Valp i stall
Hejsan!
Jag har planer på att skaffa valp, men jag har en fundering. Jag jobbar på en ridskola och tanken är att valpen ska följa med dit(såklart) men jag har funderat lite på hur jag ska göra det. Jag rör på mig mycket och håller på med mycket saker och jag kan inte ha en valp som springer omkring fritt då jag inte hela tiden kan ha 100%koll på valpen.
Är det någon här som har varit i liknande situation, hur löste ni det? Kankse någon har bra tips?
Jag tänkte själv att man kanske kan köpa en canvasbur där valpen kan ligga, inte hela tiden självklart bara då valpen behöver vara ur vägen. Vad tycker ni om den idén?
Stäng in den i en box, det är det absolut enklaste!
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/
Det är olagligt att förvara hund i bur inomhus.
Jag jobbar i stall men Tinja fick inte följa med dit förrän hon var ett halvår och jag såg alltid till att det fanns folk i närheten som kunde titta till henne om jag red ut med elever. Då låg hon i omklädningsrummet med en hage av kompostgaller och öppen bur, samt öppen dörr som ledde ut till köket så hon kunde höra folk. var jag i stallet och behövde stoppa undan henne tillfälligt fick hon röja runt i en box.
Du måste förstås kolla med arbetsgivaren, men som #1 säger, stäng in den i en box. Fungerar dock bara när hästarna är ute och det inte är fullt med elever i stallet - man kan ge sig 17 på att någon öppnar boxdörren, antingen för att de inte vet att där är en hund eller för att de vill hälsa på vovven. Lite torv/spån i pälsen och hästskit i magen får man på köpet 😇.
Du kan också kolla om det är OK att sätta en lina på något lämpligt ställe, där du kan "parkera" hunden tillfälligt när det behövs.
Jag kan tänka mig att en valp upplever en ridskola som ganska överväldigande, så det kan nog krävas en del inskolning.
#2 Okej, vart var hon om dagarna innan hon var 6 månader?
#3 Jag jobbar deltid så jag jobbar i princip endast på förmiddagen.
Tack för svaret. Det får nog bli att ha långlina med sig :)
Min 2 åriga kille är som en 8 veckors valp i stallet, springer runt överallt, nyfiken och döv. Är jag enbart i gången så sätter jag fast honom i kopplet, rör jag på mig från plats till plats så sätter jag fast kopplet runt midjan så jag slipper hålla i honom och kan jobba obehindrat men har samtidigt koll på vad han gör och kan rätta honom när det blir tokigt och berömma när han gör bra och rätt. Han är alldeles nyligen introducerad till stall då jag precis blivit medryttare, men så småningom lär det bli stallhund av honom med.
#4 Då var vi alla på landet, spenderade hela sommaren där. Åkte inte hem förrän slutet av augusti, då var hon fem månader. Hon följde med mig till stallet från och med det att jag började jobba, men då var det en lina som jag fäste i byxorna som gällde, plus en hel del pauser där hon fick sova och ta igen sig.
Jag jobbade som volontär hos en familjevän, så jag fick ju göra lite som jag ville med arbetstiderna.
Bur, bil eller box de stunder man inte kan ha koll.
Tack för alla svar :)
#2 Det var väl ingen som sa något om att ha hunden i bur?
#10 Jo TS i sitt första inlägg :)
"Jag tänkte själv att man kanske kan köpa en canvasbur där valpen kan ligga,"
@adventuresofnavi | instagram
#11 Ah, nu såg jag det, jag missade den biten helt! typiskt mig. Såg bara att #1 skrev att stänga in den i en box.
#6, Åååhh, älskar fjordingar! Så fin <3 !
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
En dam i vårt stall kopplade bara upp henne bredvid sadelrummet, vart inga hästar gick alltså, la en tjock filt den kunde ligga och höll bara på med sina saker. Nu hade hon ifs box precis bredvid sadelkammaren, så hon kunde alltid ha ett öga på den. Men inga problem för valpen när matte gick o packade hö några minuter. När hon red i ridhuset kopplade hon bara hunden i hörnet vart det även finns stolar som vi människor kan sitta i😎 Om det var för många hästar in i ridhuset kunde hon sätta hunden i ryttarhuset (?) istället, men det var bara när hunden var blivit lite äldre och fick lov att vara mera ensam.
I övrigt ett rigtigt bra sätt att passivitetsträna hunden.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography