Medlemskap
Har en liten undran här. Jag blev nyss medlem i Sveriges Hundungdom och har jag då tillåtelse att träna på alla brukshundsklubbar? Jag valde en klubb som ligger en bit bort för att jag vill satsa på Agilityn ("min" klubb har ingen som håller igång agilityn) men om jag kanske bara vill ut och kör ett Rallylydnadspass, får jag då vara på en annan klubb som ligger närmare mig? Eller måste jag skaffa ett medlemskap för just den klubben då också? 🙂
På deras hemsida står det såhär under vanliga frågor: Får jag träna på andra klubbar? Om du vill träna på någon annan klubb än dom du är medlem i, så är det bra att fråga klubben det gäller först. Varje klubb bestämmer själva på årsmöten och medlemsmöten vad som ska gälla för t ex träningar. Vill du träna någon enstaka gång på en annan klubb går det säkert utmärkt men fråga alltid först och tänk då på att du bara är gäst där.
Utöver ditt medlemskap i en hundungdomsklubb så om du valde en brukshundsklubb som specialklubb så får du träna där och delta på kurser mm. Men om du ska träna på andra brukshundsklubbar som du inte är medlem i så gäller det som #1 sa för klubben vill helst att man ska vara delmedlem i sånna fall! 🙂
#1 och #2 Tack så jättemycket för svar! Nu förstår jag bättre 🙂