Valpens sov vanor?
Jag har en sexton veckor gammal Jack Russelvalp. Till skillnad från familjens förra hund en Lancashire Heeler, som var ett ständigt energipaket så är den nya valpen rena budda.
Han är pigg och vaken, när han är vaken, men han sover mycket. Hela nätterna, börjar tröttna vid 20.00 och sover till 7.30 på morgonen. Sen har han en aktiv timme, sen sover han en stund, sen en aktiv timme eller två, sen sover han en timme eller så, och osv.. Han sover mycket. Är det normalt? Hur mycket sov era hundar när det var valpar?
Info:
Med vähttp://www.lancashireheeler.se/lig hälsning
Ticka

Valpar brukar sova 20 timmar per dygn. Vuxna hundar sover inte lika mycket, men de vilar eller halvsover massor. Fast det är väl för att vi inte gör mer med dem för det mesta. Räkna på att en vuxen hund behöver sova 12-18 timmar, beroende på ras, hur aktiva de är när de är vakna osv.
Se till att de får sova bra när de sover, och att deras vakna timmar är roliga och akttiva!
Vissa hundar fåt tom för lite sömn. Om de inte somnar förrän den sista i familjen lägger sig, och sen vaknar med den första, kanske det inte blir så många timmar ändå. Många gånger tror vi att en hund sover, fast de ligger och bara blundar och vilar. Vissa hundar sover inte alls när de lämnas ensamma, utan är för stressade.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Då är jag lugn. Familjens förra hund var väldigt stressad, nervös och tog för mycket ansvar. Han sov nog bäst när han inte hade familjen hemma att vakta.
Den här valpen har ett helt annat sätt. Han sover djupt hela nätterna, tar tupplurar under dagen, både med matte, husse och helt på egen hand.
Under sin vakna tid, är han som jag skrev, mycket aktiv och följer med i allt som görs. Vi går på valpkurs en gång i veckan och är noga med att göra våra läxor, korta pass, några gånger om dagen. En gång i veckan åker vi för att träna miljöträning.