Lära en hund apport?
När jag kastar pinnar till hunden jag går ut med så springer hon efter pinnen och antingen går hon iväg med den eller också lägger hon sig där den är och börjar gnaga på den.. Nån som har ett tips på hur man kan lära henne att komma tillbaka med pinnen igen?
putt*
ja inte vet jag men jag har alltid lagt till hämta då mina har hämtat pinnar eller handskar eller annat jag har kastat, och dom snappar det och kommer med det direkt då,åsså får dom ju beröm och gotta förstås

okej, jag har prövat att säga det men då släpper hon bara pinnen och kommer…
Hejsan, vad roligt att du vill lära hunden att apportera, det kan man ha mycket glädje av i livet, i alla fall om man är lika lat som jag….. heheheee
Apporteringen består för hunden av tre större moment: Det första är själva tagandet/fasthållandet av föremålet (t.ex. pinnen som du var inne på); det andra momentet är själva hämtandet och återvändandet, och det tredje är ju då överlämnandet/lossandet.
Till detta använder sig hunden av flera attribut och inlärda grundkommandon. Ett är naturligtvis själva föremålsintresset, d.v.s. att hunden är sugen på att ta saker, bära på dom och hålla fast dom (Litet kamplust skadar ej, men inte för mycket.) Andra attribut är jaktlusten, lusten att springa efter nåt och t.ex. stoppa det, helst ta det; och så samarbetsviljan, lusten att samarbeta med dig som förare, fast föremålet är sååååå roligt. Där är det då bra om hunden kan litet grundlydnad, så som kommandot "hit", eller i alla fall komma till dig när du ropar hans/hennes namn och "kom".
Träna de olika momenten var för sig. Föremålsintresse/fasthållande + loss, och när detta sitter som en smäck, så öka avståndet till föremålet och använd det intränade "kom"beteendet. Börja inte med "apport-kommando" innan hunden har kommit och lämnat några gånger, då kan du börja lägga in "apport" med positiv rösförstärkning vid avlämnandet, tills ordförståelsen blir uppenbar.
LYCKA TILL!

okej, tack!