Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3290 ggr
Liss
0

nytt halsband

hallå

Ecko hade ju helstrypkedja förut och han fick sår efter de och vart illröd och skavde bort pälsen. Så de var ju inte helt bra precis.
När jag var på marknaden så finns de massa stånd med hundrpylar och jag hittade nått som dom kallade "dresyrhalsband". De är som ett tunt snöre som går helstryp. HUR BRA SOM HELST. Han lystrar på de och gör som jag vill med de. De skaver inte eller ger sår:)

Jag vet inte riktigt vad jag ville me de här:P Men ville bara berätta att jag hittat något bra och jag kan verkligen rekomendera de.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker att det är tråkigt när folk känner att de måste använda stryp på sina hundar. En väl sittande sele är klart det bästa tycker jag!

TinaH
0

Dog Security

Dem är kanon bra!
Om  man använder det rätt.
Fördelen med dem är att det inte "låter" om dem och där av hinner inte hunden spänna sina muskler i halsen som den hinner med kjedjestryp.

Dog Security använder jag på tyson vid träningar, inte till vardags, då det är halvstryp som gäller.

Fast nu på agilitybanan så använder jag retriverkoppel. :)

Såg det ut så här?

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Liss
0

Jo, jag var lite ovan först när de inte lät:P trodde inte de funka.. men är hur bra som helst som sagt. Han verkar me gilla de, trivs bra i de:)

Jag har ingen lust att få kritik för att jag använder helstryp, vad spelar de för roll alls? Jag hade me tänkt testa sele och de kanske kommer senare, när han har blivit duktigare. För han lystrar bara till helstryp. Annars drar han som in i helvete och får kamp i sig.
De är väl från individ till individ. Låt varje person få tycka om de dom vill. Du kan gärna få rekomendera sele för mig. Men kom inte med att just de jag använder är fel. De är som sagt från person till person, från hund till hund.

Liss
0

jajamensan tina, en sån är de:D

TinaH
0

Lis1

du gör helt rätt.

man ska ha det man trivs med, och inte gå på vad andra tycker och tänker.
Jag har här hemma både helstryp kjedja, Dog security, sele, och halv stryp och fast.

Men jag har dem till olika saker.
Tar jag fram selen tex. så vet tyson vad som gäller och jublar och hoppar av glädje av att han ska få springa när husse cyklar med honom, så det används bara då.
Plus på höstrnana och vintrana så har vi det på när vi går ute när det är mörkt, för det har reflex på sig.

Halv strypet och det fasta används till vardags promenaderna.

Dog security och kjedjan vid träning av dressyr.

Hunden känner av vad som ska göras när man tar fram dem olika halsbanden. =)

Lycka Till! =)

Mvh TinaH

Liss
0

Ja jag har också ett fast och har testat halvstryp också, men inget av de har ecko lystrat till alls. Han blir kampig och drar på som tusan. När jag började använda helstryp börja han lysna och slutade vara så kampig. Jag tränar ju honom varenda promenad eftersom jag tränar att han inte ska dra! När han slutat helt och håller och lärt sig, då kan jag såklart byta till vanligt igen:)

LiLi
0

#2 Hur funkar ett retriverkoppel? Har du nån bild på hur det ser ut?

Är dogsecurity som ett helstryp, men av läder?

Använder mest halvstryp på Hanna, men också fast och sele. Det dumma med selen är att hon kan komma ur den om hon vill. Det händer sällan, men ser hon en hare före mig så är hon vips ur selen. Ser jag den före eller samtidigt så hinner jag stoppa henne. Tycker annars att det är bäst med sele om vi är i skogen och hon inte kan vara lös,  då  känns det ändå friast utan nåt som stramar om halsen.

Liss
0

Dogsecurity:

Dressyrlänken sliter inte päls som en kedja. Dressyrlänken blir inte kall som metall och kyler därför inte ner hundens hals. Hundar som leker och biter varandra över linan skadar inte tänderna.

Dressyrlänken är den perfekta dressyrlänken för lydnadsdressyr. Detta är ett strypkoppel gjort av en 6 mm stum rund speciallina. Länken är oerhört mycket snabbare än en strypkedja. Dessutom är den helt tyst. Används professionellt. Smarta hundar överlistar kedjorna, när dom hör rasslet så spänner dom musklerna. Dressyrlänken är snabb, tyst och effektiv. Det räcker med mindre kraft vid korrigeringarna av hunden. Kort sagt är dressyrlänken överlägsen halskedjorna.

de är den som är på  bilden i tinas inlägg

LiLi
0

Ok! Och retriverkoppel? Är det nåt liknande?

smurfan-13
0

#3 Hunden ska ju lyssna till dig & inte smärtan av ett stryp.

Blir ledsen när människans inkompetens går ut över hunden.

Vill man så går det att träna en hund att inte dra med en sele & inget obehag, oavsett hund & storlek. Men det krävs ju vilja.

TinaH
0

Agilitykoppel / Retivier koppel

är ett koppel och halsband i ett.
Altså, lite lasso funktion med stopp på =)

Såå här ser det ut. =)

Retrieverkoppel i rep 8mm

Mvh TinaH

TinaH
0

# 10

visst ska hunden lyssna på mig.

Vadd smärta av stryp?
Ja, det är väll klart att det ska bli ett kort smärta om hunden drar ÄVEN om den lyssnar på mig?!?

Sele kan vara bra på små hundar, eller hundar som inte drar.

Mvh TinaH

SaraC
0

Jag håller med om att alla bör använda det halsband de själva vill.

Men sele är inte alls enbart för små hundar eller hundar som inte drar. Min hund minskade genast ner på sitt dragande när jag bytte till sele. Tränar man hunden att inte dra genom "stanna-metoden" så spelar det ingen roll vad man har för halsband/sele.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

bejtedejte
0

Jag har för det mesta stryp på mina hundar, dobermannen enbart för att jag tycker det är snyggt. Sele vågar jag inte ha eftersom hon hade sele på sig (för ovanlighetens skull) när hon nöp den där gubben i banet.. :S Men min OES har flera olika kedjestryp och dog security-stryp, enbart för att kedjestrypen är snygga (tjocka, matta kedjor) och för att de är så lätta att ta av och på. Med så mycket päls kan man inte ha så många olika typer av halsband :)

Malin-A
0

#10 jag har stryp till min hund, o inte far han illa av det, tycker det är lite elakt skrivet av dig att man e inkompetent när man använder stryp.. =/

bejtedejte
0

Att ha stryp på en hund som får dra tycker jag är elakt. När ägaren tror att när halsbandet dras åt om hunden hals så ska den sluta dra. Istället får hunden ingen luft och fattar inte att det är strypet som gör att den inte får luft. Men rätt använt ser jag inget problem med stryp. Hade jag inte haft stryp på min OES hade jag aldrig kunnat hantera honom när han väl gjorde utfall för ett par år sedan, och då hade jag fått avliva honom. Och DET känns mer elakt än att ha stryp som han bara fick känna av de gånger han gjorde utfall, han har aldrig dragit i kopplet annars.

Har fortfarande stryp nästan alltid på honom av bekvämlighetsskäl, och han drar aldrig. Tror det är skönare för honom att ha en kedja som hänger löst runt halsen än ett halsband som måste sitta rätt hårt för att han inte ska ha en chans att ev. kunna backa ur det pga all päls.

bejtedejte
0

Glömde.. Till Elsa har jag hade ett halsband av samma typ som dog security fast med ett stopp på så att det sitter ganska långt upp på halsen på henne. Hon har ju svanhals, och sitter halsbandet löst så åker det ända ner till bogen på henne om det är rätt storlek. ;) SKönt att kunna göra det mindre när man väl satt på det på henne. Annars ger det ju ingen funktion.

TinaH
0

Det jag menar med att hunden får en kort smärta, är inte at jag låter hunden få flämta i kjedjan.
Tyson drar inte heller när han har kjedjan/Dog security på sig pga av att han vet om att man ska gå duktig för annars så blir det ett obekvämt kort nyp av det.
utan jag drar till en snabb gången, och det är klart som korvspad att det nyper tilll i hunden.
Man ska nämligen inte alltid använda sin röst till hunden, utan ibland bara "handla".
Sedan när han har gjort rätt så får han all beröm i världen.

Jag har stryp på för att det är praktiskt med, skulle jag tex gå en promenad med stryp på honom, så kopplar jag om det kjedjan till fast halsband, och då får han inte stryp funktionen.
Sedan så när jag har gått färdigt, och vill träna  så kopplar jag om det.

Mvh TinaH

LiLi
0

#11 Tack så mycket! Jo det ser bekant ut.

lena1
0

en fundering Tina,varför ska man inte använda sin röst till hunden?,det gör jag, men då jag inte gör det så använder jag hand tecken,åsså finns det ju klicker också, man behöver inte tillfoga en hund smärta alls för att få den att lyda.

TinaH
0

# 20

Jag har inte sagt att jag menar att hunden jämt ska få smärta av att den inte lyder, eller att man inte jämt kan använda rösten, men det finns gånger som man måste dra till lite xtra.

Sedan så ska man ha en hund som kan handtecken, inte all som kan det, men min kan.

Mvh TinaH

Liss
0

Nu blir jag arg! Är jag inkompitent för att jag använder stryp?! Nu har jag lust att skriva nått riktigt jävla elakt, men jag är inte så elak eller sjunker så lågt som vissa på den här jävla sidan!

De strypkopplet jag köpt nu orsakar ingen smärta vad jag kan se. Kedjan gjorde så han fick sår så de var absolut därför jag ville byta! Vill ju inte att han ska få ont öht!. Den här som jag har nu är hur bra som helst.

Som jag har förklarat så lysnar inte ecko till vanligt halsband eller halvstryp. Men ni kanske är duktigare än en hundpsykolog?! När ecko har vanligt halsband på sig blir han kampig! Och de är knappast de jag strävar efter. Kampig menas inte att han vill kampa med andra hundar utan just att han drar framåt och lyssnar inte alls på varken halsband eller komando. Stryp är vad som funkar på honom helt enkelt! Sele har jag fått höra av precis den här personen att de inte lär hjälpa på ecko heller då. De hade jag tänkt ha när han lärt sig.
Jag använder de till träning varje promenad, för vi kör fortfarande stanna-metoden. När han är duktig och lyssnar kanske jag kan gå till vanligt igen!

Vad är de med människor egentligen! Kan man inte få använda de man tycker passar!? Om inte min hund lystrar till något annat så är de väl skit bra för oss att de finns något som funkar! De är absolut inte halsbandet som gör träningen utan jag och hunden! Men om han inte ska lyssna och dra ist för att vara lugn med ett visst koppel väljer jag de!

lena1
0

tina du missförstod, jag sade inte någonstans att du tillfogar hunden smärta jämt.

lis, jag vet inte om det var mig du blev arg på nu, men det var tinas inlägg jag hade en fundering om, jag dömer fortfarande inte någon.

lena1
0

tina du missförstod, jag sade inte någonstans att du tillfogar hunden smärta jämt.

lis, jag vet inte om det var mig du blev arg på nu, men det var tinas inlägg jag hade en fundering om, jag dömer fortfarande inte någon.

AnneN
0

#10 smurfan_13 Jag och många jag känner och antagligen ganska många här inne på HiF använder helstryp på våra hundar av olika anledningar, menar du då att alla vi är totalt inkompetenta?!

Det är faktiskt inte alla hundar som det fungerar att använda sele på! Blir såå arg av sådana helt onödiga elaka komentarer!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
0

Lis

Jag håller fullt ut med dig att alla borde få använda vad man vill till sin hund hund, och at man vet själv vad som är bäst för sin hund.
Sedan så skiter, åtminstone jag, i att man kan ha det istället på eller göra si och så, för det var inte det som du i grunden frågade efter.
Dem duktiga "hund eksperterna" här inne kan troligen mer än hund psykologen du har varit hos.

Jag vill inte att du ska gå här i från, vi kommer sakna vår lilla "gris"Gråter, men jag får åsså snart ett krupp anfall här inne, för jag blir åsså idiot förklarad av det jag använder till min hhund som åsså "hund proffsen" här inne vet bäst om.

Tyson varka som din, när han var i eckos ålder så ville han bara "kampa" och kämpa till och dra i kopplet, och det har ine hjälp med något annat än helstryp där, som dem på BK har rekomenderat till honom.
Men det är klart, dem på BK har väll mindre kompitens än "hund proffsen" här inne…..

Jag blir som du Lis1…Skogstokig, på folk här inne!!!Skrikandes

Frågar man om ett halsbands typ, så ska man inte ha svar svar på vad, eller hur eller när och varför ..på att använda andra saker.

Mvh TinaH

TinaH
0

Lena

"man behöver inte tillfoga en hund smärta alls för att få den att lyda."

denna mening kan man tolka så!
Om du inte menar det som står där i så hade du fått skriva på något annat sett som inte var misstolkande.

Mvh TinaH

Liss
0

lena, de var absolut inte menat till dig..

Liss
0

Jag kan också tillägga att jag verkligen inte går runt och drar i ecko som en annan galning. Utan jag stannar precis som vilken annan som helst när jag kör stanna metoden. Eftersom just stryp funkar kör jag på de. Varför ska jag välja ett vanligt halsband då han kampar ist för att gå på ett halsband han är lugn och trygg i??
När han ser en annan hund drar han en del och då puttar jag honom ifrån och säger åt honom att gå med mig. Jag drar inte till som en idiot och drar med mig honom. Vad tror ni egentligen bara för att man har ett visst halsband!

ärligt talat! SKÄMS!

TinaH
0

Lis1

håller med du

bara för att man har stryp, så springer man inte och små rycker i ett koppel för det.

Mvh TinaH

lena1
0

okey tina men då tolkade du den fel, och jag går inte vidare in på den diskussionen,för det är lätt att tolka andra fel, det var därför jag skrev en "fundering" då jag skrev inlägget till dig.

TinaH
0

Lena

om du inte vill gå djupare in som du skriver, varför skriver du då en fråga till mig om du inte är berädd på och få ett svar?!?
Då kan du skriva så att man slipper "tolka fel"……*Suck!*

Mvh TinaH

Lotta
0

Lisette jag tycker att du ska använda det du tycker fungerar på Ecko, det är din hund och du vet bäst vad som fungerar på honom. Tycker defenetivt inte du ska ta illa vid dig vad andra tycker utan lyssna på din instinkt, kör hört puman =)

Quiila
0

Håller med #33, använd det du tycker är bäst. Herregud, man är väl människa nog att bestämma vilket halsband som passar bäst på sin egen hund?

Quila har också helstryp (nu får väl jag påhopp också kan jag tro) :) *ler*

~Quila Roze~

SaraC
0

Lisette, varför säger du ni? Blev du arg på mitt inlägg också? Oskyldig

TinaH
0

Nämen titta….

nu är vi 3 som använder stryp på våran hundar, hur många på hopp får viav det ?!?  *fniss*

Mvh TinaH

Lotta
0

Jag har alltid använt strypkoppel på mina schäfrar och inte har dom varit rädd eller mått dåligt av det, dom har struttat bredvid mig precis som det var det naturligaste i världen =)

lill-jarven
0

Jag använder en massa olika koppel/halsband på mina hundar. Stryp, vanligt halsband, spårsele, dragsele, retrieverkoppel.. Man får väl för tusan använda precis vad man vill på sin egen hund. Varför hoppa på folk?

När jag använder stryp vet mina hundar att vi ska träna lydnad, när dom får på sig en spårsele ska vi cykla och en dragsele då är det förstås drag som gäller. :) Att jag ibland har stryphalsband på mina hundar betyder ju inte att jag jämt går och rycker i dom!

Nej, alla bestämmer över sig själva och sina hundar, ingen annan behöver egentligen lägga sig i när det gäller sånt.

Dobben
0

Om det funkar med stryp koppel och hunden går fint i det, så skulle det väl vara lite konstigt om man börja med nåt annat… Min hund drar inte i stryp, därför har jag det (ibland) men i sele drar hon som en tok, därför använder jag stryp *logiskt* x)

TinaH
0

Som sagt var

man använder det man själv och det hunden trivs med, så att man kan få trvliga promenader tillsammans. :)

Mvh TinaH

Lotta
0

Ni är kloka som bokar *ASG* Förlåt Lisette. Hoppas du ser hur många som tycker som dig och vågar säga din mening och fråga det du vill igen…stå på dig puman =)

lena1
0

tina h, pm,a mig om du vill fortsätta tjafsa, jag gör det inte i tråden

Liss
0

Ja Lotta, de känns skönt att inte alla tycker jag är inkompitent för ett visst halsbands skull. Som dobben säger, de är rätt logiskt att använda de som funkar för ens hund. Om de hade funkat med vanligt eller annat hade jag ist använt de.

Neeh Sara, jag vart inte arg på dig. Du sa ju själv att du tyckte folk kan använda de dom tycker. Och du använder ju sele för att de funkar för dig, men för de predikar du ju inte om att alla som inte använder de är "ja var de nu var". Jag dömmer verkligen inte. De du tycker är bra använder DU, de jag tycker är bra använder JAG:)

Förstår bara inte varför inte folk kan förstå en sån simpel sak.

TinaH
0

Lis1

är det mig du är arger på…..Generad

Mvh TinaH

Liss
0

neeh förtusan!:P Jag är inte arg på någon tänkte jag nästan säga, men jag är arg på folk som inte låter människor tänka för sig själva. Folk som säger nedvärderande saker och hoppar på andra människor för att dom tror sig veta bättre.

Du, Tina har väl också hållt med om att man ska ha de som funkar och de man tycker är bra. Så neeh jag är inte arg på dig

SaraC
0

Vad bra Lisette, blev lite fundersam när du sa "ni" :)

Stryphalsband är ju fullt lagligt att använda i Sverige, så länge man använder det på rätt sätt (vilket ni verkar göra :)) så är det väl inget fel med det. Skillnad om man har en hund som drar som en tok med strypet och man ändå fortsätter använda det, det ser hemskt ut..

TinaH
0

Lis1

tack….Generad

Mvh TinaH

SparklingTindra
0

Jag tycker att man tar en genväg om man använder stryphalsband. De flesta hundar drar inte mindre bara för att det snörs ihop i halsen, det brukar oftast vara tvärtom. Och om man dessutom resonerar så att man ska he ett stryphalsband som är tyst så att hunden inte ska hinna förbereda sig för rycket eller vad det nu är så tycker jag att man är helt ute och cyklar.

Sele är mycket bättre. Jag vet att hunden kan få mer kraft i sitt drag om man har sele på den, mendet är bättre ändå.

Jag vet att de som har skrivit här att dom har stryp har pratat om läder, men jag vill ändå säga att kedjestryp är livsfarliga på grund av att länkarna kan sätta sig snett ocg fastna så att hunden kvävs. Jag vet en hund som var med om det men dom han klippa upp halsbandet med en tång. Det finns snakekedja som tydligen inte ska kunna fastna så, men det är ju ändå hårt, kallt och otrevligt för hunden.

Jag har en sheltie just nu så hon drar ju inte så hårt precis om hon drar men jag har haft storpudelhanar och jag vet vad det innebär att ha en stor stark hund som drar och jag väljer i vilket fall som helst hellre sele.

Det är min åsikt!

Liss
0

Läs inlägg 22!!!

Xiox
0

Jag tycker som dig Lis, man får faktiskt annvända vilket koppel man vill!, när vi fick våran hund (av en granne) då annvände hon stryp på honom, jag fattade aldrig varför, han som var så snäll att gå med, och  drog inte  iväg en.

Jag tycker inte att man kan säga " varför annvänder du strypkoppel!! det är ju helt fel!" ..man får ha va man vill på sin hund!
Har man en stark hund, så kanske den bästa lösningen är att ha strypkoppel!

Det tycker jag iallafall! :)

AnneN
0

Har man tunna länkar ist för grova så minskar risken att länkarna hakar fast + att det är noga med att man sätter ett stryphalsband rätt väg så att det slakar efter av sig självt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

#48 Vår hund drar då inte mindre med sele. Däremot är det lättare att få tag i honom om det behövs, likaså att hå¨lla in honom-.

Och som alla säger fungerar olika halsband och koppel på olika hundar. Finns inget rätt eller fel som vissa påstår.

kerstinjoh
0

# 48 jag har hel- eller halvstryp på Alfons och jag har alltid använt det emellanåt på alla mina hundar.

Jag har under alla dessa 33 år inte hört talas om eller blivit varnad för "att länkarna kan sätta sig snett ocg fastna så att hunden kvävs."

Ett korrekt gjort hel- eller halvstryp fungerar ej på deta sätt. Märlorna ska vara gjorda på det sätt så att kedjan löper friktionsfritt genom öglan utan möjlighet att förorsaka ett stopp.

En hund som är benägen till att dra är ej speciellt intresserad av  om han har koppel eller sele på sig. Det går lika bra att dra i båda två!Glad

KajsaM
0

Lis1, det halsbandet är jättebra! Vi har det till Viggo :)

Och det där med sele, det är från hund till hund.

SparklingTindra
0

#53 Men nu vet du då i alla fall att det kan hända! Det var min pappas hund!

Det är väl klart att länkarna kan hamna snett, helst hos dom som har stora länkar. Och sitter den för tajt runt halsen när det händer så kan man inte ta lös den utan att klippa sönder kedjan. Det är inte nåt jag bara har hittat på för att ni ska sluta använda stryphalsband.

Dessutom, bara för att inte du har hört det under dina 33 år så behöver det väl inte betyda att det inte är så?

Jag har träffat folk som har haft hund i 45 år och ändå tycker att man ska trycka ner bekdelen på hunden när den ska sitta och som slår sin hund med en sko över nosen om den har tuggat på en.

Nu säger jag inte att det är samma sak, jag menar bara att det inte alltid är åren som räknar hur mycket erfarenhet och kunskap man har.

Xiox
0

#55, det kan ligga rätt mycke i åren!!!! dom som har levd längre har längre erfaranhet och har¨hört och sätt flera saker!

Karmatarerskanise
0

Nja, bara för att man är gammal betyder det inte att man vet mycket mer än någon som är ung. Man må ha hunnit med mer och så, men det är inte alltid lika med att man vet bättre.

kerstinjoh
0

# 55. Jag tvivlar inte alls på att det har hänt och det är tråkigt om det kan hända.

Därför är det är viktigt att använda ett hel- eller halvstryp där det inte finns en möjlighet att det kan hända.

Jag sa inte att jag vet bäst. Jag sa att jag aldrig har hört talas om det. Lite skillnad eler hur?

Xiox
0

mm

SparklingTindra
0

Precis. Sen så är det ofta så att om man har varit med länge så fastnar man kanske i gamla banor när det gäller hunduppfostran. Jag kan ha varit med om och sett mer än nån som har haft hund i flera år mer än mig, men folk brukar oftast bara räkna åren istället för upplevelser och kunskap.