Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 2415 ggr
taylor__lambert
2

Jaktlabradoren Elda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag nu under helgen (igår och idag) fått låna en underbar liten tik tänkte jag starta en tråd 🙂

Elda är en jaktlabrador på ca 10 månader.
Hon kommer från Alsnäsets kennel.

En tjej med mycket energi och stor del stress som innan inte fått jobba så mycket.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Corgitok
0

Naww så gullig!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

taylor__lambert
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Vi börjar med gårdagen. Tog hem henne direkt efter skolan slutat och hon skulle då få åka kommunalt hem till mig. Detta var första gången hon åkte kommunalt i hela sitt liv. Bussresan gick som förväntat, stressigt och jobbigt att dörrarna öppnades och man fick inte gå av. De två sista minutrarna lade hon faktiskt ned huvudet och drog en suck, perfekt tyckte jag, det blev ett perfekt avslut för bussresan. Sen skulle vi ju också åka tunnelbana, det var ju inte lika enkelt. Jobbigt att stå på perrongen, tågen var intressanta men lite läskiga. Det var svårt att lägga sig till ro på tunnelbanan, dörrarna som hela tiden öppnades. Men för att vara första gången skötte hon sig väldigt bra.

Väl hemma började jag oroa mig för hur mötet med min hund skulle gå, han var ju ensam hemma och så kommer jag med en liten valp skit. men det gick ju förvånansvärt bra! Han sa inte ett ljud, sket blankt i henne och ville bara åt mig. Vi tog en promenad tillsammans och de fick springa lösa lite och lära känna varandra. Det gick väldigt bra.

Väl hemma igen så låg mycket fokus på att få Elda att varva ned, men det var ju lättare sagt än gjort. Jag kände att hon kanske behövde lite mental stimulans, och jag tror nog det hjälpte henne en del.

Det tog ca 2 timmar innan hon drog en djup suck. Hon kissade på sig en gång också då hon hade druckit så mycket i all sin stress. Sen kom mamma hem, då tog det ytterligare en timma innan hon blev helt lugn igen. Hon fick träffa mina gerbiler också, väldigt enkel hund att avbryta så det dröjde inte länge förrän hon inte brydde sig om dom.

Jag tog fram en bädd till henne som alternativ till sängen som hon mycket gärna låg i innan sängdags. Sen sov hon ett litet tag, någon till promenad så skulle det sovas. Det tog tid innan jag riktigt fattade att hon tyckte det var varmt, trodde först att det var stressen som gjorde att hon inte kunde sova, men det var tydligen för varmt (fryslort som jag är). Sen sov hon, djupt bredvid mig. Vaknade vid halv 5 för då hade hon tydligen kräkts?!? Ööööh jahah, jag hade sett till att hon inte fått i sig något olämpligt, men då måste hon fått i sig något innan hon kom hem till mig för i spyan låg något stretchigt tyg, såg ut som bitar av en trosa eller något, ett material jag inte har och en färg jag sällan använder, nej det är inget hon kunde fått tag i hos mig. Sen sov vi en stund till.

taylor__lambert
0

#1 ja hon är sååå söt 😍 Riktig charmig tjej

taylor__lambert
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lite hjärngympa

taylor__lambert
0

På tunnelbanestationen

taylor__lambert
0

Micke beter sig som vanligt, skällande fjant 😕

taylor__lambert
0

Kastade lite boll igår också, hon är ju duktig som inte sticker iväg med den!

taylor__lambert
0

Nu på morgonen så har vi tränat lite mer hjärngympa, Så duktig tjej! Förstå gången hon tränar på att sätta upp tassarna på något och under dessa fyra korta minuter kunde jag ju öka svårigheten väldigt fort. Nu får hon använda hjärnan en del.
Började med 1 tass
krävde sedan två tassar
Testade att hon skulle vara framför mig
Ger inget uppkommando, utan hon får tänka till själv
Testade att ställa mig upp
Testade att kasta iväg godisen för att se om hon utförde uppgiften igen.

taylor__lambert
0

Det får nog bli ett till sånt pass för hon vart ju lite utslagen ❤️ Nu har hon sovit i ca 2 timmar så det är väl dags att gå ut och kissa snart.

Ellen89
0

Sot tjej! 🙂

taylor__lambert
0

#10 🙂 söt, men ett litet monster är hon

taylor__lambert
0

Tog en dubbel promenad, på närmare 2-3 timmar, där första promenaden var bara jag och Elda, då tränade vi också lådan utomhus och det gick bra! Så kastade jag apport bock också, tog inte lång tid innan hon fattade att hon skulle hämta och sedan släppa den hos mig för att få sin belöning.

taylor__lambert
0

Träningen med lådan 🙂

taylor__lambert
0

lek apportering ❤️

taylor__lambert
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

efter att jag lärt skrutten att sätta tassarna på lådan så blev det under gemensamma promenaden med Micke lite parkour tillagt. Det grejade hon galant, innan när jag promenerat med henne på skolan har hon inte riktigt vågat sätta tassarna på stockar.

taylor__lambert
0

när hon väl vågade sätta tassarna på lite allt möjligt fick hon börja klättra lite smått. (Hon får en tillsägelse av Micke på slutet då hon prompt skulle dit och hoppa på honom)

taylor__lambert
0

Sen fortsatte promenaden, passivitet var det sista som stod på listan… Det gick väl sådär 😂

taylor__lambert
0

Det märks att hunden inte är van att gå i koppel, har nog inte varit med om en sån stor valp som går och biter i både koppel och sele under promenaderna o.O 

Under den långa promenaden mötte vi ca 7 hundar. Micke skötte sig väldigt bra han, medans Elda… Ja, hon ville bara fram hon.

taylor__lambert
0

Nu har sötnöten fått åka hem! ❤️ Har varit så kul att få testa på jaktlabbe och jag älskar just denna individ, verkligen helt underbar och jag tror att med mer träning skulle hon bli en perfekt familje-, tränings- och tävlingshund! Hos denna tjej ligger allting väldigt naturligt, bärande av föremål, inkallning, men hennes stress skulle ju absolut kunna bli bättre, men det kommer det nog bli med tiden, det är jag säker på.

Nu har jag ett nytt mål, att få prova på flat coated retriever.
Sen är väl en önskan att få prova på bruks schäfer också.