Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 13141 ggr
Misimurf
0

Operera bort livmoder

Hej!

Jag har en Cockerspaniel tik på 3 1/2år. Hon blir väldigt skendräktig efter löp och mår dåligt. Jag har därför pratat med veterinär om att ev låta operera bort hennes livmoder. Skendräktigheten är inte den enda orsaken till att jag funderar på det för det är så att jag har avelsförbud på henne. Dessutom är jag rädd för att hon ändå i framtiden kommer att få genomgå denna operation eftersom livmoderinflammation är så vanligt hos hennes ras. Så nu undrar jag om någon har erfarenhet av livmoderoperation av en frisk hund eller en ung sjuk hund. Hur har det gått?

AnneN
0

Har jobbat hos veterinär och assisterat vid den typen av operation och det har alltid gått problemfritt med friska hundar, även alla hundar som vi har fått operera akut pga livmoderinflamation klarade sig fast det var mer komplikationer.

Opererade även min gamla tik pga att hon inte skulle ha några valpar och hanen hade det jobbigt vid löp och det gick hur bra som hellst

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Missy
0

Tycker detta låter som en mycket bra idee MEN jag rekomenderar starkt att även operera bort äggstockarna. Hade du haft en storleken större hund hade jag nog gett dig rådet att vänta något år pga inkontinensrisken men nu har du ju en cockerspaniel. Fördelen med att kastrera en frisk tik är ju att chanserna för att allt ska gå bra ökar ju nackdelen är ju att du inte får ersättning av försäkringsbolagen. Det är en relativt okomplicerad operation men du får räkna med att tiken blir lite medtagen närmaste två veckorna. Hon kommer få tratt och smärtstillande medel.

lill-jarven
0

#2 Numera plockar dom alltid bort hela livmodern inklusive äggstockar och hela köret.

Jag har precis som Biobio också assisterat vid den typen av operation många ggr och även låtit min ena tik kastreras. Det har alltid gått bra, till och med en jättesjuk liten settertik som gått med livmodersinflammation i flera dagar klarade sig trots att livmodern spruckit och buken var helt varfylld.

Det är ju alltid bättre och mindre riskfyllt att operera en frisk hund än en sjuk.

Misimurf
3

Tack för era svar. Jag vet en del om hur det är efter operationen för min familj har haft två springer spaniel som har opererats för livmoderinflammationer och juvertumörer. Men de hundarna har varit äldre, runt 10 år vid operation så dom var ganska gamla i sättet eller vad man ska säga redan innan. Så det jag är mest orolig för är att min hund ska ändras mycket i humör och levnadssätt. Har någon märkt några sådana förändringar?

Missy
0

#3 Nej detta stämmer inte, jag läser själv till veterinär och vid kastrering plockar man bort allt men man kan även välja att sterilisera sin tik. Därför påpekar jag detta då fördelarna med att kastrera är många.

Missy
0

Nej, själv har jag inte märkt någon temperamentsmässig skillnad utan mer bara fysiska skillnader, viktökning, försämring av pälskvalitet bla. Har dock stött på genom min utbildning och även från tiden då jag arbetade som djursjukvårdare ägare som upplevt att tiken blivit mer dominant i sitt beteende..

lill-jarven
0

#5 Det var nåt nytt, bra att man får lära sig :) Där jag jobbade som assistent tog vi alltid bort hela köret eftersom att risken för diverse problem blir kvar om man lämnar äggstockarna.

Min tik är mkt socialare nu än innan och alltid glad :) Förut hade hon ganska mkt humörsvängningar och var rätt tjurig. Hon är absolut inte latare än innan och verkar inte heller lägga på sig extra kilon lättare. Jag är supernöjd

lill-jarven
0

Hon är lite mer glad i maten förstås men det är bara bra i hennes fall.

Absolut inte mer dominant än innan heller, snarare mindre.
Alla tikar reagerar väl olika på kastrering. Men som Missy sa är det väldigt vanligt med viktökning så där får husse & matte vara försiktiga

nobsan
0

Min tik blev dålig och fick ta bort livmodern pga det. Hon fick lite problem med vikten efter det. Men det är tydligen vanligt. Är man bara medveten om det .

Misimurf
0

Ja det med viktökning verkar vara det vanligaste. Den första springern vi opererade var tjock redan innan och hade dålig päls och hon ökade ytterligare i vikt. Hon var väldigt matglad och det blev också värre. Den andra som behövde opereras lever fortfarande och hon har inte förändrats märkbart efteråt. Jag är bara så rädd att fatta fel beslut i den här frågan det är därför jag vill ha lite råd och erfarenheter från er.

AnneN
0

#6 försämrad pälskvalitet? Har jag inte hört förr och min tik fick tom bättre päls efter kastreringen, men det kan ju variera.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tin-Tin
0

Mina föräldrars Collietik fick akut ta bort livmodern då hon fick livmodersinflammation.
Det gick bra, men tyvärr blev hon inkontinent efteråt.
Men viktigast är ju att hon mår bra!
En annan sak är att hon efter operationen fick något extremt mycket päls.. den växer som ogräs och känns som baby-päls. Vi får klippa henne en hel del, och tunna ut den, samt raka på vissa känsligare ställen då den är omöjlig att hantera eftersom det blir så mycket tovor då den är så mjuk.

gejsa
0

Vår första tik fick opererar bort livmordern akut. Hon var då 10 år och fick leva 4 år till efter det. Klart hon blev tjockare och så men hon fick ett bra liv iaf.

paivi
0

Jag har tre dalmatinertikar, alla kastrerade. Inga bekymmer med någon av dom! Visserligen deras matlust blir bättre, men det gäller bara vara hård och inte mata dom för mycket.

Rekommenderar!

Missy
0

#11 Jo det är tyvärr vanligt att pälskvaliten blir försämrad. Lite tråkigt ifall man ställer ut och så men annars är det ju att föredra jämfört med inkontinens.