Går iväg med mat?
Hej, min hund brukar ta lite mar från sin skål och sedan gå till närmaste matta för att äta upp det. Men sen när hon har gjort det kanske 3 - 4 gånger så äter hon upp resten vid matskålen.
Till mina frågor, är det konstigt? Gör era hundar så? Vad betyder beteendet?
Det gör min hund också. Hon tar en munfull mat och lyfter bort det från matskålen, och så äter hon från golvet. Så gör hon några gånger och sen äter hon resten i skålen. Ingen aning om varför.
Hon gillar att gräva ner mat och annat ätbart också. Nu senast när vi gjorde ett viltspårprov gick hon stolt med klöven mot bilarna, och så plötsligt började hon gräva ner den i marken. Jag fick övertyga henne om att vi skulle ta med den hem : )
Min unga gör så, hon är den första hund jag haft som betett sig på det viset. Jag har även provat att ställa matskålen på en matta, men då tar hon maten och går till en annan matta.
Jag vet inte varför hon gör så, men så länge hon får i sig den mat hon behöver och inte verkar ha några problem på något vis så får hon hålla på som hon vill. Får dock ha lite extra koll på min andra tik så att hon inte stjäl minstingens mat.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Får Roxy tag i torrfoder hår hon iväg och äter det xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror det är ett naturligt beteende att bära iväg bytet eller maten man hittat och äta det på en bra plats. Det är skålen som inte är naturlig.
Tänk dig att du lägger en stor köttbit eller ett ben på gräsmattan. Din hund hittar det och går iväg med det för att äta det en bit bort. Den lägger sig sällan ner och börjar gnaga precis där maten låg. Då tycker man inte det är konstigt.
Mina hundar har dock inte haft det beteendet. Man jag tror att det är olika vad som bryter igenom liksom.
Min snart 6 åriga blandis har alltid gått iväg ett par gånger, sen ätit resten i skålen.