Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2278 ggr
LinaK
0

Schapendoes, berätta allt om rasen!

Har fått upp ögonen för denna ras och jag tycker dom verkar väldigt charmiga men har aldrig träffat någon själv vad jag kan minnas. Ni som äger rasen eller känner någon får gärna berätta om rasens personlighet. * Hur är dom till sättet? * Hur aktiverar ni era hundar? * Är dom reserverade mot främlingar eller mer sociala? * Hur mycket pälsvård lägger ni ned varje månad? * Någon uppfödare ni rekommenderar eller inte rekommenderar? (Dom ni inte rekommenderar kan ni skicka via PM så det inte blir någon öppen pajkastning) Skriv gärna allt ni bara kommer på :)

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Achillcs
1

Hej! Vad trevligt att du fått upp ögonen för denna fantastiska ras! VI har själva ägt tre stycken och dem är verkligen charmiga! 

*** Hur är dom till sättet? 
**Mycket individuellt, men om jag skulle sätta en sammanställning på dem vi har haft så skulle det bli: Glada, sociala, familjekära, älskar att vara med på allt och lättlärda. 

*** Hur aktiverar ni era hundar? 
**Den första Schapendoesen vi hade gjorde jag allt med eftersom att det var min hund, freestyle, agility, spår, flyball, lydnad, you name it. Det han fick delta i testade vi iallafall på och såg sen om både jag och han tyckte det var roligt. 
Dem andra två har mest varit sällskapshundar med lättare aktivering på hemma plan utav olika anledningar. 

*** Är dom reserverade mot främlingar eller mer sociala? 
**Mycket sociala! Vissa kan vara lite tveksamma de första minutrarna men det glöms snabbt bort medan andra är snabbt på direkt och ska kolla vem du är och liknande. Sedan är det inte ovanligt att när en Schappe (beroende på individ) har hälsat så går den och lägger sig.

* Hur mycket pälsvård lägger ni ned varje månad?Den vi har kvar nu klipper vi ner (hon trivs bättre med det och är bara gårdshund så vi ser ingen anledning till att ha kvar den långa pälsen), men på dem andra två så la vi ner kanske en timma i veckan? När vi fann en tova eller början på en så borstade vi ur den. Ska du hålla på med utställning så blir det såklart mer under vissa perioder.  Men gå igenom hunden grundligt minst en gång i månaden är mitt tips :)

*** Någon uppfödare ni rekommenderar eller inte rekommenderar? (Dom ni inte rekommenderar kan ni skicka via PM så det inte blir någon öppen pajkastning)
**Finns några uppfödare som är fantastiska och några som man verkligen ska passa sig för! Tror dock att jag skickar ett PM om detta! :) 

Är det något mer du undrar så får du gärna fråga! Är kass på att komma fakta rakt upp och ner!

nadilda
1

Jag har en schapendoes på drygt 1 år så kan berätta lite utifrån framförallt henne, men de flesta schappar jag träffat har varit väldigt lika henne.  Hon är en riktigt glad liten skit,  jag förstår knappt hur man ens kan vara så lycklig hela tiden! Hon är väldigt lätt att ha att göra med och ha med på olika ställen, hon brukar bara gilla läget.  Jätte skoj att träna med då hon är en riktigt arbetsnarkoman med stort föremåls- och matintresse och dessutom väldigt lättlärd. Hon är en riktig mattegris och ska helst vara nära, nära! Hon gillar andra människor och är definitivt inte reserverad utan hälsar glatt och artig på alla, men det är familjen och framförallt jag som gäller.

Hennes mer negativa egenskaper är väl framförallt separationsångesten som vi fått jobba jätte mycket med, men som börjar bli bättre nu. Hon kan även vara väldigt otålig och ha extremt bråttom,  men tror det har att göra med ålder också.

Jag aktiverar förutom med en hel del vardagsaktivering henne framförallt med tävlingslydnad, personspår, lite sök, lite rapport och lite drag. Hon hakar med på allt, men klarar utan problem  lugna perioder också. Hon är extra förtjust i aktivering som kombinerar arbete med huvudet och kroppen. 

Just nu lägger jag ner kanske en halvtimme per dag på pälsvård, men hon byter päls nu så det därför. Lär bli betydligt mindre när hon är färdig.

LinaK
0

Åh vilka bra svar ni kommer med. Verkar vara en helt fantastisk ras :) det enda bekymret är pälsen som verkar kräva lite mer än vad jag skulle vilja men är nog ändå värt att kolla in rasen lite mer och kanske se om man kan få träffa någon uppfödare. Har ni någon uppfödare som ni rekommenderar? Och #1 tar gärna emot PM på uppfödare som man borde undvika av olika anledningar.

nadilda
0

#3 Ja det är verkligen en fantastisk ras! Min vovve kommer från Lightschaps och jag är helnöjd med kenneln på alla sätt och vis.

slarvigt
1

Vad kul att ni hittat schappen! :) Jag har en underbar tik på 2 år. Hur är dom till sättet? Glada, sociala, arbetsvilliga och vill vara så nära som möjligt. Min är flamsig och flaxig och blir lätt frustrerad i träningssituationer ifall det inte går tillräckligt snabbt - men så har inte vi tränat supermycket på att "lugna ner" heller. Hon älskar alla människor och de flesta hundar, men där har hon blivit något mer restriktiv det senaste året. Hon är väldigt lättlärd och skulle kunna lära sig allt om passivitet, platsliggning och att vänta ifall matte pallade träna på det ;) Att lämna henne ensam är för övrigt inga problem. Hon är lugn med det och har aldrig förstört något. Hur aktiverar ni era hundar? Vardagstränande av lydnad och tricks och hundparkour. Nu har vi även börjat med agility vilket hon älskar (tror iofs att hon älskat allt vi introducerat för henne). Är dom reserverade mot främlingar eller mer sociala? Supersocial >_< Hur mycket pälsvård lägger ni ned varje månad? Några timmar… Min hund har en mjukare päls än andra vuxna schappar jag träffat, så jag undrar om den tovar sig mer? För andra schappeägare jag känner behöver knappt borsta alls :S

slarvigt
1

… och det är väldigt tydligt att hon vill vara nära så ofta hon kan. Hon är otroligt följsam och man behöver aldrig vara orolig att hon ska sticka, ens om en kanin eller ett rådjur springer framför nosen på henne.

LinaK
0

Låter faktiskt som en ras som passar oss så tack för alla era kommentarer om rasen. Det uppskattas verkligen. Tänkte lite angående pälsvården, om jag förstått det rätt så behöver man inte bada schappen regelbundet? Det är där skon klämmer för mig nämligen, detta med att bada och föna så det verkar ju ändå positivt måste jag säga :) Kul att du nadilda nämner lightschaps då det var en av de första uppfödarna jag var inne på när jag började leta efter info om rasen. Tycker dom verkar väldigt mån om valpar och valpköpare :) så jag ska nog skicka iväg ett mail någon dag och se om man får komma på besök. Skulle gärna vilja träffa några individer av rasen :)

nadilda
1

#7 Haha, jag var på besök där åtta gånger på ungefär ett halvår 😃 De är verkligen hur trevliga som helst! 

Jag kan lätt räkna gångerna jag har badat Katla ordentligt på en hand och då är det oftast för att hon har badat i någon äcklig gyttjepöl. Har aldrig fönat henne utan pälsen får självtorka, vilket det gör förvånansvärt snabbt. Hennes päls torkar betydligt snabbare än vår lagottos gör även när lagotton är nästan helt nerklippt.

slarvigt
0

#7 Nej, de ska inte badas ofta. Däremot blir de ju skitiga om det är skitigt ute :P Vi har landat i att det bästa är om hon får lägga sig och vila när vi kommer hem så faller sanden av när hon torkat :) Gyttja och illaluktande saker vill man ju kanske duscha däremot, men det bör väl gälla alla hundar :P Jag rekommenderar för övrigt också Lightschaps, min vovve är också därifrån :)