Fördelar & nackdelar med 2 hundar
Hej alla goa! Jag och min sambo funderar på att utöka hushållet med en till hund. Just nu har vi en PK hane (prazsky krysarik) på 2 år och vi funderar på att skaffa en liten vovve till. Ni som har fler hundar, va tycker ni är fördelar & vad är nackdelar med 2 hundar istället för en? Vi sitter och funderar ganska mycket på detta, men vill ha åsikter ifrån folk som har den erfarenheten. Vi bor i hus ute på landet med stor trädgård och mycket skog runt om. Så plats är inga problem överhuvud taget 😁
"Silence the mind, and let your soul speak"
Det beror på hur man ser på saken helt och hållet. Min tik är uppväxt med en dvärgpudel som bor hos min mamma, och nu har jag skaffat en till hund, en valp.
Fördelar: Dom kan leka med varandra och man slipper ta långa promenader.
Dom lär sig av varandra (kan även vara negativt)
Du kan lämna valpen (om ni köper valp) ensam mycket snabbare då den har en kompis och du kan öva med det i början :)
Nackdelar: Får man en problemhund och har en problemhund är det väl inte så kul.
Kostar dubbelt, försäkring, mat, ja allt.
Dom kan bli beroende av varandra om man köper en valpoch inte tränar denne enskilt.
Om den ena vaktar ben eller leksaker kan det också bli lite jobbigt (men allt går att träna bort!)
Jag har lite hjärnsläpp pga värmen, men det jag läser ifrån vad du skriver verkar ni inte ha några hinder för attköpa en till hund, bara mer njutning faktiskt :)
Fördelar: Nästan aldrig ensamma, någon att leka med, dubbel träning, tröttar ut varandra så de sover gott om nätterna.
Nackdelar: Kan hetsa upp varandra, leken kan bli väldigt vild, dubbla kostnader och veterinärbesök, lite mindre lugn och ro fast jag har ju en valp också.