffa beslutet när som helst och att leva utan hund tills nästa "guldläge" känns rätt trist (själviskt, ja!). 

Edit: Ursäktar eventuella felstavningar, dålig meningsuppbyggnad o.s.v. Det har varit en lång dag idag🤦‍♂️

[loveisall]
1

Uttryck dig rätt annars får du hundvärlden på dig som vill att man ska gulla ihjäl alla hundar och göra dom till människor.  

Nej.. mitt enkla svar är: Om du känner att du kan ha ansvar för en hund medan du har annat för dig och har en backup och försäkring och en backup för veterinär.  Go for it.

taylor__lambert
0

Ja, why not. Du har ju redan en hund, en 6 mån gör inte mycket skillnad då har du ju den "värsta" kiss och bajs tiden över.

Själv vill jag också gärna skaffa en till innan min nuvarande försvinner från jorden, just för att jag kanske kan fokusera på annat än just bara sorgen och tomheten som kvarstår. Tycker du rätt individ och rätt kombo dykt upp och du känner att allting passar så go for it :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta