Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 995 ggr
[Tisstassen]
0

Förhandla helfodersavtal

Vill bara börja med å säga att ja vet att de inte heter foder egentligen men ni förstår ;) Ska ta en vovve på helfoder är tanken, och jag funderar på om man kan förhandla något i avtalet? Tex att jag får en valp gratis ur någon av hans kullar

[HundochKatt]
2

Nej, det är inte brukligt då du "får" foderhunden mot kullarna (max 2 för tik).

russin
14

Jag kan ärligt säga att om den blivande fodervärd ens började försöka få till en sådan sak, så skulle jag dra mig ur och hitta annan fodervärd !

Karmatarerskanise
3

Du skriver att det inte heter foder. Så vad är det du ska göra då?

[Tisstassen]
0

Aa okej nej de var bara en fundering jag hade, jag har aldrig gjort detta förut så #2 du behöver inte va så hård, jag frågar ju just för att få veta om det är rimligt eller inte. #3 de heter väl typ bibehållen avelsrätt, tänkte att vi kunde undvika kommentarer om det men så blev de ju inte ändå

Lizelda
4

#4 #2 var inte ett dugg hård. Du är medveten om att det faktiskt heter fodervärd va? Att enbart ha avelsrätt kan innebära annat, därför är det noga att veta vad det faktiskt är för att kunna ge råd. Vad ska du göra? Vad innebär ert avtal? Får du hunden mot att uppfödaren får ta kullar på den? I så fall är det ett fodervärdsavtal och alla seriösa uppfödare använder det standardiserade avtalet från SKK så där är det inte olika villkor. En del småsaker kan skilja från uppfödare till uppfödare, vad de vill ha med i avtalet men det mesta är samma.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Mysisa
7

Gamla helfoder heter numera bara foder. Uppfödaren har rätt till 2 kullar på en tik och 6 kullar på en hane, köparen får hunden gratis
Gamla halvfoder heter numer köp med bibehållen avelsrätt. Uppfödaren har rätt till 1 kull på en tik och 3 kullar på en hane, valpköparen betalar enbart halva priset.
Vilken är det vi pratar om här?
Jag skulle aldrig ingå ett fodervärdsavtal med någon som hoppas på att kunna få en gratis valp efter den värdefulla avelshunden jag redan mer eller mindre redan gett bort.
OM jag hittar en BRA fodervärd som visar intresse att köpa en valp ifrån de kullar jag tar på foderhunden så kan jag kanske tänka mig att fodervärden får vara fodervärd på en till hund OM jag får det jag hoppas på i den kullen.

minavitas.wix.com/kennel

russin
4

Jag är inte hård - jag säger bara som jag tycker. Som fodervärd  betalar man inte i pengar, utan med ett avtal. Man får en av de valpar som uppfödaren tror mest på i en kull och blir den lika bra som uppfödaren hoppas, så har du själv en bra avelshund när uppfödaren är "klar" med användandet. Blir den inte så bra att den används i avel, så får fodervärden ändå en hund utan att betala pengar för den i inköp.

Att på den försöka "förhandla" sig till en gratisvalp efter hunden, skulle få mig att dra öronen åt mig.

russin
0

Köp med bibehållen avelsrätt innebär att du köper hunden för halva priset och säljaren behåller avelsrätten till 3 parningar (med resultat) efter hane och 1 kull efter tik.

russin
0

Här kan du se hur fodervärdsavtalen ser ut och läsa villkoren. Köpeavtal med bibehållen avelsrätt finns inte ute på nätet, men mycket är densamma förutom att köparen då äger hunden och kullar/parningar är halverade.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Blanketter/fodervardsavtal-J2.pdf

Lona
0

Bara nyfiken men har uppfödaren rätt att försöka para tiken hur många gånger som helst, om hon inte blir dräktig/det inte blir någon kull? Jag antar att de flesta uppfödare lägger ner projektet efter ett par försök men i teorin?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[HundochKatt]
0

#10 Ja, tills tiken är 5 år. Då övergår den i fodervärdens ägo.

[Tisstassen]
0

Okej då förhandlar jag inte det

Lizelda
0

#11 Helt fel, två kullar är det som gäller, oavsett om det tar sig eller inte. Sedan finns det såklart fodervärdar som låter uppfödaren ta fler kullar, t ex om en kull inte blivit något med. Men efter två kullar eller den dag som hunden fyller fem, vilket som än kommer först, så övergår den till fodervärdens ägo helt och hållet.

Mysisa
4

Nej minst en levande valp som uppnår en ålder om minst 5 veckor ska det finnas om det ska räknas som en kull.
Detta enligt skks avtal.
Går tiken tom så har uppfödaren i teorin rätt att para henne 10 ggr tills hon blir dräktig

minavitas.wix.com/kennel

Lizelda
0

#14 Har aldrig varit med om att en uppfödare gjort så. Och 10 gånger paras hunden inte, första kullen tas inte innan ca två års ålder.

Mysisa
3

För att de allra flesta uppfödare inser att det är lika bra att inte använda en tik som går tom om och om igen i avel. Jag hade kostat på att undersöka vad problemet är dessutom.
Var på väg att skriva 100 ggr för att du skulle förstå att jag verkligen överdrev då ingen vettig människa parar en hund som går tom hur många ggr som helst men skrev 10 för att det är lika överdrivet som 100 och jag trodde att du skulle förstå ändå

minavitas.wix.com/kennel

Lizelda
0

#16 Fast en tik kan vara fertil och paras med en hane som också är fertil men ändå inte få några valpar, då är det en olycklig kombination och inget fel på varken tik eller hane.

Mysisa
1

Absolut, därför man prövar ett par ggr innan man ger upp och börjar utreda vad som är fel.
Det är förmodligen därför skk har skrivit i fodervärds avtalet att de kullar uppfödaren har rätt till ska innehålla minst en valp.
Säljer jag en tik med bibehållen avelsrätt och hon går tom efter första parningen så kommer jag försöka igen, jag vill ju ha en kull efter henne annars hade jag sålt henne helt. Kan hända att jag provar igen med samma hane, de flesta har gratis omparning om tiken går tom då risken finns att man parar på fel dag tex.
Blir det fortfarande inga valpar då så antar jag att jag skulle välja att prova med en annan hane.
Blir det fortfarande inga valpar så kan jag idag inte motivera fler försök (Även fast jag får fortsätta försöka enligt kontraktet) så där skulle jag ta ut tiken ur avel och eventuellt påbörja en utredning om vad som är fel.

minavitas.wix.com/kennel

[HundochKatt]
1

#13 Frågan TS ställde var om man kan para tiken hur många gånger som helst utan att det blir något och ja, det kan uppfödaren göra fram till hunden är 5 år gammal och då övergår den till fodervärden vare sig den fått valpar eller ej.

Blir det valpar så är det max 2 kullar på tik. Med minst en levande valp vid 5 v. Sedan övergår tiken till fodervärdens ägo dock senast när den är 5 år gammal. Så har uppfödaren bara hunnit ta en kull så får denne inte ta någon mer efter 5 år. Så nej, jag hade inte fel där!

russin
1

#15 - det står i avtalet att minst en levande född valp för att det ska räknas som kull - så absolut kan tiken paras om på flera löp och den inte skulle bli dräktig på första försöken. Man räknar liksom inte en tom tik som en kull. Det kan finnas många anledning ar till att en tik inte blir dräktig, så jag personligen skulle absolut försöka några gånger om det var min tik ute på foder.