Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1400 ggr
Trubbl3
0

Utfall, Hjälp!?

Hej! 
Jag har ett problem med en av mina hundar som jag inte lyckas lösa… Så nu ber jag desperat om tips! 

Redan som valp har han varit väldigt orolig på nya människor och andra hundar.
Såfort någon kom innanför dörren så började han skälla och morra mot dem, Detta är fortfarande kvar och har övergått till ren hysteri, senast gick han och gömde sig och satt och skakade i ett hörn… Det tar honom flertal tillfällen för att fatta tillit för någon ny person. Om den personen så lite som pratar med eller tittar på honom så börjar han skälla och hoppar undan igen. Han sträcker på sig så gott han kan för att kunna gå fram o lukta på personen i fråga. Men såfort han har insett att det inte är någon fara är han hur go som helst mot dem, Precis som han är mot mig. 

I hundparken går det JÄTTE bra med andra hundar, Och hundar han lekt med tidigare är inget problem på promenaderna, Men andra hundar.. För honom okända hundar blir han fullkomligt galen på .. Han hoppar ut i kopplet och drar och skäller så mycket han bara kan, Det har även gått så långt att han vissa gånger försökt bita mig när jag har ställt mig emellan honom och den andra hunden. ( Jag misstänker att han gör det för att han försöker skydda mig och det blir ett "panik" bett ) 
Men såfort den andra hunden har gått förbi så blir han tyst igen.. Fortfarande väldigt spänd och drar i kopplet och vill därifrån men tyst iallafall. ( Rumpan är inget hot) 

Att försöka avleda med godis/leksaker fungerar sällan… Vissa dagar går det jättebra, Ibland bryr han sig inte alls om andra hundar… Men det är sällan det händer. 

Vi har gått på kurser med honom, och även privatkurser för "problembeteende" men ingenting hjälper.. 

Det konstiga är att det är så mycket fram och tillbax… Vissa dagar är han hur duktig som helst mot människor och hundar, Andra dagar är det riktigt så illa att man nästan inte vågar gå ut med honom. 

Han har aldrig bitit någon hund eller människa, förutom försökt bita mig när jag ställt mig ivägen. Så jag tror inte det rör sig om aggresion, Han är alltid väldigt nyfiken på människor och hundar, han vill fram och hälsa.. Men han vågar inte. Oftast slutar det med att han står en bit ifrån och skäller människan upp i ansiktet. Och när det gäller hundar så snurrar han omkring i kopplet och gallskäller och vet inte vart han ska ta vägen… 

Jag får sån ångest över att jag inte lyckas hjälpa honom och förstår att det är säkert lika jobbigt för honom.. 

Är det NÅGON som har några tips/förslag på vad jag kan göra?

[Majbot]
1

Har du försökt med klicker och skvallerträning?

Trubbl3
0

Hej, Vi försökte oss på klicker på privatlektionen men han tyckte att den var väldigt obehaglig.. Dessutom tror jag tyvärr att han skulle strunta i den när det väl kommer till möten.

Herveaux
1

Vad är det för ras? Ålder?

Har du läst om eller provat Skvallerträning?

När det kommer hem folk till er så be besökaren att inte titta på eller tilltala hunden.
Låt hunden närma sig helt i sin egen takt och ge besökaren något smarrigt att bjuda hunden på då den vågar sig fram.

På promenaderna så låt hunden slippa närgångna möten, om hunden så tycker att 30m är för nära, så får man jobba utefter det och öka avståndet ännu mer.

Hur reagerar dina andra hundar i samma situationer?
Reagerar den nervösa på samma sätt om de övriga är med eller blir det värre när ni går ensamma?

// Harley

Trubbl3
0

Det är en 1 årig Corgi. 

Har varken läst eller provat skvallerträning, ska kolla upp detta.

När folk kommer hem till oss eller "måste" träffa oss/honom utomhus så brukar vi göra detta. Fungerar ibland, oftast inte. Men det är också så att personerna i fråga har svårt att hålla sig till att det är det som gäller, Dem vill fram o klappa hela tiden och då förstörs allt. Eller så försöker dom säga åt honom att vara tyst när han börjar skälla på dem osv..  Men med folk som faktiskt lyssnar på mig när jag ber dom göra detta du skrev brukar det funka bra med efter någon dag.

Vi brukar försöka avleda honom och gå en "omväg" runt den andra hunden men han reagerar lika mycket för det, Igår stod jag ute och pratade med en granne och en hund gick förbi på säkert 50m avstånd eller mer och han blev helt galen ändå.

Min andra hund fokuserar mycket på andra hundar men han skäller inte eller någonting, Han är glad och vill bara fram och hälsa. Jag skulle säga att det är värre eller likadant om han är ensamm, alltså utan den lugna hunden.

Herveaux
0

#4 Ah, du får försöka att vara stenhård på att i ditt hem gäller dina regler för dina hundar, bara för gästerna att gilla läget! 😉

Jag hoppas att Skvallerträning kan vara värt att prova, det ar hjälpt mig och min hund väldigt, väldigt mycket.

En liten parantes till #2 Det finns klickers som ser ut så här
https://animail.se/i-click-klicker-med-armband.html
dom smäller inte alls lika högt som den andra modellen av klicker som har en "metalltunga" som gör själva klick-ljudet.
Tricket med klicker är att det är själva belöningen som är motivationen för att hunden ska göra som vi önskar, klickern hjälper hunden att veta vad den gör som är rätt och leder till den fantastiska belöningen.
Det gäller också att börja på en nivå där det är enkelt för hunden att lyckas, och att man lååångsamt ökar svårigheten efter hundens framsteg.

Tillägg: Hur ser det ut med aktivering?
Kanske skulle det hjälpa din hund om ni tränade på saker som också stärker hans självförtroende och er relation?
Olika sorters nosarbete och balansövningar kan göra underverk!

// Harley

Trubbl3
0

Jo absolut,
Ska prova en sån tystare klicker :) 

Lite dåligt med aktivering, Men har börjat mer på senare tiden. Frågan är om det verkligen kan påverka så mycket?

[Majbot]
1

#6 Kan påverka en hel del. Om hunden inte är aktiverad och sedan upplever att den får utlopp då den gör utfall mot andra hundar, då är det ju klart den vill fortsätta 🙂 Om hunden är utmattad från annan träning är det lättare att träna på problemområdet 👍

Trubbl3
0

Har ni några bra tips på enkel aktivering? Absolut värt att prova detta.

[Majbot]
2

#8 Trix, parkour, flirtpole, dragweight(om hunden är friröntgad), klövjeväska på promenad, annan hjärngympa 👍 Shaping är en jättebra metod som tvingar hunden till att tänka och utmattar en hel del, finns mycket nyttigt att läsa på det om du googlar 👍

[Forest]
0

9 bra tips och dessa går även att söka på på tuben. 

TS- Har träffat på flera hundar som tyckt att klicker var otäckt klick trots att ägarna har haft olika klicker, mitt tips var till dessa ta en bläckpenna och andvänd den som klicker. Tycker du fått bra tips ts på en massa bra saker ska se om jag själv kan hitta ett klipp som jag tycker ger bra tips på just sluta skälla vid möten och när det knackar på dörren. (återkommer OM jag hittar klippet 😉)

Trubbl3
0

Tack för alla fina svar! Ska börja försöka med klicker igen, Provar en tystare klicker alternativt en bläckpenna som Forest tipsade om! 

Men en fråga kvarstår, Hur ska jag agera när min hund hysteriskt börjar skälla ut en annan hund och ev försöker nafsa mig i ben/hand om jag ställer mig ivägen? Jag har frågat andra och några säger " Bry dig inte" andra säger " Var stenhård, Dra ner honom på marken och säg ifrån direkt! "  Jag förstår grejen med klicker, Men det kommer ju självklart ta ett tag innan den metoden kan fungera. Hur ska jag agera undertiden när detta händer?

Herveaux
1

#11 Jag hade undvikit dessa situationer så gott det går och läst om Skvallerträning och börjat träna utefter den metoden för att hantera hundmöten.

Jag upplever din hund som nervös och osäker, att hantera en sån hund med hårda tag och vass röst är inte rätt väg att gå.

// Harley

Trubbl3
0

Jag försöker undvika det, Men det är inte alltid det går.. Vad gör jag då? 

Jag känner också det, Han är inte aggresiv, Han är orolig/rädd.. Därför känns det fel att skrika på honom. Dock när han biter mig så skriker jag nej till honom för det  är nolltolerans. Men hur ska jag egentligen gå till väga när han börjat skälla och dra? Det är inte alltid så lätt att bara gå därifrån, Och på något sätt måste jag ju korigera honom och visa att det inte är ett bra beteende?

Trubbl3
0

Jag provade att klicka lite med honom nu iallafall och den var inte alls läskig längre! :) Så ska börja träna in detta!

Herveaux
1

#13 Det bästa är att jobba förebyggande, alltså ska du agera innan han har börjat leva om, då blir många hundar så blockerade att dom varken hör eller ser annat än det mötande "monstret", så att korrigera då är oftast lönlöst. 
(Skvallerträningen är ett bra sätt att träna förebyggande.)
Jag tror faktiskt inte ens din hund är medveten om att han biter dig i den situationen, han är i hög stress och agerar efter det.

// Harley

[Forest]
0

13 Har inte hittat klippet som jag tänkte kunde vart bra.😕 Hur som helst att träna utan störning att hunden tar kontakt med dig, det brukar vara lättast att börja inne sen jobba sig på ett ställe där man vet eller iaf hoppas på att ingen "störning kommer". Håller med helt 12 det verkar vara så att din hund är osäker och gå på hårt är fel på honom. Har du gått någon kurs, det kan vara även det bra att få hjälp. Tränar du honom något ? 

Jag/vi har en osäker hund som har lätt att ka till både skall men även blir stressad i vissa lägen. Vi har tränat på kontakt och kört vardagslydnad,skog-stan agility att få till glädjen att jobba sig även ifrån mig har hjälpt hennes självförtrående mycket. Hon har inte svårt med hundmöten det är bra det att hon inte vill att andra okända hundar ska visa intresse för henne då hon inte har något intresse på skaffa andra vänner. Att gå på hårt på henne får henne mer osäker så det är lungt men bestämnt som har hjälp när vi får  besök.